ایجاد فضای اقتصادی دیتاسنترهای داخلی

طبق مقررات رگولاتوری محقق می‌شود ایجاد فضای اقتصادی دیتاسنترهای داخلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نظر دارد تا با اعمال قوانینی نظیر ساماندهی شبکه‌های اجتماعی و OTTها، اقتصاد مراکز داده را تا نیمه دوم سال جاری شکل دهد. به گزارش تسنیم، مسؤولان اجرایی وزارت ارتباطات با طرح‌ریزی برنامه‌های استراتژیک و حاکمیتی درصدد هستند […]

طبق مقررات رگولاتوری محقق می‌شود

ایجاد فضای اقتصادی دیتاسنترهای داخلی

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نظر دارد تا با اعمال قوانینی نظیر ساماندهی شبکه‌های اجتماعی و OTTها، اقتصاد مراکز داده را تا نیمه دوم سال جاری شکل دهد.

به گزارش تسنیم، مسؤولان اجرایی وزارت ارتباطات با طرح‌ریزی برنامه‌های استراتژیک و حاکمیتی درصدد هستند تا در نیمه دوم سال جاری اقتصاد مراکز داده را شکل دهند.

آن‌ها در نظر دارند ساماندهی اقتصاد این بخش را همپای توسعه فازهای شبکه ملی اطلاعات داشته باشند تا در نهایت باروری پروژه‌ای در ابعاد ملی حاصل شود.

قطعاً با شکل‌گیری اقتصاد دیتاسنترها، ارایه و توسعه خدمات دولت الکترونیکی و دیجیتال حادث خواهد شد و در نهایت شاهد بلوغ این بخش خواهیم بود.

توسعه دیتاسنترهای داخلی در کنار مراکز تبادل ترافیک کشور (IXP) و شبکه‌های توزیع محتوا (CDN) منجر به تکمیل ظرفیت زیرساخت‌ها جهت ارایه خدمات و محتوای پهن باند داخلی به‌کاربران می‌شود.

در نهایت افزایش کیفیت خدمات زیرساختی و کاهش هزینه ارتباطات داخلی را نیز به همراه خواهد داشت.

حال در راستای تحقق این ایده و هدف، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقداماتی را در قالب مقررات‌گذاری انجام داده و برای اقتصادی کردن سرمایه‌گذاری در مراکز داده، راه‌اندازی خدمات محتوایی به‌خصوص ویدئو، ساماندهی شبکه‌های اجتماعی و OTTهای داخلی و خارجی و همچنین تعرفه‌های ترجیحی برای اتصال مراکز داده داخلی را در دست اقدام دارد.

مرکز داده (Data Center) به مجموعه‌ای از سرویسگرها، زیرساخت‌های ارتباطی-امنیتی و تجهیزات الکترونیکی گفته می‌شود که برای ارایه، نگهداری و پشتیبانی از سرویس‌های تحت شبکه (اینترنت یا اینترانت) به‌کار گماشته می‌شود.

 

سازمان‌ها، شرکت‌ها و افراد می‌توانند با به‌کارگیری سرویس‌های ارایه شده از طرف مرکز داده وبگاه‌ها، اطلاعات و سرویس‌های مبنتی بر شبکه خود را روی شبکه راه‌اندازی کنند.