ضرر کاهش صادرات بیش‌تر از ضرر عدم بازگشت ارز است

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه ضرر کاهش صادرات بیش‌تر از ضرر عدم بازگشت ارز است رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: مشکلات اقتصادی امروز کشور بی‌سابقه است. طی ۵ ساله گذشته ۳۰ درصد رشد نقدینگی در کشور داشتیم که در مقابل آن رشد اقتصادی فقط ۴درصد بوده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق […]

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه

ضرر کاهش صادرات بیش‌تر از ضرر عدم بازگشت ارز است

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: مشکلات اقتصادی امروز کشور بی‌سابقه است. طی ۵ ساله گذشته ۳۰ درصد رشد نقدینگی در کشور داشتیم که در مقابل آن رشد اقتصادی فقط ۴درصد بوده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران کیوان‌کاشفی اظهارکرد: افزایش قابل توجه نقدینگی کشور و سود ۲۰ درصدی که به سپرده‌ها داده می‌شود باعث شده پول بزرگی با قابلیت نقدشوندگی زیاد در کشور داشته باشیم.

وی با بیان این‌که عوامل اقتصادی و سیاسی دست به‌ دست همه داده و باعث برآشفتگی این حجم بزرگ نقدینگی شده، افزود: این پول هر بار سمت یکی از بازارهای ارز، سکه یا خودرو می‌رود.

عضو هیأت رییسه اتاق ایران تصمیمات خلق‌الساعه را مزید مشکلات کنونی کشور دانست و یادآورشد: وقتی یک روزه تصمیم به ممنوعیت صادراتی اقلامی مانند رب گوجه، سیب‌زمینی و خوراک دام گرفته می‌شود، تولیدکنندگان ما ضررهای میلیاردی می‌بینند. نگران هستیم مشابه این ممنوعیت‌ها در آینده برای سایر محصولات مانند لبنیات نیز اعمال شود.

کاشفی ۳ نرخی بودن ارز آن هم با فاصله زیاد را یکی دیگر از مشکلات کنونی کشور دانست و خاطرنشان‌کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی که زمینه‌ساز رانت شده باید حذف شده و قیمت در بازار ثانویه و بازار سوم نیز باید به هم نزدیک شود.

رییس اتاق کرمانشاه پیش‌بینی کرد حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز مشکلاتی را در کشور ایجاد کند و گفت: ۱٫۵ تا دو سال زمان نیاز داریم تا کشور را با تکانه‌های ارزی مطابقت دهد.

وی افزایش قیمت مواد اولیه واحد‌ها و در نتیجه تولیدات آنها را از جمله این پیامد‌ها دانست و خاطرنشان‌کرد: در این مدت نباید هیچ فشاری به واحدهای صنعتی وارد شود و از قیمت‌گذاری دستوری نیز پرهیز کنیم. در این مدت باید از دستورالعمل‌های ناگهانی و فشارهای روانی بر بخش تولید نیز جلوگیری شود.

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان این‌که در این بین مشکل معیشت مردم از همه جدی‌تر خواهد بود، بر لزوم تدوین بسته‌های حمایتی برای کاهش فشار به اقشار ضعیف در این شرایط تأکید کرد.

عضو هیأت رییسه اتاق ایران به مشکلات ایجاد شده بر اثر طرح پیمان‌سپاری ارزی هم اشاره کرد و گفت: ضرر ناشی از تأثیر این طرح بر کاهش صادرات بیش‌تر از ضرر ناشی از عدم بازگشت ارز است.