واردکنندگان کوچک مواد‌اولیه برای تأمین ارز سردرگم هستند

رییس اتاق بازرگانی سنندج واردکنندگان کوچک مواد‌اولیه برای تأمین ارز سردرگم هستند رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: برای توسعه اقتصادی کشور، هر آنچه به اقتصاد و زیرساخت‌های اقتصادی و نماینده‌ها و فعالان بخش خصوصی ربط دارد باید در قالب مشارکت با ۳ قوه حل‌وفصل شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از […]

رییس اتاق بازرگانی سنندج

واردکنندگان کوچک مواد‌اولیه برای تأمین ارز سردرگم هستند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: برای توسعه اقتصادی کشور، هر آنچه به اقتصاد و زیرساخت‌های اقتصادی و نماینده‌ها و فعالان بخش خصوصی ربط دارد باید در قالب مشارکت با ۳ قوه حل‌وفصل شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران سیدکمال‌حسینی‌ در دومین نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان با محوریت بررسی مسایل واحدهای تولیدی و مشکلات ارز در کشور گفت: واردکنندگان کوچک مواد‌اولیه برای تأمین ارز خود سردرگم هستند و در مقابل دولت بازار ثانویه‌ را ایجاد کرده و اجازه ورود صنایع کوچک در شهرستان‌ها و استان‌های محروم را نمی‌دهد. در راستای حل این مشکلات باید جلسات مستمری با دولت برگزار و مشکلات آنها شنیده و برای حل آن تلاش شود.

وی افزود: براساس مصوبات قانون بهبود فضای کسب‌وکار، اتاق موظف است که در حیطه کشاورزی، آب، منابع طبیعی و صنایع غذایی با ایجاد مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب، توانمندی خود را در این بخش‌ها تقویت کند.

حسینی ادامه‌داد: اتاق برای توسعه اقتصادی کشور در مسایلی که هر آنچه به اقتصاد و زیرساخت‌های اقتصادی و نماینده‌ها و فعالان بخش خصوصی ربط دارد باید در قالب مشارکت با ۳ قوه باشد و این نیازمند کسانی است که به صورت واقعی در ارتباط با این مشکلات هستند.

وی گفت: تجارت بدون وجود تولید و بدون پشتوانه تولید به مثابه دلالی ارز است که هیچ‌کدام از اهداف کشور مبتنی بر ایجاد اشتغال، توسعه و رشد را به دنبال نخواهد داشت و تولید، به خصوص در بخش کشاورزی بدون آب یعنی هیچ و معنی ندارد.

رییس اتاق بازرگانی سنندج گفت: امروز بیش از هر زمانی نیازمند حمایت از تولید، ایجاد زیرساخت‌ها و مؤلفه‌های تولید و صادرات در کشور و به خصوص در استان هستیم اما متأسفانه هیچ‌کدام از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها و بسته‌های حمایتی کمکی به روند تولید واقعی و تجارت حاصل از تولید واقعی کشور به خصوص در بخش خصوصی نداشته است.

حسینی ادامه‌داد: بیش از ۶ ماه است که برخی از تولیدکنندگان استان به دنبال بسته‌های حمایتی در بوروکراسی زمانبر اداری نتوانسته‌اند سفارشات خود را تحویل بگیرند و این ظلم در حق این افراد است.

وی گفت: در این شرایط کشور شرکت‌های بزرگ مشکلی ندارند بنابراین اگر قرار است برای استان‌های محروم مثل کردستان بسته حمایتی داده شود به صورت استانی در نظر گرفته شود چرا که استان‌ها تولیدکننده واقعی خود را می‌شناسند.

حسینی به قیمت تضمینی محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: قیمت تضمینی که برای محصول استراتژیکی مثل گندم در نظر گرفته شده است متناسب با قیمت‌های جهانی نیست. ما اگر میخواهیم هم تداوم تولید داشته باشیم و هم امنیت غذایی کشور تضمین شود باید قیمت‌ها متناسب باشد.

رییس اتاق بازرگانی سنندج خواستار افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات کشاورزی شد و گفت: اگر زمان بازپرداخت تسهیلات ۳ سال فرصت داده شود و پرداخت بهره بانکی را دولت متقبل شود کمک شایانی به کشاورزان می‌شود. همچنین سهم استان از آب سد‌ها پایین بوده و خواستاریم این سهم نرمال شود.

وی گفت: نباید تحت هیچ شرایطی صادرات محصولات کشاورزی متوقف شود زیرا صادرکننده‌ها با هزاران زحمت توانسته‌اند بازاری پیدا کنند بنابراین نباید به آسانی و با احکام دستوری آن را از دست بدهند.