شفاف‌سازی قوانین لازمه رونق ترانزیت است

دبیر انجمن شرکت‌های حمل ‌و نقل بین‌المللی ایران شفاف‌سازی قوانین لازمه رونق ترانزیت است دبیر انجمن شرکت‌های حمل ‌و نقل بین‌المللی ایران گفت: برای رونق ترانزیت از مسیر ایران باید قوانین ‌و مقررات دست‌ و پا‌گیر را حذف کرد. محمد‌جوادعطرچیان در گفت‌وگو با ‌مانا با بیان این‌که با وجود قوانین ‌و مقررات متعدد و دست […]

دبیر انجمن شرکت‌های حمل ‌و نقل بین‌المللی ایران

شفاف‌سازی قوانین لازمه رونق ترانزیت است

دبیر انجمن شرکت‌های حمل ‌و نقل بین‌المللی ایران گفت: برای رونق ترانزیت از مسیر ایران باید قوانین ‌و مقررات دست‌ و پا‌گیر را حذف کرد.

محمد‌جوادعطرچیان در گفت‌وگو با ‌مانا با بیان این‌که با وجود قوانین ‌و مقررات متعدد و دست ‌و پا‌گیر در بخش ترانزیت نمی‌توان زیرساخت‌هایی مانند بندرچابهار یا بندر شهید رجایی را به حداکثر بازدهی رساند، تصریح‌کرد: در اولویت اول برای رونق ترانزیت از کشور می‌بایست این مقررات حذف ‌و تعدیل شوند.

وی با اشاره به این‌که از سال ۱۳۷۴ تا‌کنون مشکل عدم رونق ترانزیت در کشور در بخش زیرساخت‌ها یا پسکرانه‌های بندری، ریلی، دریایی و جاده‌ای نبوده است، خاطر‌نشان‌کرد: قوانین ‌و مقررات متعدد که نتیجه دخیل شدن چندین ارگان مختلف در بخش ترانزیت است، پیچیدگی‌هایی زیادی را در این بخش ایجاد کرده است.

به گفته رییس سابق سازمان راهداری کشور از گمرک گرفته تا وزارتخانه‌های صمت و راه‌ و شهرسازی و حتی فرمانداری‌های مرزی به صورت جزیره‌ای در ترانزیت دخالت می‌کنند.

عطرچیان در این باره افزود: ترانزیت در حالی چندین ذی‌مدخل دارد که متولی واحد و مشخص ندارد.

وی همین مسأله را یکی از دلایل عدم بهره‌گیری مناسب از موقعیت جغرافیایی و سرزمینی کشور برای ترانزیت دانسته، اظهار‌کرد: بندر چابهار در جنوب و بندر امیرآباد در شمال کشور ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای توسعه ترانزیت ایجاد کرده‌اند اما به دلیل فقدان مقررات شفاف، ساده و همه فهم که دست‌اندرکاران ترانزیت را به درستی راهنمایی و هدایت کند این ظرفیت‌ها معطل مانده‌اند.

معاون سابق وزیر راه‌ و شهرسازی اعمال تعرفه‌های دو و ۳ رقمی را یکی دیگر از موانع جدی در پیشِ‌روی ترانزیت از ایران اعلام‌کرد و در این باره گفت: در هیچ کجای دنیا چنین تعرفه‌هایی بر ترانزیت وضع نشده که همین امر به گرانی ترانزیت از مسیر ایران منجر شده است.

عطرچیان در ادامه به رکود فعالیت کامیون‌داران طی ماه‌های اخیر اشاره‌ای داشت و افزود: اگر ترانزیت به شکل عادی و براساس قوانین، مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی انجام می‌شد این حوزه رونق داشت و ایجاد اشتغال می‌کرد.

‌دبیر انجمن شرکت‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی ایران با تأکید دوباره بر کافی بودن زیرساخت‌های فعلی برای توسعه ترانزیت از ایران خاطر‌نشان‌کرد: بخش دریایی- بندری، ریلی‌ و جاده‌ای کشور توان ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا در سال را داراست در حالی‌که سال گذشته تنها ۸ میلیون تن ترانزیت از طریق کشور انجام شده که ۴ میلیون تن آن نیز ترانزیت سوخت بوده است.

وی در پایان اظهارات خود ارزان‌سازی هزینه‌های تعرفه‌ای و کاهش هزینه زمان با ابزار قوانین شفاف ‌و مدیریت قوی و واحد را لازمه توسعه ترانزیت از کشور اعلام و اظهار‌کرد: کالا منتظر بهبود شرایط ما باقی نمی‌ماند و راه خود را به بازار پیدا می‌کند، بر این اساس اگر زودتر اقدام نکنیم کشورهای همسایه مسیرهای تازه‌ای برای حمل کالای ترانزیتی خود می‌یابند و زیرساخت‌هایی مانند بندر چابهار بدون استفاده می‌شوند.