هک ابزار پزشکی کاشته شده در بدن انسان!

تحقیقات پژوهشگران بلژیکی و انگلیسی نشان می‌دهد ارسال سیگنال‌های تهدیدکننده حیات انسان برای ابزار پزشکی کاشته شده در بدن بیماران حتی بدون داشتن آگاهی از نحوه عملکرد این دستگاه‌ها ممکن است. به گزارش فارس به نقل از سی اس او آنلاین، این محققان می‌گویند با نفوذ به سیگنال‌های رد و بدل شده میان دستگاه شوک […]

تحقیقات پژوهشگران بلژیکی و انگلیسی نشان می‌دهد ارسال سیگنال‌های تهدیدکننده حیات انسان برای ابزار پزشکی کاشته شده در بدن بیماران حتی بدون داشتن آگاهی از نحوه عملکرد این دستگاه‌ها ممکن است.

به گزارش فارس به نقل از سی اس او آنلاین، این محققان می‌گویند با نفوذ به سیگنال‌های رد و بدل شده میان دستگاه شوک برقی کاشته شده در قلب انسان و دستگاه برنامه‌ریزی آن و انجام مهندسی معکوس، محققان توانسته‌اند راهی برای سرقت اطلاعات بیمار مربوطه، خالی کردن باتری این دستگاه و ارسال پیام‌های آلوده به دستگاه مذکور بیابند.

این حملات از فاصله ۵ متری و با استفاده از تجهیزات استاندارد قابل انجام است و با استفاده از آنتن‌های پیچیده‌تر می‌توان حمله هکری یاد شده را از فاصله ده‌ها یا حتی صد‌ها متری نیز انجام داد و جان انسان‌ها را به‌طور جدی به خطر انداخت.

از این طریق به راحتی می‌توان به بیماران شوک وارد کرد و جانشان را گرفت. زیرا هکر‌ها می‌توانند با دریافت اطلاعات ضربان قلب بیماران آن را از حالت عادی خارج کنند. بررسی‌های دو دانشگاه Leuven و Gasthuisberg Leuven نشان داده که حداقل ده مدل مختلف از دستگاه‌های تنظیم کننده ضربان قلب در برابر این حملات آسیب‌پذیر هستند و لذا باید برای ارتقای امنیت آن‌ها تصمیمات جدی گرفت.

 

محققان می‌گویند طراحی این دستگاه‌ها دچار ضعف‌های جدی است و داده‌های رد و بدل شده توسط آن‌ها رمزگذاری نمی‌شوند و حریم شخصی و زندگی هزاران کاربر دستگاه‌های یاد شده در معرض خطر است.