قانونگذاری هم محل بروز فساد است

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران قانونگذاری هم محل بروز فساد است عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: فساد از عدم تعادل دو عامل نشأت می‌گیرد، عامل اول، انسانی و عامل دوم ساختاری است که از اولی تحت عنوان عامل کارگزار یاد می‌کنیم. هر دو یعنی انسان و ساختار در بروز فساد مؤثرند. به گزارش مناقصه‌مزایده، […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران

قانونگذاری هم محل بروز فساد است

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: فساد از عدم تعادل دو عامل نشأت می‌گیرد، عامل اول، انسانی و عامل دوم ساختاری است که از اولی تحت عنوان عامل کارگزار یاد می‌کنیم. هر دو یعنی انسان و ساختار در بروز فساد مؤثرند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، حسن‌عابدی‌جعفری با بیان این‌که گاه افراد تحت تأثیر ساختار اقتصاد قرار می‌گیرند و فساد رخ می‌دهد، تصریح‌کرد: در این شرایط سؤال اما این است که این ساختار را چه کسی ایجاد کرده و پاسخ به انسان و عامل انسانی بازمی‌گردد. در واقع تعامل بین انسان و ساختار دلیل عمده بروز فساد است.

وی افزود: در ایران ساختار اداری این ظرفیت را دارد که زمینه بروز فساد را فراهم کند. ساختار اقتصادی کشور هم مستعد بروز فساد است و انسان‌ها هم به ‌نوبه خود در کنار این ساختار‌ها اثرگذارند. پیام این شرایط برای ما این است که تک‌عاملی دیدن فساد کمکی به حل مسأله نمی‌کند و برای مبارزه با فساد با یک معادله چند مجهولی روبه‌رو هستیم. در این شرایط اگر ساختار را اصلاح کنیم، باید با عوامل انسانی چه کرد؟ ساختار و عوامل انسانی باید به‌موازات هم اصلاح شود.

عابدی‌جعفری با بیان این‌که در کشور ما ساختار اداری به دلیل حاکمیت بوروکراسی قوی به‌طور حتم به بروز فساد دامن می‌زند، گفت: از سوی دیگر ساختار اقتصادی به دلیل عدم امنیتی که در آن برای افراد سرمایه‌گذار و درستکار وجود دارد، عرصه جولان فساد می‌شود.

وی اضافه‌کرد: قانونگذاری هم محل بروز فساد است و ریل‌هایی که برای اداره اقتصاد و جامعه و سیاست گذاشته می‌شود، به دلیل جانمایی اشتباه قطار را به‌ جای دیگری هدایت کرده و به فساد دامن می‌زند. از سوی دیگر آدم‌‌ها همین ساختار‌ها و قوانین را به ‌راحتی دور می‌زنند. تضعیف روحیه گرایش به اجرای قانون در افراد در جامعه باعث می‌شود قوانین به ‌درستی اجرا نشود.

به گفته عابدی‌جعفری در شرایط کنونی یکی از گرفتاری‌های جدی ما شکافی است که بین ساختار‌ها و رویه‌های قانونی و اجرای آن وجود دارد. عامل عمده بروز این شکاف بسیار عمیق انسان‌ها هستند و از سوی دیگر ساختار‌ها انسان‌ها را به این سمت‌وسو هدایت می‌کنند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران افزود: با توجه به شرایط کنونی کشور و زمینه‌ها و عوامل بروز فساد، هر طرحی برای مبارزه با فساد باید با در نظر گرفتن مجموع عوامل یعنی هم کارگزار و هم ساختار به معنی قوانین و مقررات، رویه‌ها و تشکیلات تدوین و اجرا شود. در غیر این صورت معادله فساد هرگز حل نمی‌شود.