جلوگیری دولت از فرار مالیاتی در بودجه ۹۸

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تأکید کرد جلوگیری دولت از فرار مالیاتی در بودجه ۹۸ عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران معتقد است پیش‌بینی رشد ۸٫۳ درصدی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۹۸ با در نظر گرفتن نرخ تورم و رشد اقتصادی و شرایط رکود تورمی معقول به نظر می‌رسد؛ اما دولت باید برای کاهش فشار […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تأکید کرد

جلوگیری دولت از فرار مالیاتی در بودجه ۹۸

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران معتقد است پیش‌بینی رشد ۸٫۳ درصدی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۹۸ با در نظر گرفتن نرخ تورم و رشد اقتصادی و شرایط رکود تورمی معقول به نظر می‌رسد؛ اما دولت باید برای کاهش فشار مالیاتی به اقشار مختلف جامعه از فرار مالیاتی جلوگیری کرده و معافیت‌های مالیاتی گسترده را حذف کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران یلدا‌راهدار با اشاره به این‌که لایحه بودجه از سوی رییس‌جمهوری تقدیم مجلس شد و از همان ساعات اولیه تحلیلگران به بررسی بخش‌های مختلف آن پرداختند، اظهارکرد: در ماده واحد لایحه بودجه سال ۹۸ منابع و مصارف بودجه مبلغ یک‌هزار و ۷۰۳ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده که نسبت لایحه سال گذشته که مبلغ یک‌هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان پیش‌بینی‌ شده بود، حدود ۴۲٫۵ درصد رشد داشته و نسبت به قانون بودجه ۹۷ که مبلغ یک‌هزار و ۲۲۳ میلیارد ریال مصوب شد، حدود ۳۹٫۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود: باید توجه داشت که صرف نگاه کردن به یک عدد نمی‌توان درباره آن اظهارنظر کرد و بایستی به‌ صورت کلی و با توجه به دیگر آمار و ارقام آنها را تحلیل کرد.

این فعال اقتصادی ادامه ‌داد: براساس آمار رسمی بانک مرکزی، تورم ۱۲ ماهه منتهی به آبان ۹۷، ۱۸٫۴ درصد اعلام ‌شده است. همچنین براساس جدید‌ترین گزارش بانک جهانی، نرخ تورم برای سال ۹۸ را ۳۱٫۲ درصد و نرخ رشد اقتصادی ۳٫۷- درصد پیش‌بینی‌ می‌شود و این در حالی است که نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی برای سال ۹۷ به ترتیب ۲۳٫۸ و ۱٫۶- درصد پیش‌بینی‌ شده است.

 راهدار در خصوص صادرات نفت نیز گفت: بانک جهانی این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده است که سال ۹۸ صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید؛ این در حالی است که در سال‌جاری این رقم ۱٫۵ میلیون پیش‌بینی ‌شده است. همچنین متوسط قیمت جهانی نفت در سال آینده ۶۵ دلار در هر بشکه برآورد شده است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران گفت: با بررسی ارقام بالا مشاهده می‌شود که اگرچه بودجه سال آینده ۳۹ درصد رشد را نشان می‌دهد اما با لحاظ کردن نرخ تورم پیش‌بینی‌شده در حدود ۳۱ درصد از بودجه سال ۹۸ تنها ۸ درصد انبساطی است. این رشد در درآمدهای مالیاتی و نرخ تسعیر ارز دیده شده است.

راهدار با بیان این‌که در قانون بودجه سال ۹۷ میزان صادرات روزانه نفت ۴٫۲ میلیون بشکه در روز، نرخ فروش هر بشکه نفت خام ۵۵ دلار و قیمت هر دلار ۳۵۰۰ تومان تصویب شد، افزود: این مقادیر برای سال‌جاری و در لایحه بودجه ۹۸، ۱٫۵ میلیون بشکه صادرات روزانه نفت خام، قیمت هر بشکه ۵۴ دلار و نرخ تسعیر ارز ۵۷۰۰ تومان پیش‌بینی ‌شده است. در قانون بودجه ۹۸ ارزش صادرات نفت، (نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز) بالغ ‌بر ۱۰۱ هزار میلیارد تومان مصوب و در لایحه بودجه ۹۸ بالغ ‌بر ۱۴۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی ‌شده است و این یعنی رشدی تقریباً برابر با ۴۲ درصد؛ همان‌طور که مشاهده می‌شود درآمدهای ریالی حاصل از صادرات نفت با رشد مواجه بوده که عمده دلیل آن افزایش نرخ تسعیر ارز ۲۲۰۰ تومانی نرخ تسعیر ارز است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران با بررسی درآمدهای مالیاتی گفت: درآمدهای مالیاتی در مجموع تقریباً یک‌هزار و ۵۷ میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به سال گذشته و در قانون بودجه ۹۷ (۱۴۵ هزار میلیارد تومان) حدود ۸٫۳ درصد رشد نشان می‌دهد. در ابتدای امر شاید این رشد ناعادلانه به نظر برسد اما با در نظر گرفتن نرخ ۳۱ درصدی و به‌طور خوش‌بینانه ۲۵ درصدی تورم این نرخ نه ‌تنها غیرعادلانه نبوده بلکه نشان می‌دهد دولت درصدد افزایش فشار مالیاتی نیست. افزایش ۸٫۳ درصدی درآمدهای مالیاتی حتی در حالت خوش‌بینانه افزایش، کم‌تر از یک‌سوم نرخ تورم افزایش‌ یافته است.

به گفته وی مالیات بر اشخاص حقوقی برای سال ۹۸ بالغ ‌بر ۳۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی ‌شده که نسبت به سال گذشته (۴۱ هزار میلیارد تومان) یک درصد کاهش‌ یافته است.

راهدار با بیان این‌که مالیات بر درآمد در لایحه ۹۸ بالغ ‌بر ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد و در قانون ۹۷ بالغ ‌بر ۲۰ هزار میلیارد تومان مصوب شده که رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد، افزود: از آنجا که برای نرخ دستمزدهای سال ۹۸ با افزایش ۲۰ درصدی لحاظ شده و نرخ تورم نیز (به‌طور متوسط) ۲۸ درصد برآورد شده، افزایش ۲۸ درصدی مالیات بر درآمد به بخش حقوق‌بگیر جامعه فشار وارد می‌کند.

وی اضافه‌کرد: مالیات بر واردات برای سال ۹۸، ۲۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی و برای سال ۹۷، ۳۰ هزار میلیارد تومان مصوب شده و حکایت از کاهش ۷ درصدی دارد که با توجه به وضعیت بازرگانی خارجی در چند ماه گذشته معقول و منطقی به نظر می‌رسد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران یادآور شد: مالیات بر کالا‌ها و خدمات که شامل مالیات بر ارزش‌افزوده نیز هست در سال ۹۸ بالغ ‌بر ۶۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده که در مقایسه با مصوب سال ۹۷ (۵۰ هزار میلیارد تومان) ۲۶ درصد رشد داشته است. البته با توجه به تورم پیش‌بینی ‌شده این میزان رشد طبیعی است اما از آنجا که کشور دچار رکود می‌باشد و رشد حدود ۳٫۷- درصد برای سال آتی پیش‌بینی ‌شده است، برخی واحدهای تولیدی تحت ‌فشار قرار می‌گیرند.

راهدار در پایان متذکرشد: با توجه به موارد گفته ‌شده مشاهده می‌شود که رشد ۸٫۳ درصدی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۹۸ با در نظر گرفتن نرخ تورم و رشد اقتصادی و شرایط رکود تورمی معقول به نظر می‌رسد؛ اما دولت باید برای کاهش فشار مالیاتی به اقشار مختلف جامعه از فرار مالیاتی جلوگیری کرده و معافیت‌های مالیاتی گسترده را حذف کند.