خصولتی‌‌ها در حوزه CT و ورود بخش خصوصی واقعی به صنعت IT

واعظی اعلام کرد خصولتی‌‌ها در حوزه CT و ورود بخش خصوصی واقعی به صنعت IT وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر واگذاری امور ICT به فعالین بخش خصوصی، گفت: ما می‌خواهیم که رگولاتوری کم‌تر در امور دخالت کند اما بخش‌های خصوصی خود با یکدیگر همکاری لازم را ندارند. به گزارش تسنیم، محمودواعظی در […]

واعظی اعلام کرد

خصولتی‌‌ها در حوزه CT و ورود بخش خصوصی واقعی به صنعت IT

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر واگذاری امور ICT به فعالین بخش خصوصی، گفت: ما می‌خواهیم که رگولاتوری کم‌تر در امور دخالت کند اما بخش‌های خصوصی خود با یکدیگر همکاری لازم را ندارند.

به گزارش تسنیم، محمودواعظی در جلسه اتاق بازرگانی اظهار کرد: دولت معتقد است بنگاه‌ها باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد که این امر از محورهای اقتصاد مقاومتی نیز به حساب می‌آید.

وی افزود: تلاش ویژه‌ای در بخش ICT برای واگذاری امور انجام شده تا این بخش بتواند تمام امور را در دست گیرد اما باید در نظر داشت که در دو بخش مباحث امنیتی و زیرساخت‌ها امور باید در دست دولت باقی بماند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ما می‌خواهیم که رگولاتوری کم‌تر در امور دخالت کند اما بخش‌های خصوصی خود با یکدیگر همکاری لازم را ندارند.

استارت‌آپ‌‌‌ها ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کردند

واعظی با بیان این‌که بخش خصوصی و دولتی باید به صورت هماهنگ با یکدیگر رشد کنند گفت: نمایشگاه‌های الکامپ و تلکام باید توسط بخش خصوصی واحد انجام شود و ما دنبال متقاعد کردن فعالان امر در این باره هستیم.

وی با بیان این‌که به ۳۰۰ شرکت وام وجوه اداری شده پرداخت شده است، گفت: تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان وام با بهره کم و خواب یک تا ۳ ساله برای حمایت از آن بخش پرداخت شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که دولت در تمامی جلسات خود از حضور بخش خصوصی بهره می‌گیرد گفت: یکی از سیاست‌های ما حمایت از استارت‌آپ‌‌‌ها است و ۱۰۰ هزار شکل مستقیم و غیرمستقیم در این باره ایجاد شده است.

۱۱۰ هزار اپلیکیشن بومی در کشور نوشته شده است

واعظی با اشاره به این‌که بیش از ۱۱۰ هزار اپلیکیشن بومی در کشور نوشته شده است، گفت: درباره تولید محتوا در فضای مجازی به تازگی نهضتی در کشور ایجاد شده است که دولت از آن حمایت می‌کند.

وی در ارتباط با اخذ مجوز کانال‌های تلگرامی گفت: اگر گفته می‌شود که کانال‌هایی که بیش از ۵ هزار نفر عضو دارند باید مجوز بگیرند این امر برای نظم‌دهی است و هدف ما از این کار صرفاً آن نیست که مجوز بگیرند بلکه می‌خواهیم هویت‌شان را ثبت کنند.

افزایش تدریجی سرعت اینترنت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که آرام‌آرام در حال افزایش سرعت اینترنت هستیم درمورد طرح رجیستری گفت: تمام نرم‌افزارهای مورد نیاز در این خصوص تهیه شده اما موقعی این کار انجام می‌شود که موجب نارضایتی مردم و اجرای ناقص و شکست طرح نشود.

محمود واعظی گفت: از شما می‌خواهم که بال و پر جوانان و فارغ‌التحصیلان بخش ICT در کشور ببینید، زیرا در حال حاضر تعداد زیادی از این فارغ‌التحصیلان از کشور خارج می‌شود و توجه کنید که این امر به نفع خود شما هست و کسب و کارتان را رونق می‌دهد.

وی با بیان این‌که خلأ قانون و مقررات و گسترش فعالیت‌های بخش فضای مجازی وجود دارد گفت: برخی می‌خواهند آنچه در فضای موجود است به فضای مجازی نیز بیاورند که این امر مشکلاتی نیز به همراه خواهد داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کمیته‌ای در این خصوص باید با کمک هم تشکیل شود تا مواردی که نیاز به قانون داشته مورد توجه و بازنگری قرار گیرد.

واعظی با اشاره به این‌که در ابتدای امر برای ما سخت بود که نگاه کسب و کاری در فضای مجازی حاکم کنیم، گفت: در آن مقطع به ما می‌گفتند که شما به دنبال آن هستید که وزارتخانه خود را بزرگ و مهم جلوه دهید اما اکنون همه به فضای ICT توجه دارند.

وی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به گلایه‌های موجود از ارتباط کم وزارت ارتباطات با فعالین بخش خصوصی، گفت: بار‌‌ها از مسؤولین اتاق بازرگانی دعوت شده است که در جلسات ما حضور یابند اما در این جلسات حضور نیافتند و یا به سرعت آن را ترک کردند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: دولت عنایت ویژه‌ای به بخش خصوصی در این ارتباط دارد و باید اذعان داشت که در این خصوص شعار نمی‌دهند و شرایط لازم برای حضور بخش خصوصی در این بخش فراهم است.

رونمایی از فاز اول دولت الکترونیک در دهه فجر

واعظی در خصوص ایجاد شبکه ملی اطلاعات گفت: با همه امکانات موجود بستر لازم برای رونق کسب و کار فراهم شده است و فاز اول دولت الکترونیک در دهه فجر رونمایی می‌شود. امیدواریم شرکت‌های خصوصی بتوانند هر کدام بخشی از این امر را در اختیار گیرند.

وی با اشاره به سالگرد برجام گفت: صدا و سیما می‌گوید برجام آمد و فرقی ایجاد نکرد و حتی وضعیت بدتر شده است اما در حوزه ICT به ما فشار می‌آورند و حتی مجلس گذشته به ما کارت زرد داد. انتظار داریم که شما فعالین بخش خصوصی به میدان بیایید و بگویید که ما داریم شغل ایجاد می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در حوزه برجام از اتاق بازرگانی انتظار داریم که همان‌طور که قبل از برجام به میدان آمدند تا توفیقات لازم انجام شد اکنون کمک کنند دولت مخدوش نشود.

اتاق بازرگانی از برجام حمایت کند

واعظی در ادامه صحبت‌های خود درباره برجام گفت: وقتی رهبری می‌گویند اگر من درباره برجام صحبت می‌کنم موضوع درباره بدعهدی آمریکاست و تیم مذاکره‌کننده در این خصوص زحمت زیادی کشیده است. اما برخی با سوءاستفاده از بدعهدی آمریکا دارند به دولت هجمه وارد می‌کنند.

وی گفت: وقتی که ما از موضوع برجام دفاع می‌کنیم می‌گویند دولت از کار خود حمایت می‌کند اما وقتی شما بگویید اثرگذاری بیش‌تری خواهد داشت.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزه ICT گفت: دولت وظیفه دارد تا شرایط و بستر لازم برای امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه ICT را فراهم کند اما این شما فعالین بخش خصوصی هستید که باید شرایط لازم برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را فراهم کنیم.

وی همچنین درباره امضای دیجیتال گفت: برای تحقق امضای دیجیتال اکنون چندگانگی‌هایی وجود دارد.

در حوزه بانکداری الکترونیک نه تنها پیشگام نیستیم بلکه درجا زده‌ایم

وی افزود: می‌گویند که بانکداری الکترونیکی پیشگام هستیم اما درجا زده‌ایم در این خصوص احتیاط بیش از حد به خرج می‌دهند.

شبه‌دولتی‌های ارتباطات

واعظی همچنین در خصوص وضعیت شرکت‌های خصولتی گفت: در حوزه IT موضوعی به نام شرکت‌های خصولتی نداریم هرچند در بخش CT شرکت‌هایی خصولتی وجود دارد و ما آنها را برنمی‌تابیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤالی در خصوص مشکلات اختلال در شبکه تلفن همراه گفت: اپراتور‌‌ها در حال تغییر وضعیت از نسل ۳ به نسل ۴ هستند و اختلالات موجود ناشی از این امر است هرچند این اختلالات بیش‌تر در شبکه همراه اول رخ می‌دهد.

شرط واعظی برای اجرای طرح رجیستری

واعظی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که حوزه ICT حوزه درآمدزایی در کشور به حساب می‌آید درباره وضعیت اجرای رجیستری گوشی‌های تلفن همراه در کشور گفت: رجیستری کار فنی است و باید با حوصله انجام شود. تمام نرم‌افزارهای مورد نیاز در این خصوص تهیه شده اما موقعی این کار انجام می‌شود که موجب نارضایتی مردم و اجرای ناقص و شکست طرح نشود.

وی اضافه کرد: در صورتی که اجرای رجیستری با تأخیر همراه باشد بهتر از آن است که طرح شکست بخورد و یا نارضایتی مردم را فراهم آورد. بنابراین باید به منتقدان گفت که فعلاً عجله نکنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: اگر طرح پایلوت رجیستری با موفقیت انجام شود از تیرماه سال آینده طرح رجیستری در کشور به اجرا درمی‌آید.

لزوم ایجاد پنجره واحد برای کسب و کارهای اینترنتی

 

واعظی در پایان صحبت‌های خود در خصوص مجوزدهی به فعالین اقتصادی در فضای مجازی گفت: بخشی از فعالین این بخش حتی نمی‌دانند باید از کجا مجوز بگیرند بنابر این باید پنجره‌ای واحد برای مجوزدهی‌ها درباره کسب و کارهای اینترنتی ایجاد شود.