بی‌ثباتی‌‌ها فضای کسب‌وکار را ناامن کرده است

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران بی‌ثباتی‌‌ها فضای کسب‌وکار را ناامن کرده است دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی ایران عدم ثبات اقتصادی را عمده‌‌ترین مانع در مسیر توسعه فضای کسب‌وکار ایران برشمرد و گفت: متأسفانه بی‌ثباتی در تمامی شاخص‌‌ها مشاهده می‌شود و شرایط را برای ایجاد فضاهای کسب‌وکار جدید و تدوام فعالیت بنگاه‌های اقتصادی، دشوار […]

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران

بی‌ثباتی‌‌ها فضای کسب‌وکار را ناامن کرده است

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی ایران عدم ثبات اقتصادی را عمده‌‌ترین مانع در مسیر توسعه فضای کسب‌وکار ایران برشمرد و گفت: متأسفانه بی‌ثباتی در تمامی شاخص‌‌ها مشاهده می‌شود و شرایط را برای ایجاد فضاهای کسب‌وکار جدید و تدوام فعالیت بنگاه‌های اقتصادی، دشوار کرده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران علیرضا‌اشرف اظهارکرد: در چند سال گذشته نوسانات شدیدی را در بخش‌های مهم اقتصادی شاهد بودیم که دامنه آن، حوزه‌های زیادی را درگیر کرد. همین امر باعث شده تا برنامه‌ریزی در عرصه‌های مختلف توسعه‌ای و به‌ویژه در فضای کسب‌وکار دچار اخلال شود.

وی افزود: معمولاً در یک بستر مناسب و قابل اطمینان می‌توانیم کسب‌وکار را توسعه دهیم، اگر اقتصاد شفاف و محیط مناسب باشد، کسب‌و‌کار‌ها به‌طور عادی راه خود را پیدا می‌کنند.

اشرف خاطر‌نشان‌کرد: در هر برهه از تاریخ که با چنین نوسان‌هایی مواجه بوده‌ایم، به دلیل سیاست‌زدگی در اقتصاد بوده یا تبعیت اقتصاد از سیاست و تأثیر پذیرفتن از موج‌های آن بوده است.

وی بیان‌کرد: اتاق ایران برای سامان دادن به آیین‌نامه‌ها و مقررات جدید پیشنهادی را در شورای گفت‌وگو دنبال کرد که مربوط به مشورت با بخش خصوصی پیش از تصمیم‌گیری در دولت بود اما با وجود ابلاغ این مصوبه از سوی معاون اول ریاست جمهوری، در عمل توفیقی در این زمینه حاصل نشد. یعنی ضوابط و مقررات بدون مشورت با اتاق ابلاغ می‌شود و فضای کسب‌وکار را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بعد ما باید به میدان برویم و بگوییم ایراد آن را چگونه رفع کنید؟

اشرف، یک چالش بزرگ فعالان اقتصادی را ناتوانی از برنامه‌ریزی برای آتیه فعالیتشان عنوان‌کرد و گفت: نوسانات پولی ‌و مالی بر حوزه کسب‌وکار تأثیر زیادی دارد و اتفاقاتی که اخیراً رخ داده باعث شده تا ارزش پول ملی شدیداً متغیر شود. حتی می‌بینیم که روزانه بیش از ۱۰درصد ارزش پول بالا یا پایین می‌رود و همین روند عملاً محیط کسب‌وکار را ناامن کرده است. این موضوع ثبات را از دست تولیدکننده، تاجر یا هر فعال اقتصادی خارج می‌کند به همین دلیل، اتاق موضوعاتی نظیر ایجاد تثبیت و آرامش در فضای کاری و تولیدی را دنبال می‌کند تا صاحبان کسب‌وکار در کشور بتوانند به برنامه‌ریزی بپردازند و نگران فرجام سرمایه خود نباشد.