سبک کردن دولت با شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیر ستاد و زیرساخت یکی از شرکت‌های صنایع ارتباطی با تأکید بر لزوم کاربردی‌سازی واژه دانش‌بنیان در کشور، گفت: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید به جای آرزوی استخدام در ارگان‌های دولتی، با ورود به شرکت‌های دانش‌بنیان، باری از دوش دولت‌ بردارند. سید سهیل حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: قانون شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند قلب سیستم حقوقی […]

مدیر ستاد و زیرساخت یکی از شرکت‌های صنایع ارتباطی با تأکید بر لزوم کاربردی‌سازی واژه دانش‌بنیان در کشور، گفت: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید به جای آرزوی استخدام در ارگان‌های دولتی، با ورود به شرکت‌های دانش‌بنیان، باری از دوش دولت‌ بردارند.

سید سهیل حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: قانون شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند قلب سیستم حقوقی کشور در توسعه فناوری و نوآوری باشد و می‌توان گفت پتانسیل‌های مربوط به آن فراتر از وضعیت فعلی‌ است، زیرا این قانون به دلیل برخی چالش‌‌ها نتوانسته کارکرد مورد انتظار را برآورده کند.

وی گفت: به اعتقاد کارشناسان با وجود افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان هنوز نیازمندی‌های این شرکت‌ها به‌طور کامل مورد توجه قرار نگرفته و دست‌اندرکاران، فضای کسب ‌وکار پرریسکی را شاهد هستند. هر چند با تأسیس صندوق نوآوری و شکوفایی اولین گام‌‌ها برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برداشته شده اما برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان راهی طولانی پیش رو است.

حسینی، تأسیس صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را توجه ویژه دولت به این شرکت‌ها دانست و افزود: البته اگرچه فضای کسب و کار برای شرکت‌های دانش‌بنیان بهبود یافته، اما رسیدن به شرایط ایده‌آل تلاش بیش‌تری را لازم دارد و این در حالی است که رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان و توجه ویژه به این شرکت‌ها چند سالی است مورد بحث قرار گرفته.

او ادامه داد: در دنیای امروز نقطه کانونی اقتصاد، صاحبان دانشی هستند که بتوانند مناسب‌‌ترین عوامل تولید را شناسایی و در بهترین نقطه گرد آورده و به مطلوب‌‌ترین روش آنها را به‌کار گیرند تا سرآمد‌ترین محصولات را ارایه کنند.

وی با بیان این‌که در اقتصاد دانش‌بنیان سهم ارزش‌افزوده ناشی از سرمایه فیزیکی و مالی پایین بوده و سهم اطلاعات و سرمایه فکری در ارزش افزوده به مراتب در جایگاهی بالاتر قرار دارد، افزود: بنابراین رشد اقتصادی حاصل از فعالیت‌های دانش‌بنیان به نسبت ساختار اقتصادهای کلاسیک مبتنی بر کشاورزی و صنعت بسیار بالاتر است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین در اقتصاد دانش‌بنیان فعالان تحصیل‌کرده و نوآوران، نقش مهمی در عرضه و تقاضای فناوری و نوآوری خواهند داشت و در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان سلول و هسته اولیه اقتصاد دانش‌بنیان بوده و حضور آنها در اقتصاد هر کشور امکان شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان را به صورت واقعی و قابل اندازه‌گیری فراهم می‌کند.

حسینی افزود: باید زمینه‌ای فراهم شده و با کاربردی‌سازی واژه دانش‌بنیان در کشور به جایگاهی برسیم که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به جای آرزوی استخدام در ارگان‌های دولتی بتوانند با ورود به شرکت‌های دانش‌بنیان، باری از دوش دولت‌ بردارند که برای رسیدن به این هدف باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت شده و کالای ساخت داخل بخریم.

به گفته این کارشناس تجربه کشورهای پیشرفته نشان داده که تغییر در سیاست‌های علم و فناوری در کشورهای مختلف یک جهش ناگهانی را در توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌ها به همراه داشته است. بر این اساس با ایجاد بسترهایی مناسب برای دانش و تجاری‌سازی آن، علاوه ‌بر ایجاد ارزش‌های اقتصادی برای این نوع سازمان‌های دانش‌بنیان، بستر رشد اقتصادی و فنی جامعه نیز فراهم خواهد شد.

وی در خصوص چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ICT گفت: امروزه سرعت فرایند ایجاد یک ایده تا عملیاتی کردن آن یک عامل بسیار حیاتی و کلیدی برای موفقیت است و شرکت‌هایی که این فرایند را هوشمندانه مدیریت کنند از فضای رقابتی استفاده کرده و با بهره‌گیری از فرصت‌ها، مدیریت بازار را به دست می‌گیرند.

حسینی بر وجود استعدادهای بی‌نظیر نیروهای متخصص و خلاق در شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرده و ادامه داد: به جرأت می‌توانیم ادعا کنیم در حوزه ICT و در فرایند ایجاد ایده‌های نو و خلاقانه برای ایجاد محصول، جزو کشورهای پرتوان محسوب می‌شویم.