نمونه هیدروژن‌متالیک ناپدید شد!

نمونه هیدروژن‌متالیک ناپدید شد! چندی پیش محققان دانشگاه‌هاروارد اعلام کردند ترکیب هیدروژن‌متالیک را ساخته‌اند اما این ترکیب به‌طور ناگهانی ناپدید شده است. به گزارش مهر به نقل از ایندپندنت، تصور می‌شد این فلز بتواند انقلابی در زندگی بشر ایجاد کند اما ترکیب هیدروژن متالیک ناپدید شده است. طبق یک نظریه هیدروژن متالیک یک ابررسانا بود […]

نمونه هیدروژن‌متالیک ناپدید شد!

چندی پیش محققان دانشگاه‌هاروارد اعلام کردند ترکیب هیدروژن‌متالیک را ساخته‌اند اما این ترکیب به‌طور ناگهانی ناپدید شده است.

به گزارش مهر به نقل از ایندپندنت، تصور می‌شد این فلز بتواند انقلابی در زندگی بشر ایجاد کند اما ترکیب هیدروژن متالیک ناپدید شده است. طبق یک نظریه هیدروژن متالیک یک ابررسانا بود که قابلیت انتقال جریان الکتریسته در هر چیزی را افزایش می‌داد.

دانشمندان قصد داشتند به کمک آن کامپیوترهای سریعتر بسازند، از تلف شدن الکتریسته در جریان انتقال بکاهند و نسل جدیدی از دستگاه‌های الکتریکی کم مصرف را عرضه کنند.

به هرحال این نمونه بسیار کوچک بین دو الماس ریز در دمایی حدود صفر درجه و فشاری بیش از فشار مرکز زمین نگهداری می‌شد تا ویژگی‌های آن بررسی شود. اما آزمایش بررسی فشار این ماده با استفاده از لیزر کم‌قدرت به اشتباهی فاجعه‌آمیز تبدیل شد؛ با فشار دکمه‌ای اشتباه یکی از الماس‌‌ها کاملاً خرد شد.

ایزاک سیلورا، محقق ارشد این پروژه می‌گوید: تصور نمی‌کردم الماس به این سرعت پودر شود. البته توجیه‌های مختلفی درباره ناپدید شدن ناگهانی هیدروژن متالیک وجود دارد. ممکن است این مولکول هم لابه‌لای ذرات الماس پنهان شده باشد. همچنین ناپدید شدن هیدروژن‌متالیک نشان می‌دهد مولکول آن با ثبات نیست و در دمای اتاق و فشار معمول به گاز تبدیل می‌شود.

 

در این میان برخی از فیزیکدانان نیز معتقدند این ترکیب هیچگاه ساخته نشده است!