اعطای «نماد اعتماد فرهنگی» به استارت‌آپ‌‌ها توسط وزارت ارشاد

اعطای «نماد اعتماد فرهنگی» به استارت‌آپ‌‌ها توسط وزارت ارشاد یک فعال استارت‌آپی با بیان این‌که به دلیل مشکلات استارت‌آپ‌های محتوایی افراد کم‌تری تمایل به ورود به این حوزه را دارند، گفت: اخیراً مجوز نماد اعتماد فرهنگی توسط وزارت ارشاد مطرح شده که می‌تواند در رفع این موانع تسهیلگر باشد. به گزارش فارس مهدی نیامنش، کارشناس […]

اعطای «نماد اعتماد فرهنگی» به استارت‌آپ‌‌ها توسط وزارت ارشاد

یک فعال استارت‌آپی با بیان این‌که به دلیل مشکلات استارت‌آپ‌های محتوایی افراد کم‌تری تمایل به ورود به این حوزه را دارند، گفت: اخیراً مجوز نماد اعتماد فرهنگی توسط وزارت ارشاد مطرح شده که می‌تواند در رفع این موانع تسهیلگر باشد.

به گزارش فارس مهدی نیامنش، کارشناس حوزه استارت‌آپ محتوایی درباره موضوع استارت‌آپ‌های محتوایی، اظهار داشت: استارت‌آپ محتوایی یعنی شرکت و یا تیمی که در حوزه تولید، تجمیع و زیرساخت ارایه محتوا و فروش آن مبتنی بر مدل تجاری جدید و جذاب فعالیت دارد؛ منظور از محتوا بیش‌تر محتواهای چند رسانه‌ای است که شامل عکس، فیلم، کارتون، انیمیشن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از استارت‌آپ‌های محتوایی اقدام به ایجاد و راه‌اندازی پلتفرم‌های ارایه محتوا می‌کنند و با قراردادن محتوا بر روی آن، به صورت اشتراکی و یا تک فروشی، اقدام به درآمدزایی دارند؛ یا با تجمیع محتوای کاربر محور، از محل تبلیغات روی محتوا، مدل تجاری مورد نظر را بنا می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: امروزه به اکثر آیتم‌های دیجیتال که بر گوشی و یا تبلت کاربر قرار می‌گیرد، اعم از برنامک (app) کاربردی، گیم و سرگرمی و… می‌توان ردپای محتوا به مفهوم اطلاع و یا دانش را پررنگ‌تری احساس کرد که در واقع محتوا محور هستند.

این استاد دانشگاه به پیچیدگی‌هایی که استارت‌آپ‌های محتوایی دارند اشاره و خاطر نشان کرد: زمانی که از استارت‌آپ محتوایی صحبت می‌شود ترکیبی از چند تخصص متفاوت مطرح است؛ اعم از تخصص‌های فنی، هنری، و فرهنگی که فعالیت در این حوزه را به مراتب دشوارتر و پرهزینه‌تر می‌کند.

وی تصریح کرد: با وجود نیاز شدید فعالیت در این حوزه، به علت موانع و مشکلات موجود بر سرراه این گونه استارت‌آپ‌‌ها و نیز انواع مجوزهای قانونی، افراد کم‌تری تمایل به ورود در این نوع کسب و کار را دارند و این درحالی است که جای این گونه استارت‌آپ‌‌‌ها در کشورمان بسیار خالی است.

نیامنش گفت: زمانی که صحبت از یک سرویس یا برنامک محتوایی می‌شود، دغدغه‌های بسیاری به آن افزوده می‌شود که هزینه ورود به این حوزه را بیش‌تر می‌کند، طبیعتاً استارت‌آپ‌هایی که می‌خواهند سریع و چابک خود را به درآمدزایی برسانند وارد این حوزه‌ها نمی‌شوند و این در حالی است که نبود این گونه استارت‌آپ‌‌ها برای کشور ما حتی در کوتاه مدت، صدمات جبران‌ناپذیر فرهنگی و اقتصادی درپی‌دارد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که در زیست‌بوم (اکوسیستم) استارت‌آپی کشور، انرژی قابل‌توجهی وجود دارد، لازم است با هدایت (یا مانع تراشی کم‌تر) متولیان حرکتی استارت‌آپ‌های محتوایی مسیر را برای این گونه فعالیت‌ها هموارتر کنند.

وی با اشاره به رواج محتوای مناسب ایرانی و اسلامی در کشور ادامه داد: امروز نیازمند حمایت و سوق دادن انرژی اکوسیستم استارت‌آپی به سوی استارت‌آپ‌های محتوایی هستیم و بهتر است تا دیر نشده، نگاه سنتی و حکومتی به بحث محتوای چندرسانه‌ای تغییر یابد تا شاهد شکوفایی این حوزه از استارت‌آپ‌‌‌ها نیز باشیم.

 

نیامنش افزود: اخیراً مجوزی به عنوان نماد اعتماد فرهنگی از سوی وزارت ارشاد مطرح شده که ممکن است بتواند در تسهیل موانع و مشکلات استارت‌آپ‌های محتوایی کمک کند و اقدام مثبتی در این زمینه محسوب شود.