تغییر نظام قضایی در برخورد با شبکه‌های اجتماعی

در همایش ملی حمایت از توسعه شبکه‌های اجتماعی بومی مطرح شد تغییر نظام قضایی در برخورد با شبکه‌های اجتماعی گروه فن‌آوری اطلاعات- با هدف حمایت از ساخت شبکه‌های اجتماعی بومی، موتور برنامه‌ساز شبکه‌های اجتماعی (موتوشاب) داخلی و پرتال جامع شبکه‌های آنلاین رونمایی و راه‌اندازی شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، همایش ملی حمایت از توسعه شبکه‌های اجتماعی […]

در همایش ملی حمایت از توسعه شبکه‌های اجتماعی بومی مطرح شد

تغییر نظام قضایی در برخورد با شبکه‌های اجتماعی

گروه فن‌آوری اطلاعات- با هدف حمایت از ساخت شبکه‌های اجتماعی بومی، موتور برنامه‌ساز شبکه‌های اجتماعی (موتوشاب) داخلی و پرتال جامع شبکه‌های آنلاین رونمایی و راه‌اندازی شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، همایش ملی حمایت از توسعه شبکه‌های اجتماعی بومی با حضور وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، ابوالحسن‌فیرزوآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و نصرا…جهانگرد، رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات آغاز شد و به مدت دو روز در پژوهشگاه نیرو تهران ادامه دارد.

این پروژه‌ها توسط سازمان فن‌آوری اطلاعات و با همکاری دانشگاه شریف و انجمن کامپیوتر ایران در حاشیه همایش حمایت از توسعه شبکه‌های اجتماعی داخلی توسط وزیر ارتباطات به بهره‌برداری رسید.

موتوشاب ابزار برنامه‌سازی مبتنی بر اپن‌سورس (منبع باز) برای ساخت شبکه‌های اجتماعی است که به تولیدکنندگان این شبکه‌ها کمک خواهد کرد تا با سهولت بیش‌تری نسبت به راه‌اندازی این شبکه‌ها اقدام کنند.

در این همایش، علاوه بر راه‌اندازی موتوشاب و پرتال جامع شبکه‌های اجتماعی بر خط، دستاوردهای پروژه ملی توسعه امن شبکه‌های اجتماعی داخلی نیز با حضور وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی به بهره‌برداری رسید.

در این راستا، سازمان فن‌آوری اطلاعات سری کتاب‌های راهکارهای توسعه امن برای شبکه‌های اجتماعی آنلاین داخلی را در جهت حمایت از خدمات و محصولات مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی ارایه کرد.

همچنین از اسناد توصیه‌های امنیتی و حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی و بسته‌های آگاهی‌رسانی فعالیت امن در شبکه‌های اجتماعی با رویکرد حفظ امنیت و حریم خصوصی در این مراسم رونمایی شد.

رصد فعالیت کاربران در صورت نیاز

وزیر ارتباطات گفت: در صورت نیاز زمانی که از سوی قوه قضاییه تشخیص داده شود این امکان وجود دارد که ارتباطات و فعالیت‌های کاربران در تمام فضا‌ها از تلفن همراه گرفته تا اینترنت و شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی رصد شوند.

وزیر ارتباطات در این همایش حفظ امنیت شبکه‌های خصوصی به ارایه‌ توضیحاتی درباره فعالیت شبکه‌های اجتماعی داخلی پرداخت.

واعظی در این صحبت‌‌ها تأکید کرد: اندیشه‌ای که فکر می‌کند مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی راهی درست است، دیگر جواب نخواهد داد، چرا که اکنون شرایط به گونه‌ای است که اگر یکی از این شبکه‌ها را مسدود کنیم ۱۰ شبکه جایگزین آن وجود دارد به همین دلیل راهکار درست آن است که در مواجه با پدیده‌های نوین آن‌ها را به گونه‌ای تغییر دهیم که برای استفاده با شرایط جامعه هماهنگ باشد.

وی با تأکید بر این‌که ایجاد و راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی داخلی وظیفه بخش خصوصی به‌شمار می‌رود، ادامه داد: دولت تنها موظف به فراهم‌سازی زیرساخت‌هاست که در این زمینه هم طی ۳ سال گذشته شاهد توسعه قابل توجه زیرساخت‌های ارتباطی بوده‌ایم.

وزیر ارتباطات در عین حال عنوان کرد: شبکه‌های اجتماعی برای ما تهدید و فرصت را به‌طور همزمان به همراه دارد و این هنر ماست که بتوانیم آن‌ها را به گونه‌ای تغییر دهیم که فرصت‌های آن‌ها افزایش یافته و تهدیدهایشان کم‌تر شود.

آمار فعالیت تلگرام در ایران

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: ۱۰۰ هزار کانال تلگرامی در ایران داریم که شبانه‌روز یک میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب در آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود.

ابوالحسن‌فیروز‌آبادی، رییس مرکز ملی فضای مجازی در همایش ملی حمایت از شبکه‌های اجتماعی بومی با اشاره به آمار فعالیت مردم ایران در شبکه‌های اجتماعی گفت: هزار کانال تلگرامی در ایران داریم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب در شبانه روز در این کانال‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به مزایای شبکه‌های اجتماعی و سرعت بالای رشد این شبکه‌ها تأکید کرد: در مسیری قرار گرفته‌ایم که قابل بازگشت نیست، هرچند نگرانی‌هایی به همراه دارد، اما فرصت‌هایی نیز در آن وجود دارد.

رییس مرکز ملی فضای مجازی همچنین با اشاره به ورود نامتعادل شبکه‌های اجتماعی به کشور تصریح کرد: در جوامع غربی که خود مبدع این فن‌آوری هستند، به این شکل ظهور پیدا نکرده است و در یک سیر تاریخی و با آمادگی نهادی خاص خود ظهور می‌یابند، اما جامعه ما از فن‌آوری غربی یکی را با بیش‌انگیختگی انتخاب می‌کنند.

وی همچنین مردمی شدن تمام حوزه‌ها را از ویژگی‌های شبکه اجتماعی برشمرد و تأکید کرد: مهم‌ترین مطلب در فضای مجازی نظام اعتماد است که در این زمینه هم امنیت باید در شبکه‌های اجتماعی مردمی ‌شود.

فقط با کاربران متخلف برخورد می‌شود

نصرا…جهانگرد از تغییر نظام قضایی در برخورد با شبکه‌های اجتماعی اپراتور محور به‌کاربر محور خبر داد.

نصرا…جهانگرد رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران در همایش ملی حمایت از شبکه‌های اجتماعی بومی گفت: با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و دستگاه قضایی رویکرد حقوقی و قضایی تغییر کرده و از این پس به جای برخورد با کل شبکه صرفاً با کاربر متخلف برخورد خواهد شد.

رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات جمع‌آوری داده در کشور خودمان را از مزایای رشد شبکه‌های اجتماعی داخلی برشمرد و گفت: با بانک عظیم داده‌ها می‌توان رفتار عمومی مردم، سلایق بومی و محلی و همچنین بستر مناسب مبادلات اقتصادی را به‌خوبی شناخت و این موضوع علاوه بر ارتقای نظام فنی به ارتقای اقتصادی منتج خواهد شد.

 

وی افزود: الان با فعالیت مردم در شبکه‌های اجتماعی داخلی چند میلیون کاربر داده‌های خود را در معدنی می‌ریزند که برای دیگران است و احاطه‌ای به آن نداریم. از موضوع سیاسی و امنیتی که بگذریم حتی ارزش‌های اقتصادی نیز از دست می‌رود. چرا که در صورت حل مسأله نظام پولی بین ایران و جهان این داده‌ها تبدیل به پارامترهای پولی و اقتصادی می‌شوند.