ارز رسمی، سم مهلک اقتصاد است

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران ارز رسمی، سم مهلک اقتصاد است ‌ عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران و رییس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: وجود نرخ رسمی برای ارز در اقتصاد مثل یک سم عمل می‌کند و برای واردکننده دارو هم مشکل‌زا است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق تهران ناصر‌ریاحی با بیان […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران

ارز رسمی، سم مهلک اقتصاد است

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران و رییس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: وجود نرخ رسمی برای ارز در اقتصاد مثل یک سم عمل می‌کند و برای واردکننده دارو هم مشکل‌زا است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق تهران ناصر‌ریاحی با بیان این‌که یک ماه است که تخصیص ارز دولتی به واردات دارو با مشکل رو‌به‌رو شده است، اظهارکرد: از سوی دیگر واردکنندگان دارو ۳ ماه آینده را ذخیره کرده‌اند، اما دولت اجازه تحویل آن به پخش‌‌ها را به دلیل نگرانی از قاچاق نمی‌دهد. وی افزود: این مسأله علاوه بر خواب سرمایه برای واردکنندگان هزینه‌بر است. این درحالی است که دولت اگر نگران دارویی است که با ارز دولتی خریداری شده باید آن را از واردکنندگان بخرد و ذخیره کند و دیرتر به فروش برساند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که در شرایط کنونی حاشیه سود شرکت‌های واردکننده دارو به کم‌ترین میزان ممکن رسیده است، ادامه‌داد: در واقع بدون سود کار می‌کنیم. دفاتر همه شرکت‌ها مشخص و روشن است. دولت پول واردکننده را با تأخیر می‌دهد و این هزینه‌ها در نهایت شرکت‌ها را به زیاندهی می‌رساند. متأسفانه ما در بخش خصوصی مثل دولت نمی‌توانیم دست در صندوقی ببریم و به راحتی زیان را جبران کنیم.

ریاحی یادآورشد: بار‌ها از دولت خواسته‌ایم تا تخصیص ارز رسمی به دارو را لغو کند و این یارانه را به تقویت بیمه‌ها اختصاص دهد تا با اصلاح قیمت‌ها هزینه بیماران تغییر نکند. تخصیص ارز رسمی به واردات دارو علاوه بر تمام هزینه‌هایی که به آن اشاره شد، نوعی محدودیت برای واردکنندگان هم به شمار می‌آید.

وی افزود: ارزی که دولت به واردات دارو تخصیص می‌دهد یا در هالک بانک ترکیه یا در یوکو بانک هند است. گاهی به سختی می‌توان ارز را از این بانک‌ها حواله کرد و آزادی عملی که کار با ارز نیما و آزاد برای واردکننده فراهم می‌کند، در مورد ارز دولتی وجود ندارد.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: پیشتر هیأت امنای ارزی در سازمان غذا و دارو با استفاده از امتیازاتی مثل معافیت گمرکی برای اقلامی که همکاران ما در بخش تجهیزات پزشکی با ارز نیمایی وارد می‌کردند، دارو وارد می‌کرد.

ریاحی ادامه‌داد: آخرین تغییرات مدیریتی در سازمان غذا و دارو اما این روند را متوقف کرد و در حکمی که داده شده، نوشته شده که نباید با بخش خصوصی تقابل کرد. از این منظر می‌توان تغییرات اخیر در وزارت بهداشت‌ و سازمان غذا و دارو را مثبت ارزیابی کرد.