قرارداد پروژه ساخت مرکز تبادل اطلاعات خاورمیانه توسط ایتالیا

در اجلاس بین‌المللی ایران کانکت ۲۰۱۶ امضا شد قرارداد پروژه ساخت مرکز تبادل اطلاعات خاورمیانه توسط ایتالیا   در پی امضای قرارداد میان شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتور ایتال تله‌کام اسپارکل کشور ایتالیا، مرکز تبادل اطلاعات خاورمیانه در ایران راه‌اندازی می‌شود. به گزارش مهر، قرارداد راه‌اندازی مرکز تبادل اطلاعات (POP) در حاشیه اجلاس بین‌المللی «ایران‌ […]

در اجلاس بین‌المللی ایران کانکت ۲۰۱۶ امضا شد

قرارداد پروژه ساخت مرکز تبادل اطلاعات خاورمیانه توسط ایتالیا

 

در پی امضای قرارداد میان شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتور ایتال تله‌کام اسپارکل کشور ایتالیا، مرکز تبادل اطلاعات خاورمیانه در ایران راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش مهر، قرارداد راه‌اندازی مرکز تبادل اطلاعات (POP) در حاشیه اجلاس بین‌المللی «ایران‌ کانکت ۲۰۱۶» میان محمدجوادآذری‌جهرمی، معاون وزیر ارتباطات، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و الساندروتالوتا، مدیر شرکت تله کام ایتالیا اسپارکل به امضا رسید.

با امضاء این قرارداد، مقرر شد شرکت ایتال‌تله‌کام، مرکز تبادل اطلاعات را برای استفاده توزیع‌کنندگان و سرویس‌دهندگان محتوا (CDN) در منطقه خاورمیانه در تهران راه‌اندازی کند. این چهارمین مرکز تبادل اطلاعات خاورمیانه پس از مراکز (POP) امارات، عمان و استانبول خواهد بود.

محمدجوادآذری‌جهرمی در این مراسم با اشاره به این‌که این قرارداد نتیجه توافق صورت گرفته در سفر رییس‌جمهور و وزیر ارتباطات به ایتالیا است و پس از مذاکرات چندین ماهه این قرارداد امروز به امضا رسید.

معاون وزیر ارتباطات تأکید کرد: راه‌اندازی (POP) بین‌المللی در تهران، ایران را به عنوان مرکز بین‌المللی سرویسدهی منطقه‌ای معرفی می‌کند و به جای آن‌که مسیر ترانزیت ارتباطی کشورهای منطقه به اروپا برود، مستقیم در تهران مدیریت می‌شود و این موضوع افزایش کیفیت و کاهش قیمت سرویس اینترنت را برای خدمات‌دهندگان اینترنت بین‌الملل به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان این‌که تا پیش از این کشورهای منطقه برای دریافت ارتباطات مجبور به استفاده از مسیر اروپا بوده‌اند، تأکید کرد: راه‌اندازی مرکز تبادل اطلاعات در ایران اولین گام به سمت برنامه ایران برای ایجاد هاب بین‌المللی منطقه خواهد بود.

وی با بیان این‌که این قرارداد موضوع عملیاتی شدن این پروژه را تضمین می‌کند، تأکید کرد: تا پیش از این کشورهای جنوب ایران برای ترانزیت ارتباطی نیازمند استفاده از (POP) عمان و امارات بودند که به دلیل هزینه‌های بسیار بالای اتصال مجبور بودند عمده تبادل اطلاعات خود را در اروپا انجام دهند که این موضوع باعث کاهش سهم محتوای موجود در منطقه و کیفیت پایین آن شده بود، اما با راه‌اندازی مرکز تبادل اطلاعات بین‌المللی در تهران این مسیر می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های سرویس‌دهی و افزایش کیفیت آن شود که بیش‌ترین تمرکز بر روی سرویس‌های ویدیویی خواهد بود و امیدواریم زمینه رشد سرویس‌های ویدیویی با قرار گرفتن (CDN)های منطقه‌ای در منطقه خاورمیانه افزایش یابد.

آذری‌جهرمی با بیان این‌که با راه‌اندازی (POP) بین‌المللی در ایران در قراردادهای بعدی درصدد جذب (CDN)های بین‌المللی برای استقرار در این مرکز خواهیم بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود در دومین روز این همایش با دو شرکت سرویس‌دهنده سطح اول جهان در این زمینه وارد مذاکره شویم.

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالی در مورد آخرین وضعیت قرارداد ۴ جانبه ترانزیت ایران- اروپا که در سال ۹۰ میان عمان، روسیه، انگلستان و ایران به امضا رسید اما عملیاتی نشد، گفت: این قرارداد در هر ۴ کشور اجرا شد، اما به دلیل تحریم‌های مالی بین‌المللی قابلیت بهره‌برداری از این مسیر فراهم نشد. هم‌اکنون نیز یکی از موضوعاتی که در حاشیه حضور شرکت‌های بزرگ مخابراتی دنیا در برنامه داریم، رایزنی برای استفاده از این مسیر با بازاریابی‌های انجام‌شده است.

وی تأکید کرد: ایجاد مسیرهای ترانزیتی از ایران، کیفیت ارتباطات دنیا را تا ۴۰ میلی ثانیه بهبود خواهد بخشید که تاکنون به دلیل وجود موانع، دنیا خود را از این مسیر محدود کرده بود. هم اکنون با رفع موانع کشورهای شرقی آسیا مانند چین و هند تمایل خود را به استفاده از مسیر ترانزیت ایران-‌اروپا با محوریت ایران اعلام کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: هم اکنون ۱۰۰ ترابیت ظرفیت از کانال سوئز مدیریت می‌شود که معادل ۱۰ درصد این فضا می‌تواند از مسیر ترانزیت ایران- اروپا مدیریت شود.

در این مراسم، الساندروتالوتا با اشاره به این‌که شرکت تله‌کام ایتالیا اسپارکل در بیش از ۱۰۰ نقطه در دنیا مرکز تبادل اطلاعات راه‌اندازی کرده است، خاطرنشان کرد: چهارمین حضور این شرکت در منطقه خاورمیانه و آسیا در ایران است و امید می‌رود با این همکاری حجم ترافیک ارتباطی و کیفیت سرویس‌دهی افزایش یابد.

مدیرعامل تله‌کام ایتالیا، درمورد شبکه ملی اطلاعات ایران نیز افزود: شبکه ملی اطلاعات می‌تواند یکی از برنامه‌های دولت‌ها برای توسعه باند پهن باشد و برای مردم منافع بسیاری به همراه خواهد داشت، اما مهم این است که در راه‌اندازی این شبکه و ارایه خدمات آن، دولت‌ها سیاست باز و ایجاد رقابت آزاد همراه با مقررات را در پیش گیرند. در نهایت ارایه خدمات مناسب و صرفه اقتصادی برای کاربران به همراه داشته باشد.

همکاری شرکت ارتباطات با ترکیه

تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ارتباطات زیرساخت ایران و شرکت ترکسل در حاشیه کنفرانس بین‌المللی ایران کانکت ۲۰۱۶، امضا شد.

این تفاهم‌نامه در برگیرنده فرصت‌هایی برای ایجاد مسیرهای جایگزین از منطقه خلیج‌فارس به ترکیه و سایر کشور‌ها در زمان قطع ارتباط در مسیرهای کانال سوئز و باب‌المندب است. لذا امکان حضور طرف سوم در این مشارکت را فراهم می‌آورد.

 

بنابراین گزارش موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی ایران می‌تواند جایگزین مطمئن و مناسبی برای مسیرهای دریایی بحرانی کنونی باشد.