خدمات ‌آی‌سی‌تی ویژه معلولان نیازمند تجربه‌های بین‌المللی است

خدمات ‌آی‌سی‌تی ویژه معلولان نیازمند تجربه‌های بین‌المللی است رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این‌که در حوزه ICT برای افراد کم توان و معلول، تجربه گذشته‌ای در کشور وجود ندارد، گفت: در این مسیر نیازمند آموخته‌های دیگران و پروژه‌های تجربه شده‌ای هستیم تا بتوانیم بدون اتلاف وقت، روی آن کار و سرمایه‌گذاری کنیم. به […]

خدمات ‌آی‌سی‌تی ویژه معلولان نیازمند تجربه‌های بین‌المللی است

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این‌که در حوزه ICT برای افراد کم توان و معلول، تجربه گذشته‌ای در کشور وجود ندارد، گفت: در این مسیر نیازمند آموخته‌های دیگران و پروژه‌های تجربه شده‌ای هستیم تا بتوانیم بدون اتلاف وقت، روی آن کار و سرمایه‌گذاری کنیم.

به گزارش ایرنا، نصرا…جهانگرد در افتتاحیه اجلاس مشورتی حمایت از تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط با کاربرد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در توانمندسازی و آموزش توان خواهان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ فعالیت وسیعی را در مذاکرات ژنو در زمینه فناوری اطلاعات داشت.

وی افزود: در آن سال‌ها هیأت ایران، یکی از ۵ هیأتی بود که در تدوین محورهای سند در سطح جهانی مشارکت داشت و با اطمینان می‌گویم تمام اهداف بین‌المللی که در این حوزه تصویب شد در قانون برنامه چهارم توسعه ایران به عنوان اهداف اجرایی کشور به تصویب رسید.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آغاز برنامه‌های این وزارتخانه به منظور حمایت از توانمندسازی معلولان در حدود ۱۲ سال قبل (۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ میلادی) اشاره کرد و گفت: حمایت‌های ما در دو زمینه شروع شد که یکی، ساخت ابزارهای مورد نیاز جامعه معلولان و کمک به شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه بود.

وی ادامه داد: بخش دوم حمایت‌های ما نیز معطوف به تأمین برنامه‌ها و ابزار‌ها و نرم‌افزارهایی برای مهارت افزایی و افزایش توانمندی معلولان بود.

جهانگرد خاطرنشان کرد: اکنون نیز بعد از یک دهه که کمی افت و خیز داشتیم در دور جدید در تلاش برای ساماندهی فعالیت‌ها و گسترش ابعاد آنها هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد همفکری‌های کمیسیون ملی یونسکو، منجر به معرفی الگوهای جدید و تجربه‌های موفق دنیا به ایران شود و گفت: انتظار داریم در خلال گفت وگوهای این نشست به راه‌حل‌های بومی شده‌ای برای ایران دست پیدا کنیم و به چارچوبی برای توسعه ملی در این مسیر برسیم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، آمادگی این سازمان را برای به اشتراک گذاشتن توان ICT به منظور تأمین نیاز و مهارت‌افزایی افراد کم‌توان و معلول اعلام کرد.

وی به نبود تجربه‌های ملی در زمینه خدمات فناوری اطلاعات ویژه معلولان اشاره کرد و گفت: در حوزه ICT برای کم توان‌ها و معلولان، تجربه گذشته‌ای در کشور نداریم و هر کاری که می‌کنیم جدید است و در این راه نیاز به دانستن درس‌های آموخته شده توسط دیگران هستیم.

جهانگرد تأکید کرد: انتظار داریم از طریق گفت‌وگو و استفاده از کارشناسان بین‌المللی، این دانش تجربه شده در دیگر کشور‌ها را به دست آوریم و با نظارت و هماهنگی بین‌المللی بتوانیم هم در سطح ملی کار انجام دهیم و هم توانمان را در سطح منطقه و بین‌المللی به اشتراک بگذاریم.

وی یادآور شد: تعداد افرادی که به این کمک‌ها نیاز دارند کم نیست و در ایران، حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود که عدد بسیار بزرگی است و در سطح جهانی هم این عدد، اندکی بیش‌تر از کشور ماست.

جهانگرد با بیان این‌که ظرفیت‌های سازمان فناوری اطلاعات برای به خدمت گرفتن فناوری‌های جدید برای معلولان، آماده است، خاطرنشان کرد: منابع لازم مالی برای انجام این کار در دو بخش قابلیت تأمین دارد که یک بخش از طریق منابع دولتی است و ما در این بخش به تأمین آن کمک می‌کنیم و بخشی هم با مشارکت بخش غیردولتی و خصوصی قابل تأمین خواهد بود تا بتوانیم این خدمات را به نرخ مناسب در جامعه هدف برسانیم.

وی تصریح کرد: در این بخش هم تجربه و مشارکت بین‌المللی برای ما فرصت ساز است و از هرگونه مشارکتی در این حوزه استقبال می‌کنیم و نیازمند دانش و تجربه‌های موفق دیگران هستیم.

 

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: تلاش‌های مرتبط با حوزه توان بخشی معلولان در ایران توسط سازمان‌ها و مراکز مختلفی همچون سازمان بهزیستی، سازمان مدیریت، جهاد دانشگاهی، دانشکده توانبخشی و مراکز تخصصی و آموزشی و پژوهشی دنبال می‌شود و کمیسیون ملی یونسکو می‌تواند پیشخوان و میز مشارکت خوبی برای تدوین فکر، برنامه و سیاست‌های بزرگ در سطح ملی برای و استفاده از تعاملات بین‌المللی در این بخش باشد.