مالیات بر ارزش افزوده بزرگ‌‌ترین انتقاد تولیدکنندگان است

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مالیات بر ارزش افزوده بزرگ‌‌ترین انتقاد تولیدکنندگان است عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که فعالان اقتصادی کشور در طول دهه‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذشته همواره از مالیات به عنوان یکی از چالش‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فعالیت‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اقتصادی در ایران یاد کرده‌اند، گفت: در حالی‌که مالیات تقریباً در تمام کشورهای دنیا به عنوان […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران

مالیات بر ارزش افزوده بزرگ‌‌ترین انتقاد تولیدکنندگان است

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که فعالان اقتصادی کشور در طول دهه‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذشته همواره از مالیات به عنوان یکی از چالش‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فعالیت‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اقتصادی در ایران یاد کرده‌اند، گفت: در حالی‌که مالیات تقریباً در تمام کشورهای دنیا به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد دولت‌‌ها به‌طور جدی دنبال می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، کاوه زرگران با طرح این سؤال که چرا سازمان امور مالیاتی در کشور ما از نظر فعالان اقتصادی یکی از مزاحمان فضای کسب‌ و کار در کشور شناخته می‌شود؟ اظهارکرد: عمده فعالان اقتصادی در پاسخ به این سؤال علت را بی‌عدالتی سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات عنوان می‌کنند. به این صورت که عمده درآمد مالیاتی کشور از فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار اخذ می‌شود، در حالی‌که بنگاه‌هایی بی‌نام و نشان در کشور بدون پرداخت حتی یک ریال مالیات در حال فعالیت هستند و فرارهای مالیاتی بسیار بزرگی نیز از سوی آنها در جریان است.

وی افزود: این در حالی است که بنگاه‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسنامه‌دار کشور باید با تحمل فشار مضاعف عدم توانایی سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات از این گروه را جبران کنند و با حاشیه سود کم‌تر به‌کار خود ادامه دهند.

این فعال اقتصادی ادامه‌داد: با وجود وعده‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فراوان از سوی مقامات دولتی برای اصلاح این روند اما همچنان شاهد هستیم که تاوان ضعف زیرساخت‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازمان امور مالیاتی توسط فعالان شناسنامه‌دار اقتصادی کشور پرداخت می‌شود.

به گفته زرگران از زمان تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشور تولیدکنندگان صنعتی شناسنامه‌دار همواره نحوه اجرای این قانون را مورد انتقاد قرارداده و از تریبون‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مختلف اعتراض خود را به ناعادلانه بودن اجرای این قانون در کشور اعلام کرده‌اند و از آن به عنوان یکی از موانع جدی فعالیت تولیدی در کشور یاد کرده‌اند.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران یادآورشد: مالیات بر ارزش افزوده در حالی از بخش شفاف تولیدی در کشور اخذ می‌شود که بخش غیرشفاف از پرداخت آن معاف است؛ چراکه سازمان امور مالیاتی تجهیزات و امکانات لازم را برای اخذ مالیات از این بخش در اختیار ندارد.

به گفته وی نکته اینجاست که مقامات دولتی نیز به این موضوع اذعان دارند؛ به‌طوری که جناب آقای شریعتمداری، وزیر اسبق صمت از مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یکی از موانع جدی صنعت یاد کرده است و مجلس نیز در ابتدای سال به تولیدکنندگان صنعتی وعده بازنگری در قانون مالیات بر ارزش افزوده را داده بود که هیچ‌گاه محقق نشد.

زرگران با بیان این‌که افزایش درآمدهای مالیاتی از محل فشار بر بخش شفاف تولید حاصل می‌شود؛ این بزرگ‌‌ترین انتقاد تولیدکنندگان صنعتی در کشور است، افزود: محصولات تولیدی صنایع تبدیلی کشور در حالی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند که محصولات خام کشاورزی تولیدی حلقه قبل از آنها از پرداخت این مالیات معاف هستند و مالیات آنها به حلقه بعدی یعنی تولیدکنندگان شناسنامه‌دار صنعت غذا منتقل شده است.

وی اضافه‌کرد: در مورد حلقه بعد این زنجیره نیز اوضاع به همین منوال است؛ نبود امکانات کافی سازمان امور مالیاتی در نصب صندوق‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مکانیزه در خرده‌فروشی‌‌ها سبب شده سهم مصرف‌کنندگان از این مالیات نیز توسط تولیدکنندگان صنعتی پرداخت شود و با کاهش حاشیه سود این بخش بیش از پیش از جذابیت آن برای سرمایه‌گذاران بکاهد.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران تأکیدکرد: عملکرد سازمان امور مالیاتی در طول دوران اجرای این قانون نشان‌دهنده آن است که این سازمان قادر به اجرای صحیح این قانون در کشور نیست؛ چراکه زیرساخت‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درست اجرای آن را در اختیار ندارد.

زرگران یادآورشد: اجرای عادلانه قانون مالیات بر ارزش افزوده در زنجیره غذا نیازمند سازوکار و زیرساخت‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لازم است تا با صدور فاکتور، نوع، مقدار، قیمت، تاریخ و محل فروش کالا به درستی مشخص شود.

وی گفت: تولیدکنندگان صنعت غذای کشور بار‌ها خواسته خود را مبنی بر بازنگری و تعریف دقیق فرآوری محصولات کشاورزی و گسترش دامنه معافیت‌ها به اقلام غذایی اصلی سبد مصرفی خانوار برای ارتقای امنیت غذایی در جامعه و نهایتاً لحاظ نرخ صفر مالیات برای اقلام کشاورزی و غذایی به جای معافیت اعلام کرده‌اند؛ با وجود این، این قانون همچنان با توجه به توانایی‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازمان امور مالیاتی به ‌طور ناقص در حال اجرا است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: شرایط استرداد، محاسبه و اعمال اعتبار مالیاتی نیز در شرایط کمبود نقدینگی حال حاضر عرصه را بیش از پیش بر تولیدکنندگان صنعتی کشور تنگ کرده و سبب شده صنعت کشور در شرایط تحریم‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اقتصادی و افزایش نرخ ارز و هزینه‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تولید روزهای بسیار سختی را پشت سر بگذارد، شرایطی که بسیاری از بنگاه‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تولیدی خرد صنعتی فعال کشور را از میدان به در کرده است.