قحطی جهانی قطعات کامپیوتر!

قحطی جهانی قطعات کامپیوتر! قیمت رایانه‌های شخصی در جهان به علت کمبود برخی قطعات و ناکافی بودن تولید آنها در حال افزایش است و به نظر نمی‌رسد این وضعیت در آینده نزدیک تغییر کند. به گزارش فارس به نقل از کامپیوترورلد، کمبود دی رم، انواع حافظه‌های اس‌دی، نمایشگرهای ال‌سی‌دی و باتری‌ها باعث شده تا قیمت […]

قحطی جهانی قطعات کامپیوتر!

قیمت رایانه‌های شخصی در جهان به علت کمبود برخی قطعات و ناکافی بودن تولید آنها در حال افزایش است و به نظر نمی‌رسد این وضعیت در آینده نزدیک تغییر کند.

به گزارش فارس به نقل از کامپیوترورلد، کمبود دی رم، انواع حافظه‌های اس‌دی، نمایشگرهای ال‌سی‌دی و باتری‌ها باعث شده تا قیمت رایانه‌های شخصی اندک‌اندک افزایش یابد.

بررسی‌های شرکت لنووو نشان می‌دهد که هزینه خرید برخی از این قطعات روزبه‌روز در حال افزایش است و شرکت‌های فناوری هم به همین علت مجبور به افزایش قیمت رایانه‌های تولیدی خود شده‌اند.

گارتنر هم که بررسی‌های مشابهی در این زمینه داشته، هشدار داده که با افزایش قیمت رایانه‌های شخصی، مردم باید برای خرید انواع لپ‌تاپ، رایانه رومیزی و… هزینه‌های بیش‌تری بپردازند. البته این امر به معنای پایان تولید رایانه‌های ارزان‌قیمت نیست، اما در چنین وضعیتی تولیدکنندگان چندان به طراحی و ساخت چنین محصولاتی علاقه نشان نخواهند داد.

در این شرایط بازار، تولید رایانه‌هایی با امکانات و قابلیت‌های مختلف هم محدود می‌شود و تولیدکنندگان محصولات خود را با پیکربندی‌های نه چندان متنوع روانه بازار می‌کنند. پیش از این در سال ۲۰۱۱ هم شرایط مشابهی منجر به افزایش قیمت رایانه‌های شخصی شد.

 

بررسی‌ها از افزایش ۷ درصدی قیمت تراشه‌های اینتل، بالا رفتن ۳۰ درصدی قیمت تراشه‌های دی‌رم و… خبر می‌دهد و شرکت‌های سازنده در کوتاه مدت نمی‌توانند تولیدات خود را به میزان کافی افزایش دهند.