بازارچه‌های مرزی راهِ در رو تحریم هستند

رییس اتاق بازرگانی ایران ‌و چین بازارچه‌های مرزی راهِ در رو تحریم هستند رییس اتاق بازرگانی ایران‌ و چین با بیان این‌که بازارچه‌های مرزی می‌توانند به دور زدن تحریم‌ها کمک کنند، گفت: بازارچه‌های مرزی می‌توانند ۲۸ قلم کالایی که نیاز ضروری ماست را از کشورهای همسایه وارد کنند و برای سهولت کار تجارت باید از […]

رییس اتاق بازرگانی ایران ‌و چین

بازارچه‌های مرزی راهِ در رو تحریم هستند

رییس اتاق بازرگانی ایران‌ و چین با بیان این‌که بازارچه‌های مرزی می‌توانند به دور زدن تحریم‌ها کمک کنند، گفت: بازارچه‌های مرزی می‌توانند ۲۸ قلم کالایی که نیاز ضروری ماست را از کشورهای همسایه وارد کنند و برای سهولت کار تجارت باید از ثبت سفارش معاف شوند.

به گزارش تسنیم، اسدا… عسگراولادی در خصوص توقف مسیر تجارت در بازارچه‌های مرزی، گفت: بازارچه‌های مرزی تقریباً از سال ۷۰ شکل گرفت که دو هدف اصلی صادرات به کشورهای همسایه، تأمین نیازهای استان‌ها و شهرهای مرزی از طریق این بازارچه‌ها از کشورهای همسایه را دنبال می‌کرد.

وی افزود: به دلیل این‌که این بازارچه‌ها از این دو هدف منحرف شدند لذا در شرایط کنونی دچار نوعی رکود و کسادی شده و همچنین در حال حاضر به واردکننده کالاهای غیرمجاز تبدیل شده‌اند که اشکال بزرگ این بازارچه‌هاست.

رییس اتاق بازرگانی ایران ‌و چین با بیان این‌که بازارچه‌های مرزی بسیار برای اقتصاد سودمند هستند به شرط این‌که در مسیر تعیین شده حرکت کنند، گفت: با توجه به این‌که دولت، وزارت صنعت‌ و گمرک نظارت لازم را بر این بازارچه‌های مرزی نداشته مأموریت و هدف اصلی آنها مورد غفلت قرار گرفته است.

عسگراولادی ادامه‌داد: کشورهای همسایه به محصولات و مصنوعات ما بسیار نیازمند هستند که بازارچه‌های مرزی در راستای تحقق صادرات به این کشور‌ها می‌توانند نقش به سزایی ایفا کنند و اگر این بازارچه‌ها به واردات مجاز روی بیاورند برای کشور و تأمین نیاز مفید خواهد بود.

وی در خصوص جایگاه بازارچه‌های مرزی در اقتصاد ایران بیان‌کرد: با توجه به این‌که در دو ماه آینده احتمال تحریم‌های جدید وجود دارد باید بازارچه‌های مرزی ۲۸ قلم کالایی که نیاز ضروری ماست را از کشورهای همسایه وارد کنند و برای سهولت کار تجارت از مقوله ثبت سفارش معاف شوند.

رییس اتاق بازرگانی ایران‌ و چین توضیح‌داد: ما نیازمند این هستیم که بازارچه‌های مرزی برای واردات کالا آزاد شوند چراکه در حال حاضر این بازارچه‌ها تنها برای مناطق اطراف شهرهای مرزی می‌توانند تا حدودی برطرف‌کننده نیاز‌ها باشند.

عسگراولادی تصریح‌کرد: ۱۵ بازارچه مرزی در کشور تأسیس شده است که حدود ۴ بازارچه فعال نیستند و مابقی فعالیت‌شان را آغاز کرده‌اند که تا ۱۰ سال اول به خوبی پیش رفتند اما در حال حاضر قوانین دست ‌و پاگیر دولتی مانع از فعالیت این بازارچه‌ها شده است.

وی تأکیدکرد: اگر بازارچه‌های مرزی به‌طور واقعی بازگشایی شوند می‌تواند نیاز منطقه را به خوبی برطرف کند و همچنین موجب اشتغالزایی می‌شود.