ضمانت‌نامه چالش صادرات خدمات فنی‌ومهندسی

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح‌ کرد ضمانت‌نامه چالش صادرات خدمات فنی‌ومهندسی عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که صادرات خدمات فنی‌ومهندسی در سال ۹۷ به دلیل موانع مربوط به صدور ضمانت‌نامه‌ها سال خوبی را پشت سر نگذاشته است، گفت: این‌که در سال آینده به روند بهتری در صدور خدمات فنی‌ومهندسی ایران برسیم، به‌طور […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح‌ کرد

ضمانت‌نامه چالش صادرات خدمات فنی‌ومهندسی

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که صادرات خدمات فنی‌ومهندسی در سال ۹۷ به دلیل موانع مربوط به صدور ضمانت‌نامه‌ها سال خوبی را پشت سر نگذاشته است، گفت: این‌که در سال آینده به روند بهتری در صدور خدمات فنی‌ومهندسی ایران برسیم، به‌طور مستقیم بستگی به وضعیت روابط بین‌المللی و سیاسی ما با کشورهای همسایه دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدامیرزاده تصریح‌کرد: از سوی دیگر حل مشکل ضمانت‌نامه امکان فعالیت‌های محدود در کشورهای همسایه و شرکای منطقه‌ای مثل افغانستان، ترکمنستان، روسیه، قزاقستان و عمان را فراهم می‌کند. این کشور‌ها به‌کار شرکت‌های ایرانی علاقه‌مندند و شرکت‌های ایرانی هم در بعضی از این کشور‌ها کارهای ماندگاری را به سرانجام رسانده‌اند.

وی افزود: برای انجام کارهای ماندگار‌تر اما مسایل سیاسی، روابط بین‌المللی، ضمانت‌نامه‌ها و تأمین سرمایه را باید اصلاح کرد و بهبود بخشید. این اصلاحات به دلیل تشدید تحریم‌ها باید در اولویت مسؤولان و فعالان بخش خصوصی قرار بگیرد.

امیرزاده ادامه‌داد: شرکت‌های ایرانی فعال در خدمات فنی ‌و مهندسی هیچ وابستگی در مرحله اجرا به طرف‌های دیگر ندارند و می‌توانند به‌طور مستقل با کارفرمایان کار کنند اما تحریم باعث شده شرکت‌های همکار‌ و کارفرمایان از ‌طرف ایرانی دوری کنند. در بعضی کشور‌ها تأکید شده که کار به شرکت‌های محلی واگذار شود تا ایرانی، بنابراین لازم است برای شکستن این فضا از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران یادآورشد: فعالان اقتصادی امیدوارند که در سال آینده مشکلات اقتصادی بهبود پیدا کند هر چند شواهد شرایط سخت‌تری را حکایت می‌کند. با وجود تمام موانع خارجی توسعه ایران اما نگاهی کوتاه به تاریخ کشور نشان می‌دهد که هر زمان کشور‌ها به ظرفیت‌های داخلی توجه کرده و از موقعیت سوق‌الجیشی ایران بهره‌برداری کردند، اقتصاد به رونق رسیده است.

وی گفت: زمانی با اتکا به همین موقعیت سوق‌الجیشی فرش ایرانی تجاری شد. امروز هزاران ظرفیت دیگر به اقتصاد کشور اضافه شده اما بهره آن عاید مردم ایران نشده است. خدمات فنی‌ومهندسی، معادن، انرژی‌ و پتروشیمی در سایه اتکا به توان داخلی، آرامش سیاسی و بهبود روابط بین‌المللی به کمک اقتصاد ایران خواهد آمد.