وزیر بهداشت تأکید کرد:کسب مرجعیت علمی با افزایش استنادات به مقالات محققان

  سید حسن هاشمی گفت: ما در حال حاضر در تولید علم رتبه اول منطقه را داریم و برای کسب مرجعیت علمی باید میزان استنادات به مقالات افزایش پیدا کند. به گزارش مهر، وزیر بهداشت در همایش «بررسی راهکارهای دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی» در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به وضعیت […]

 

سید حسن هاشمی گفت: ما در حال حاضر در تولید علم رتبه اول منطقه را داریم و برای کسب مرجعیت علمی باید میزان استنادات به مقالات افزایش پیدا کند.

به گزارش مهر، وزیر بهداشت در همایش «بررسی راهکارهای دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی» در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به وضعیت تولید علم ایران، گفت: ما ۴۰ هزار تولید مقاله داریم اما تعداد استنادات ۱۷ هزار استناد است که این تعداد باید برعکس شود و میزان استنادات به مقالات ما افزایش یابد؛ چرا که استناد به این معنی است که چقدر یک علم در دنیا خریدار دارد.

وی گفت: جمع دانشمندان علوم‌پزشکی کشور، جمعی است که عصاره پیشرفت پزشکی ایران را نشان می‌دهد و همه ما می‌دانیم که اثرگذاری در علم از اهمیت بالایی برخوردار است و من مطمئنم که خداوند، ما را بسیار دوست داشته که در این مسیر برای خدمت قرار گرفته‌ایم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: چندان به بودجه امید نبندید چرا که ما نشان دادیم در تحریم و مشکلاتی که داشته‌ایم، توانسته‌ایم تولید علم بالایی داشته باشیم، اما نباید فراموش کنیم که ارتباطات بین‌المللی عامل مؤثری در تولید علم است.

هاشمی با اشاره به نمونه کشور عربستان خاطرنشان‌کرد: عربستان حدود ۷۰ درصد ارتباطات بین‌المللی دارد درحالی‌که همین میزان ارتباطات برای ما به دلیل ظلم تحریم‌ها و بی‌تدبیری خودمان در دهه قبل از دولت دکتر روحانی، به ۱۹ درصد کاهش پیدا کرده بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بسیاری از مراکز تحقیقاتی دنیا و دانشگاه‌های معتبر می‌بینیم که عربستان ارتباطات بسیار گسترده‌ای دارد اما آن‌ها، جوان‌های ما را ندارند. ما باید بندهای محکمی که به پای جوانان گذاشته شده است را باز کنیم تا بتوانیم با ارتباطات بین‌المللی، بحث علمی را گسترش دهیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: همه ما می‌دانیم که کم‌ترین بحث در مجامع علمی، بحث‌های سیاسی است، چرا که آن‌ها هم علاقه‌مند به خدمت به بشریت هستند؛ به همین منظور باید از شرایط جدید حداکثر استفاده را کنیم تا به مرجعیت علمی برسیم.

هاشمی افزود: بسیاری قبل از شروع این دولت می‌گفتند که در این دولت علم و مقاله فروکش می‌کند، من هم نگران بودم که این موضوع مُستَمسِکی برای فشار باشد اما خوشبختانه با رشد علمی که مشاهده می‌کنیم، به این نقطه رسیدیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه با کاهش رفت و آمدهای علمی، شرایطی ایجاد شده بود که مقالات ما را چاپ نمی‌کردند، برای تجهیزات آزمایشگاهی باید ۴ تا ۵ برابر قیمت می‌پرداختیم و بسیاری مشکلات دیگر که البته بخشی از آن نیز تقصیر خود ما بود.

 

وزیر بهداشت با تأکید بر این موضوع که شرایط جدید برای ارتباطات بین‌المللی را باید مورد توجه قرار دهیم، گفت: فردا به کسانی رأی می‌دهیم که همپای مردم باشند و در واقع رأی به پیشرفت کشور خواهد بود.