نرخ بالای ارز توجیه اقتصادی را از بین می‌برد

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران نرخ بالای ارز توجیه اقتصادی را از بین می‌برد ‌‌رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با بیان این‌که هزینه تأمین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدکننده که تمایل به مشارکت در طرح واردات گندم از روسیه و صادرات آرد به عراق دارند، ۳ برابر شده است، گفت: دلاری که روزی۴ هزار […]

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران

نرخ بالای ارز توجیه اقتصادی را از بین می‌برد

‌‌رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با بیان این‌که هزینه تأمین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدکننده که تمایل به مشارکت در طرح واردات گندم از روسیه و صادرات آرد به عراق دارند، ۳ برابر شده است، گفت: دلاری که روزی۴ هزار تومان به فروش می‌رسید، بیش از ۱۲ تومان در بازار معامله می‌شود. نرخ بالای ارز در کشور توجیه اقتصادی چنین طرحی را از بین می‌برد اما پیشنهادی که از گذشته مورد تأیید ما قرار گرفته بود، استفاده از یوزانس است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق تهران کاوه زرگران تصریح‌کرد: در کنفرانسی که این طرح در آن مورد ارزیابی طرفین قرار گرفت، روس‌‌ها به فروش گندم به ایران اصرار می‌کردند اما با توجه به ذخایر این محصول در کشور به واردات گندم نیاز نداریم و وزارت جهاد کشاورزی هم براساس سیاست‌ها به واردات قطعی گندم مجوز نخواهد داد.

وی افزود: ورود موقت گندم هم تنها در شرایطی ممکن است که بخش خصوصی توانایی مالی استفاده از آن در صنایع تبدیلی را داشته باشد. با توجه به شرایط اقتصادی داخل تنها راه یوزانس است تا تولیدکنندگان بتوانند گندم را وارد و آسیاب کرده، در عراق بفروشند و پول طرف خارجی را بدهند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران ادامه‌داد: اجرای این طرح به تأمین یوزانس مرتبط است و البته تفاهمنامه‌ای که در این ‌باره به امضای معاونین وزرا رسیده بود، هنوز از سوی وزیران امضا نشده است. از سوی دیگر تولیدکنندگان باید با توجه به آینده عراق به بازارهای دیگر بیندیشند.

زرگران با بیان این‌که تأمین کالای این کشور در دوره جنگ برعهده ایران بوده است اما با افزایش ثبات عراق به سمت تولید حرکت کرده و ضریب خوداتکایی در آن افزایش پیدا می‌کند، گفت: وضعیت عراق به ‌مرور زمان بهتر خواهد شد بنابراین برای سودآوری در بلندمدت باید به فکر بازارهای دیگر بود.

وی یادآورشد: معاملات تجاری با روس‌‌ها بر مبنای روبل و ریال با تأکید وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی بر تأمین کالا از روسیه انجام شده و قرار شد بخش خصوصی از منابع روبلی استفاده کند اما در ۳ هفته اخیر تخصیص روبل متوقف شده است و کالای بسیاری از فعالان اقتصادی در گمرک مانده است درحالی‌که به فروشنده خارجی متعهدند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران تأکیدکرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد منابع لازم برای ترخیص کالا وجود دارد و بانک عامل هم اعلام آمادگی کرده است اما بانک مرکزی براساس سیاستی که برای ما نامشخص است، روبل موردنیاز را تخصیص نداده است.