فروش واحد‌های صنفی ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است

نسبت به سال گذشته فروش واحد‌های صنفی ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است رییس اتحادیه فروشندگان آجیل ‌و خشکبار تأکید‌کرد: هر کالایی که با افزایش قیمت بیش از اندازه مواجه شود خریدار نخواهد داشت و بازار آن راکد می‌شود و در حال حاضر فروش واحد‌های صنفی نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده […]

نسبت به سال گذشته

فروش واحد‌های صنفی ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل ‌و خشکبار تأکید‌کرد: هر کالایی که با افزایش قیمت بیش از اندازه مواجه شود خریدار نخواهد داشت و بازار آن راکد می‌شود و در حال حاضر فروش واحد‌های صنفی نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است، فقط اقلام افزایش قیمت داشته است.

مصطفی احمدی در گفت‌وگو با میزان درباره دلایل افزایش قیمت آجیل و خشکبار اظهار‌کرد: در تعیین قیمت آجیل‌ و خشکبار چند مؤلفه اثرگذار هستند که یکی از مهم‌ترین آنها تولید است، متأسفانه در فصل زراعی امسال، تولید برخی اقلام به دلیل خشکسالی و سرمازدگی تا ۵۰ درصد کاهش داشته که بالطبع قیمت را افزایش داده است.

به گفته وی‌ در ۸۰ درصد اقلام خشکبار با افت تولید ۳۰ تا ۵۰ درصدی مواجه هستیم.

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار مؤلفه بعدی تأثیر‌گذار بر قیمت آجیل‌ و خشکبار را نرخ ارز عنوان‌کرد و افزود: اقلام آجیل و خشکبار یا صادراتی و یا وارداتی هستند که هر دو با ارز سروکار دارند زمانی که نوسانات در قیمت ارز به وجود می‌آید بر قیمت اثر می‌گذارد، با کمبود تولید و افزایش نرخ ارز مشخص است که قیمت آجیل ‌و خشکبار افزایش پیدا می‌کند، قیمت برخی اقلام با نوسان ارز بین ۵۰ تا ۷۰ درصد تغییر و گران شده است.

وی دیگر مؤلفه تأثیرگذار را عرضه و تقاضا ذکر کرد و گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی تقاضا طی ماه‌های اخیر کاهش پیدا کرده است و بالطبع این موضوع نیز بر قیمت‌ها اثر می‌گذارد.

احمدی تصریح‌کرد: برای فصل زمستان و ایام عید با توجه به افزایش تقاضا ممکن است قیمت‌ها تغییر کند البته امیدواریم کمبود تولید جبران شود و قیمت‌ها بیش از این گران نشود.