توسعه همکاری‌های فناورانه ایران با شبه قاره هند

ستاری تأکید کرد توسعه همکاری‌های فناورانه ایران با شبه قاره هند معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: همکاری ایران با کشورهای سریلانکا و شبه‌قاره هند برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و امیدوار هستیم همکاری‌های مشترک بین دو کشور افزایش یابد. به گزارش مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا […]

ستاری تأکید کرد

توسعه همکاری‌های فناورانه ایران با شبه قاره هند

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: همکاری ایران با کشورهای سریلانکا و شبه‌قاره هند برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و امیدوار هستیم همکاری‌های مشترک بین دو کشور افزایش یابد.

به گزارش مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در دیدار با وزیر علوم، فناوری و تحقیقات سریلانکا و هیأت همراه گفت: نتایج بررسی‌های صورت گرفته در ایران نشان می‌دهد در سال‌های اخیر با تکیه بر دانش و فناوری، اقتصاد کشور از اقتصاد نفتی فاصله گرفته است. در این رابطه می‌توان به فعالیت بیش از دو هزار و هشتصد شرکت دانش‌بنیان اشاره کرد.

وی افزود: البته پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال تعداد این شرکت‌ها به بیش از ۳ هزار شرکت برسد.

به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، باید از اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کرد چرا که سرمایه اصلی کشور نیروی انسانی آن است.

همکاری ایران و سریلانکا در حوزه آزمایشگاه آنالیز نفت و گاز

وزیرعلوم، فناوری و تحقیقات سریلانکا و معاون علمی و فناوری تفاهمنامه همکاری در حوزه آزمایشگاه آنالیز نفت، گاز و روان‌ساز‌‌‌ها منعقد کردند.

پریما جایانتا، وزیرعلوم، فناوری و تحقیقات سریلانکا نیز در دیدار با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه ایران در حوزه علم و فناوری، گفت: پس از بازدید از دستاوردهای علمی و فناورانه ایران به این نتیجه رسیدیم که علی‌رغم وجود تحریم‌ها، کشور ایران در حوزه‌های مختلف فناوری پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و دید مثبتی نسبت به توسعه علم و فناوری در ایران پیدا کردیم.

وی افزود: با توجه به پیشرفت‌های ایران در حوزه علم و فناوری، بسترهای متعددی برای همکاری در زمینه تبدیل مواد خام تولیدی توسط سریلانکا و صادرات آن در راستای ایجاد ارزش افزوده برای کشورمان، فراهم است که این مهم نیاز به بهره‌مندی از فناوری‌های پیشرفته سایر کشور‌‌‌ها دارد.

به گفته پریماجایانتا، در دیدارهایی که داشتیم برای همکاری مشترک بین ایران و سریلانکا در حوزه‌های مختلف نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، ICT و مواد پیشرفته مذاکراتی صورت گرفت که امیدواریم این مذاکرات هر چه زودتر به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد: یکی از مباحث مطرح شده و مهم برای همکاری مشترک در زمینه تجهیز آزمایشگاه آنالیز نفت، گاز و روان‌ساز‌‌‌ها بود که قرار بر این شد این طرح در کشور سریلانکا اما با همکاری و تأمین تجهیزات توسط ایران صورت گیرد.

وزیر علوم، فناوری و تحقیقات سریلانکا بیان کرد: قرار بر این شد که بین مؤسسه ITI سریلانکا و صندوق توسعه فناوری نانو، یک برنامه عملیاتی در حوزه فعالیت‌های مشترک شده و همکاری‌ها در این حوزه به صورت سیستماتیمک پیگیری شود.

 

در پایان این دیدار، تفاهمنامه‌ای در زمینه توسعه همکاری‌های فناورانه بین دو کشور، توسط معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیرعلوم، فناوری و تحقیقات سریلانکا به نمایندگی از هر دو دولت منعقد شد.