بازگشت آرامش به بازار مهم‌ترین نکته برای نجات تولید است

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران بازگشت آرامش به بازار مهم‌ترین نکته برای نجات تولید است  عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: دولت از اقداماتی مثل توقف دریافت مالیات بر ارزش افزوده از بنگاه‌های کوچک و متوسط یا بخشودگی جرایم تأمین اجتماعی و افزایش تسهیلات بانکی می‌گوید اما برای نجات تولید، بازگشت آرامش به بازار مهم‌ترین […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران

بازگشت آرامش به بازار مهم‌ترین نکته برای نجات تولید است

 عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: دولت از اقداماتی مثل توقف دریافت مالیات بر ارزش افزوده از بنگاه‌های کوچک و متوسط یا بخشودگی جرایم تأمین اجتماعی و افزایش تسهیلات بانکی می‌گوید اما برای نجات تولید، بازگشت آرامش به بازار مهم‌ترین نکته به نظر می‌رسد.

به گزارش مناقصه‌مزایده عباس‌آرگون اظهارکرد: تلاطم بازار‌ها در چند ماه اخیر به عدم قطعیت دامن زده و پیش‌بینی‌پذیری بسیاری از مسایل اقتصاد را زیر سؤال برده است. هر چند در عمل بخش عمده‌ای از واردات با نرخ ارز نیمایی یعنی زیر ۱۰ هزار تومان انجام می‌شود اما همه موضوعات در بازار خودش را با نرخ ارز در بازار آزاد تطبیق می‌دهد و این بیش از هر چیز ناشی از عدم مدیریت است.

وی با بیان این‌که تولید در همه بخش‌ها تحت تأثیر عدم آرامش در بازار قرار گرفته است، افزود: اجرای هر نوع اقدام حمایتی از تولید نیاز به بازگشت آرامش به بازارهاست.

آرگون ادامه‌داد: در کالاهای صادرات محور نیاز حمایت در زمینه‌های مختلف از جمله معافیت‌های گمرکی و مالیاتی دیده می‌شود. عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که جهش قیمت ارز نیاز به نقدینگی واحد‌ها را دو برابر کرده است، گفت: اگر یک فعال اقتصادی بخواهد در سطح گذشته فعالیت کند، و اگر در گذشته با ۱۰۰ واحد هزینه ۱۰۰ واحد کالا وارد می‌کرد، اکنون به ۲۰۰ واحد هزینه برای انجام همان سطح از فعالیت اقتصادی نیاز دارد. پول قیمت دارد و ارزش کنونی انواع پول در ایران توجیه فعالیت اقتصادی در کشور را خدشه‌دار کرده است.

به گفته آرگون از سوی دیگر مشکلات مربوط به مالیات، فرایند کار با گمرک و بیمه‌ها بر رضایت‌مندی کارکنان، سطح درآمد‌‌ها و بهره‌وری بنگاه‌ها اثر منفی بر جای گذاشته است. قدرت خرید کارکنان بنگاه‌های اقتصادی نصف شده در حالی‌که نیاز بنگاه‌ها به نقدینگی نیز افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که متأسفانه دولت در مقاطع مختلف مسیر افراط و تفریط را در پیش گرفته است، افزود: عدم آرامشی که اکنون در بازار می‌بینیم ناشی از شیوه مدیریت دولت بر این بازار است. دولت زمانی تلاش می‌کرد همه چیز را کنترل کند و یک زمان تصمیم گرفت که نرخ را ر‌ها کند.

آرگون گفت: معتقدم که دولت در زمینه مدیریت بازار ارز فعالانه عمل نکرده است و این عدم فعالیت به اعتماد مردم لطمه زده است. با این وجود هیچ وقت برای اصلاح دیر نیست و نباید فراموش کرد که هر روزی که از انجام یک اقدام مؤثر بگذرد، آثار تخریبی بیش‌تر می‌شود.