بی‌اثر کردن تحریم‌ها با ایجاد شرکت‌های سایه در کشورهای همسایه

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان‌ مطرح‌ کرد بی‌اثر کردن تحریم‌ها با ایجاد شرکت‌های سایه در کشورهای همسایه رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان ایجاد شرکت‌های سایه در کشورهای همسایه را لازم و ضروری دانست و گفت: برای واردات مواد‌اولیه واحدهای تولیدی و صادرات محصولات‌ تولید شده از این شرکت‌ها می‌توان استفاده کرد. به گزارش […]

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان‌ مطرح‌ کرد

بی‌اثر کردن تحریم‌ها با ایجاد شرکت‌های سایه در کشورهای همسایه

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان ایجاد شرکت‌های سایه در کشورهای همسایه را لازم و ضروری دانست و گفت: برای واردات مواد‌اولیه واحدهای تولیدی و صادرات محصولات‌ تولید شده از این شرکت‌ها می‌توان استفاده کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مسعود‌گلشیرازی توجه به تولید کالا به نام کشورهای همسایه را یکی از راهبردهای مهم اقتصادی در دوران تحریم اقتصادی برشمرد و اظهارکرد: برای دورزدن تحریم باید از راهکار تولید به نام کشورهای همسایه در اقتصاد بهره بگیریم و مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه را تشدید کنیم.

وی خواستار توجه به شرکت‌های مدیریت صادرات‌ و تجارت صادرات با هدف سازمان‌دهی بازارهای صادراتی شد و افزود: ایجاد سایت‌های تولیدی در کشورهای همسایه یکی از راهکارهایی است که می‌تواند تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کند.

گلشیرازی خواستار عمق‌نگری به جای مقطع‌نگری در تدوین سیاست‌های اقتصادی شد و افزود: در شرایط تحریم نباید تجار و بازرگانان فعال و اثرگذار را از دست بدهیم.

وی ادامه‌داد: در شرایط کنونی نمی‌توان با سیاست‌های گذشته چرخه اقتصاد را مدیریت کرد و باید متناسب با شرایط جنگ اقتصادی به تدوین سیاست‌ها بپردازیم.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به این‌که در هیچ کجا قانون عطف به ماسبق نمی‌شود، گفت: متأسفانه در شرایطی که تحریم‌های اقتصادی فعالیت فعالان اقتصادی را محدود کرده است، شاهد اجرایی شدن بخشنامه‌های متضاد که به گذشته برمی‌گردد، هستیم.

وی افزود: ورود موقت کالا از سوی صادرکنندگان یک موضوع بدیهی در سال‌های گذشته بوده که طی بخشنامه‌های جدید با مانع روبه‌رو شده است .

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تأکید‌کرد: همه کالا‌ها را نمی‌توان با یک دستورالعمل تنظیم بازار سامان‌دهی کرد و دولت با در نظر گرفتن هر بخش باید سیاست متناسب آن را اتخاذ کند.

وی خواستار نگاه عادلانه به صادرکنندگانی که دارای رتبه‌های ممتاز‌ هستند، شد و افزود: دستورالعمل‌های صادراتی نباید برای عموم صادرکنندگان به یک رویه عمل شود.

گلشیرازی نوسانات نرخ ارز را یکی از چالش‌های مهم صادرکنندگان دانست و گفت: شاید ارزان شدن نرخ ارز برای عموم جامعه مناسب باشد ولی برای صادرکنندگان یک تهدید است، زیرا در بهای تمام شده نمی‌تواند این نوسانات را محاسبه کنند و پس از مدتی صادرات خود را متوقف می‌کنند.

وی ضمن انتقاد از طرح پیشنهادی در کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر حذف معافیت مالیات از صادرکنندگان گفت: شرط گذاشتن بازگشت ارز برای صادرکنندگان در شرایطی که کشور به مراودات بین‌المللی نیاز دارد، سنگ بنای غلطی است که نتایج آن طی چند سال آینده مشخص می‌شود.