۴۷ درصد کسب و کار‌ها از اینترنت استفاده می‌کنند

  سهم صفحات فارسی از محیط وب، ۰٫۹ درصد است شاخص‌های مرتبط با کاربردهای فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در کشور براساس نظام پایش جامعه اطلاعاتی اعلام شد. این آمار از سهم ۰٫۹ درصدی صفحات فارسی از محیط وب، حکایت دارد. به گزارش مهر، بررسی کاربردهای فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات که در درگاه جامعه اطلاعاتی ایران […]

 

سهم صفحات فارسی از محیط وب، ۰٫۹ درصد است

شاخص‌های مرتبط با کاربردهای فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در کشور براساس نظام پایش جامعه اطلاعاتی اعلام شد. این آمار از سهم ۰٫۹ درصدی صفحات فارسی از محیط وب، حکایت دارد.

به گزارش مهر، بررسی کاربردهای فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات که در درگاه جامعه اطلاعاتی ایران از سوی سازمان فن‌آوری اطلاعات منتشر شده، وضعیت ICT را در ۶ مقوله دولت الکترونیک و دولت همراه، سلامت الکترونیک، استفاده از ICT در کسب و کارها، بانکداری الکترونیکی و سیار، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و محتوای الکترونیکی، به تفکیک، مورد بررسی قرارداده و عملکرد دستگاه‌های اجرایی مسؤول را ارزیابی کرده است.

در شاخص دولت الکترونیک و دولت همراه، نسبت خدمات الکترونیکی دولتی ارایه شده به شهروندان، کسب و کار‌ها و دستگاه‌های اجرایی بررسی شده که این نسبت به تفکیک کانال‌های ارایه خدمات شامل تلفن همراه، اینترنت، تلفن ثابت، پیشخوان و کیوسک، مورد ارزیابی قرار گرفته است. درحالی که وضعیت کشور در این شاخص ۳۷ درصد در ابتدای برنامه پنجم بود، این شاخص در پایان این برنامه به ۷۰ درصد رسیده است.

در بخش سلامت الکترونیک ۴۷ درصد مراکز سلامت دارای دسترسی به اینترنت هستند که این رقم در ابتدای برنامه پنجم ۲.۵ درصد بوده است. این درحالی است که باید این رقم تا پایان برنامه پنجم توسعه (پایان سال ۹۴) به ۶۰ درصد برسد. در همین حال، سطح استفاده از رایانه و اینترنت برای مدیریت اطلاعات فردی بیمار، ۱۰۰ درصد اعلام شده است.

میزان دسترسی دانشجویان به نت

در شاخص کاربردهای ICT در آموزش، آمار‌ها نشان می‌دهد که ۵٫۱ درصد مدارس از رادیو و ۴٫۵ درصد مدارس از تلویزیون برای کاربردهای آموزشی استفاده می‌کنند. در همین حال ۵۷٫۱ درصد دانشجویان به رایانه دسترسی دارند که هدف برنامه پنجم توسعه تا پایان سال ۹۴ حدود ۳۰ درصد بوده است. همچنین براساس این شاخص، صددرصد مراکز آموزش عالی کشور به اینترنت دسترسی دارند.

۴۷ درصد معلمان آموزش و پرورش برای آموزش دروس با بهره‌گیری از فن‌آوری اطلاعات، آموزش دیده‌اند که این رقم در ابتدای برنامه پنجم توسعه، ۹دهم درصد بود. همچنین نسبت معلمانی که می‌توانند دوره‌های ICT را آموزش دهند، ۲٫۹ درصد اعلام شده است.

درعین حال، ۶۱ درصد مدارس به اینترنت دسترسی دارند که این آمار در ابتدای برنامه پنجم، ۹٫۵ درصد بوده است.

سهم صفحات فارسی از محیط وب، ۰٫۹ درصد است

در بخش شاخص محتوای الکترونیکی و کاربردهای فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۶٫۲۸ درصد کتابخانه‌های عمومی به اینترنت باندپهن دسترسی دارند و ۹۵٫۹۷ درصد کتابخانه‌های عمومی دارای پورتال امن و استاندارد در ارائه محتوا هستند. همچنین در این بخش، ۲۶ درصد موزه‌ها به اینترنت پهن باند دسترسی دارند و نسبت موزه‌هایی که دارای پورتال امن و استاندارد در ارایه محتوای دیجیتالی هستند، براساس آخرین به روزرسانی، ۳ درصد اعلام شده است.

در این بررسی‌ها، نسبت سازمان‌های آرشیو ملی با دسترسی به اینترنت باندپهن صددرصد و نسبت سازمان‌های آرشیو ملی که دارای پورتال امن و استاندارد در ارایه محتوا هستند، ۲۲ درصد است. همچنین ۴٫۲ درصد اسناد در آرشیوهای ملی، دیجیتالی شده‌اند و ۷٫۵درصد اسناد دیجیتالی شده به شکل عمومی و آنلاین در دسترس قرار دارند.

طبق این آمارها، سهم صفحات فارسی از محیط وب، ۰٫۹ درصد است و سهم مقالات فارسی در ویکی‌پدیا به کل مقالات ۳۰۰ هزار مقاله اعلام شده است.

آمار استفاده کسب و کار‌ها از IT

آخرین آمار در حوزه استفاده از فن‌آوری اطلاعات در کسب و کارها، درمورد نسبت کسب و کارهایی که از اینترنت استفاده می‌کنند رقم ۴۷ درصد را نشان می‌دهد که این آمار مربوط به شهریورماه سال ۹۳ است و از آن زمان تاکنون به روزرسانی نشده است.

در بخش شاخص کاربردهای بانکداری الکترونیکی و سیار نیز که باید توسط بانک مرکزی اعلام شود آماری در مورد تعداد حساب‌های بانکی یا غیربانکی پول الکترونیکی و کیف پول الکترونیکی و تعداد تراکنش‌های پرداخت الکترونیکی وجود ندارد.

 

شاخص‌های فاوا در بخش کاربردهای ICT به تفکیک موضوع، باید توسط دستگاه‌هایی چون سازمان فن‌آوری اطلاعات، وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات، بانک مرکزی، آموزش و پرورش، وزارت علوم، سازمان فنی و حرفه‌ای، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، وزارت ارشاد، سازمان میراث فرهنگی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان دستگاه‌های مسؤول، عملیاتی و نتایج آن در درگاه پایش جامعه اطلاعاتی مورد استفاده قرار گیرد و به روزرسانی شود. اما شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از شاخص‌های تعریف شده در نظام پایش ICT، از سوی دستگاه‌های مسؤول به روزرسانی نشده و وضعیت مشخصی برای آن وجود ندارد.