امکان انجام آزمون امنیت تجهیزات شبکه در کشور فراهم شد

امکان انجام آزمون امنیت تجهیزات شبکه در کشور فراهم شد آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه دانشگاه صنعتی شریف موفق شد ضمن تجدید اعتبارنامه بین‌المللی نظام کیفیت ISO/IEC17025 خود، دامنه آن را به آزمون امنیت تجهیزات شبکه ارتقا دهد. به گزارش ایسنا، امیرحسین‌جهانگیر، مدیر آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه دانشگاه صنعتی شریف از تجدید […]

امکان انجام آزمون امنیت تجهیزات شبکه در کشور فراهم شد

آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه دانشگاه صنعتی شریف موفق شد ضمن تجدید اعتبارنامه بین‌المللی نظام کیفیت ISO/IEC17025 خود، دامنه آن را به آزمون امنیت تجهیزات شبکه ارتقا دهد.

به گزارش ایسنا، امیرحسین‌جهانگیر، مدیر آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه دانشگاه صنعتی شریف از تجدید اعتبار نامه بین‌المللی نظام کیفیت ISO/IEC17025 و افزایش دامنه این آزمایشگاه به آزمون امنیت تجهیزات شبکه ارتقا خبر داد و گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان امروز را به یک جامعه اطلاعاتی تبدیل کرده است که در آن دسترسی و استفاده از اطلاعات نقش محوری و تعیین کننده در پیشرفت و امنیت کشور‌ها دارد.

وی ادامه داد: با توجه به گسترش روزافزون این فناوری در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی کشور و نیز عدم وجود مرجعی مناسب برای ارزیابی تجهیزات مرتبط، «آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه» با حمایت مرکز تحقیقات مخابرات ایران در سال ۱۳۸۸ در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف شروع به‌کار کرد.

جهانگیر، این آزمایشگاه را پشتیبان، بازوی فنی و همکار مؤسساتی چون مؤسسه استاندارد و سازمان تنظیم مقررات دانست و یادآور شد: این آزمایشگاه به عنوان مرجعی برای آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه، خدمات فنی و مشاوره‌ای ارایه می‌کند و در حال حاضر نیز مرجع ارزیابی و تأیید نمونه تجهیزات شبکه سازمان تنظیم مقررات و سازمان استاندارد کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به دریافت استاندارد ISO/IEC-17025 برای این آزمایشگاه اظهار کرد: این استاندارد تعیین کننده الزامات مدیریتی و فنی برای کیفیت و احراز صلاحیت آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون است که شامل کلیه الزاماتی است که آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون باید آن‌ها را برآورده سازند تا بتوانند اثبات کنند که یک سیستم کیفیت را به‌کار گرفته و از نظر فنی دارای صلاحیت ارایه نتایج معتبر هستند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف تأکید کرد: در صورتی که آزمایشگاه‌ها الزامات استاندارد ISO/IEC-17025 را برآورده کنند و توسط مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی تأیید صلاحیت شوند، پذیرش نتایج آزمون و کالیبراسیون آن‌ها در سطح بین‌المللی آسان خواهد شد که خوشبختانه این تأیید از سوی مؤسسات بین‌المللی گواهی‌دهنده ایزو ۱۷۰۲۵ برای دانشگاه صنعتی شریف صادر شده است.

جهانگیر یادآور شد؛ ارتقا سطح آزمایشگاه‌های عضو و کسب اعتبار بین‌المللی، افزایش اطمینان از صحت نتایج ارایه شده توسط آزمایشگاه‌ها، کسب اطمینان از کالیبره شدن مستمر تجهیزات آزمایشگاه‌ها، تسهیل همکاری میان آزمایشگاه‌ها و سایر سازمان‌ها، استاندارد کردن روش‌های اجرایی و مدیریتی آزمایشگاه‌ها، ارتقای سطح مشتری مداری آزمایشگاه‌ها، امکان پذیرش آزمایشگاه‌ها به عنوان آزمایشگاه مرجع از طرف مؤسسه استاندارد و امکان ارایه خدمات در سطح بین‌المللی، از دیگر مزایای اخذ این استاندارد می‌باشد.

وی انجام آزمون‌های کارایی و تأیید نمونه انواع قراردادهای شبکه لایه دوم و سوم شامل آزمون‌های انطباق، عملکرد و کارآیی بر روی تجهیزات شبکه، مثل سوییچ و مسیریاب IPv4/v6 را از خدمات این آزمایشگاه دانست و یادآور شد: این آزمایشگاه در سال ۱۳۸۹ موفق به کسب گواهی بین‌المللی تأییدیه صلاحیت مطابق با استاندارد ISO/IEC-17025: 2005 شد.

به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه شریف با توجه به این‌که تجهیزات شبکه بسیار متنوعی به‌صورت اصل و تقلبی در بازارهای بین‌المللی وجود دارد و عملکرد آن‌ها به خصوص در شبکه زیرساخت، تأثیر بسیار زیادی در عملکرد لایه‌های بالاتر مثل بانک‌ها و دیگر کاربران دارد، از این رو ممیزی و ارزیابی تجهیزاتی که قرار است در شبکه‌ها داخل کشور به‌کار گرفته شود بسیار حیاتی است تا از ورود تجهیزات تقلبی و ایجاد اخلال در شبکه ارتباطی کشور جلوگیری شود.

جهانگیر خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز مبرم در کشور برای آزمون و ارزیابی امنیتی تجهیزات شبکه، با تلاش کارشناسان، این آزمایشگاه در سال ۱۳۹۵ موفق به اخذ مجدد گواهینامه مربوط شد که متعاقب آن موفق به افزایش دامنه آن به حوزه آزمون امنیت تجهیزات شبکه شد.

 

مدیر آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: از این رو در این آزمایشگاه علاوه بر آزمون‌های کارایی و انطباق تجهیزات سوییچ و مسیریاب شبکه، آزمون امنیت حفاظ و سامانه تشخیص و جلوگیری از نفوذ نیز در آزمایشگاه قابل انجام شد و با اضافه شدن حوزه امنیت، دامنه کاربرد نظام کیفیت آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه، مورد تأیید بیش از ۲۰ مرجع بین‌المللی قرار خواهد گرفت.