وزارت صنعت واردات ۱۰۰۰ واگن مسافری را متوقف کرد

  مدیرعامل واگن‌پارس با اشاره به جلوگیری از واردات ۱۰۰۰ واگن مسافری توسط وزارت صنعت، گفت: به طور قطع از واردات واگن‌های باری و مسافری به کشور با توجه به وجود واگن‌سازان توانمند در کشور جلوگیری به عمل می‌آید. محمد محمدی در گفت‌وگو با تسنیم با یادآوری این‌که واگن‌سازی پارس با ۲۵ درصدی ظرفیت فعالیت […]

 

مدیرعامل واگن‌پارس با اشاره به جلوگیری از واردات ۱۰۰۰ واگن مسافری توسط وزارت صنعت، گفت: به طور قطع از واردات واگن‌های باری و مسافری به کشور با توجه به وجود واگن‌سازان توانمند در کشور جلوگیری به عمل می‌آید.

محمد محمدی در گفت‌وگو با تسنیم با یادآوری این‌که واگن‌سازی پارس با ۲۵ درصدی ظرفیت فعالیت می‌کند، اظهار کرد: خوشبختانه سفارش‌گذاری برای واگن‌های باری و مسافری به واگن‌سازان داخلی در حال انجام است، در این راستا قرارداد تولید ۳۰۰ واگن باری برای شرکت ریل‌سیر کوثر امضا شده است.

وی با بیان این‌که منابع مورد نیاز این قرارداد توسط مؤسسه مالی و اعتباری کوثر تأمین می‌شود، تصریح‌ کرد: همچنین قراردادی برای تولید ۲۷ واگن مسافری با تأمین مالی توسط بانک صنعت ‌و معدن از محل وجوه اداره شده راه‌آهن منعقد شده است.

محمدی با اشاره به تأمین مالی ۵۰ دستگاه واگن مسافری چوپار توسط مؤسسه مالی‌ و اعتباری کوثر برای شرکت ریل‌سیر کوثر، بیان ‌کرد: واحدهای تولیدی از جمله واگن‌سازان و تولیدکنندگان تجهیزات ریلی در سال جاری با مشکل کمبود نقدینگی مواجه بودند و برخی از واحدهای تولیدی نتوانستند در این وضع دوام بیاورند.

مدیرعامل واگن پارس با بیان این‌که ۴ ماه پیش وزارت صنعت با توجه به توانمندی داخلی از واردات ۱۰۰۰ واگن مسافری به کشور جلوگیری کرد، افزود: به طور قطع از واردات واگن‌های باری و مسافری به کشور با توجه به وجود واگن‌سازان توانمند در کشور جلوگیری به عمل می‌آید.

محمدجواد فخاری، رییس هیأت مدیره شرکت واگن‌سازی پارس نیز کشور را در شرایط کنونی بی‌نیاز از هرگونه واردات واگن و ریل دانست و گفت: با اقدام به واردات واگن و ریل به طور قطع در زمین دشمن بازی خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که کشورهای مختلفی چون کوبا، بنگلادش، عراق ‌و سوریه متقاضی خرید واگن از ایران بوده و بیان ‌داشت: متأسفانه با واردات واگن نه تنها مشکلات بیش‌تری بر جامعه کارگری و کارخانه‌های تولیدی واگن تحمیل خواهد شد، بلکه با واردات واگن، کارگر کشورهای خارجی را مشغول به‌کار کرده و کارگران خود را بیکار خواهیم کرد

 وی تأکید ‌کرد: در حال حاضر تولید واگن در داخل کشور متناسب با تکنولوژی روزآمد اروپا امکان‌پذیر بوده و امکان ساخت واگن با سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر هم وجود دارد.

به گفته فخاری، در حال حاضر نباید با تکیه بر واردات واگن، اقتصاد صنعت حمل ‌و نقل کشور را فلج کرده و اقتصاد سایر کشورها را آباد ‌ساخت.

 

وی اشاره داشت که ظرف مدت ۱۰ سال، یعنی تا افق ۱۴۰۴ باید ۲۵۰۰ واگن مسافری در داخل کشور ساخته شود و افزود که بر این اساس باید سالانه ۲۵۰ واگن تولید شود در حالی که در کشور پتانسیل ساخت سالانه ۴۰۰ واگن وجود دارد.