همکاری علمی و فناورانه بانک دولتی سرمایه‌گذاری فرانسه با ایران کلید خورد

همکاری علمی و فناورانه بانک دولتی سرمایه‌گذاری فرانسه با ایران کلید خورد در دیدار مدیرکل بانک دولتی سرمایه‌گذاری فرانسه با معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران، آغاز همکاری علمی و فناورانه ایران با بانک دولتی سرمایه‌گذاری کشور فرانسه مطرح شد. به گزارش ایسنا، هیأتی از بانک دولتی […]

همکاری علمی و فناورانه بانک دولتی سرمایه‌گذاری فرانسه با ایران کلید خورد

در دیدار مدیرکل بانک دولتی سرمایه‌گذاری فرانسه با معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران، آغاز همکاری علمی و فناورانه ایران با بانک دولتی سرمایه‌گذاری کشور فرانسه مطرح شد.

به گزارش ایسنا، هیأتی از بانک دولتی سرمایه‌گذاری کشور فرانسه متشکل از نیکلاس‌دفور، مدیرکل، پل‌فرانسوافورنیه، معاون مدیرکل در حوزه نوآوری، بنجامین‌ریچارد، مشاور ویژه رییس هیأت مدیره و پدورنووو، مدیر فاینانس این بانک با علی‌مرتضی‌بیرنگ، معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این جلسه بیرنگ، معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری درباره وضعیت علمی ایران توضیحاتی را ارایه داد و اظهار کرد: در ایران ۵ میلیون دانشجو در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند و از این نظر رتبه پنجم را بعد از کشورهایی همچون چین، روسیه و هند دارا هستیم که نشان‌دهنده ظرفیت نیروی انسانی در ایران است. همچنین ایران هم رده با امریکا رتبه چهارم را از نظر فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی دارد.

بیرنگ به شکل‌گیری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: این معاونت ۱۰ سال پیش با هدف توسعه فناوری و علمی در کشور تأسیس شد تا استراتژی‌های مربوط به این حوزه به صورت متمرکز پیگیری شود. ستادهای توسعه فناوری حوزه‌های مختلف در معاونت فعال هستند.

وی با اشاره به رتبه ششم ایران در حوزه فناوری نانو تصریح کرد: توسعه حوزه‌هایی همچون نانو فناوری، بایو، فناوری اطلاعات در ایران مد نظر است و در این زمینه فعالیت‌های خوبی در حال انجام است.

بیرنگ به قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و درباره قانون‌هایی همچون معافیت مالیاتی و گمرکی این شرکت‌ها به عنوان مشوق توضیحاتی را ارایه داد.

معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری درباره توسعه روابط بین‌الملل این شرکت‌ها گفت: در معاونت علمی بخش دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌الملل مباحثی همچون تجاری‌سازی و بازاریابی بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال می‌شود. همچنین ساز و کار حمایتی همچون ایجاد کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری در معاونت علمی انجام شده است که ۴۰ بسته حمایتی متفاوت از این شرکت‌ها را دارد.

وی همچنین به سفر اخیر رییس‌جمهور چین به ایران اشاره و عنوان کرد: در این سفر تفاهم‌نامه همکاری با عنوان «صندوق جاده ابریشم» با آکادمی علوم چین به امضا رسید تا فناوری‌های مختلف در پروژه‌های مشترک بین دو کشور مورد حمایت قرار گیرند. همچنین «پروژه ایتر» از جمله پروژه‌های بین‌المللی ایران است.

بیرنگ احداث پارک‌های علم و فناوری را از دیگر اقداماتی که در دستور کار معاونت قرار دارد، دانست و گفت: در ایران مجموعه‌ای با عنوان بنیاد ملی نخبگان وجود دارد و از آن‌جایی که پروژه‌های خوبی توسط افراد نخبه در ایران انجام می‌شود، برای این افراد در داخل و خارج کشور برنامه‌های مختلفی در نظر داریم.

در ادامه، دفور، مدیر کل بانک دولتی سرمایه‌گذاری فرانسه درباره نحوه شکل‌گیری این بانک توضیحاتی را ارایه کرد و یادآور شد: این بانک تحت نظارت وزارت اقتصاد، صنعت و کار و وزارت تحقیقات و تحصیلات تکمیلی فرانسه قرار دارد که دارای ۸۰ هزار مشتری و ۱۵ شعبه است و ارایه وام و سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری از اقدامات مهم این بانک است که بر این اساس هر سال حمایت از ۳ هزار شرکت را انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به این‌که این بانک در حوزه‌های مختلفی همچون فناوری نانو، بایو و انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد، ادامه داد: ساختار فعالیت بانک به این صورت است که گاهی بر روی ایده‌ها از طریق ورود در رویدادهای کارآفرینی سرمایه‌گذاری می‌کنیم، گاهی نیز دولت مبالغی را برای حمایت از آنچه خود مد نظر دارد، اختصاص می‌دهد؛ در هر صورت هر گونه پروژه در قالب رویدادهای کارآفرینی از حمایت این بانک در سطوح مختلف برخوردار می‌شوند.

دفور با بیان این‌که در حوزه‌های مختلف علمی از همکاری با ایران استقبال می‌کنیم، گفت: حمایت از رویدادهای کارآفرینی در فرانسه بسیار مهم است و علاقه‌مند به این حوزه هستیم؛ به گونه‌ای که از سال گذشته تاکنون سرمایه‌گذاری‌‌‌‌ها در این حوزه دو برابر شده است. همچنین نزدیک به ۱۰۰ صندوق خطرپذیر در فرانسه وجود دارد.

 

براساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در پایان این نشست نمایندگانی از سوی دو طرف برای همکاری‌های آتی، مشخص و معرفی شدند.