رفع انحصار دولتی ترانزیت پهنای باند

معاون وزیر ارتباطات خبر داد رفع انحصار دولتی ترانزیت پهنای باند هر گیگابایت اینترنت از ۳۶۰۰ تومان به ۱۴۰۰ تومان رسید معاون وزیر ارتباطات گفت: نرخ مؤثر یک گیگابایت اینترنت بر مبنای تکنولوژی ADSL که در سال ۹۲، ۳هزار و ۶۰۰ تومان محاسبه می‌شد امروز به ۱۴۰۰ تومان رسیده است. به گزارش مهر، محمدجوادآذری‌جهرمی در […]

معاون وزیر ارتباطات خبر داد

رفع انحصار دولتی ترانزیت پهنای باند

هر گیگابایت اینترنت از ۳۶۰۰ تومان به ۱۴۰۰ تومان رسید

معاون وزیر ارتباطات گفت: نرخ مؤثر یک گیگابایت اینترنت بر مبنای تکنولوژی ADSL که در سال ۹۲، ۳هزار و ۶۰۰ تومان محاسبه می‌شد امروز به ۱۴۰۰ تومان رسیده است.

به گزارش مهر، محمدجوادآذری‌جهرمی در مراسم اعطای جایزه کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشریح روند تغییر قیمت اینترنت طی سیاست‌های اتخاذ شده در این زمینه توضیح داد: با تلاش‌های صورت گرفته و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی لازم شاهد کاهش قیمت اینترنت هستیم اما با این وجود همچنان جایگاه ایران در سطح منطقه نیازمند اصلاح است.

وی با بیان این‌که در سال ۹۲ نرخ اینترنت به ازای یک گیگابایت در استفاده از اینترنت ADSL در شهری مانند تهران حدود ۳ هزار و ۶۰۰ تومان بود که هم اکنون این رقم به ۱۴۰۰ تومان رسیده است. در همین حال قیمت یک گیگابایت اینترنت در شهرستان‌ها نیز از ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در سال ۹۲ به ۹۰۵ تومان کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که در سال جاری شاهد دو بار تخفیف ۲۰ درصدی برای پهنای باند اینترنت بودیم، گفت: به این ترتیب قیمت سرویس‌‌‌ها کاهش پیدا کرده که این رویه به نفع مشترکان نهایی و تولیدکنندگان محتوای داخلی است.

معاون وزیر ارتباطات با بیان این‌که در قالب مصوبه ۲۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شرایطی فراهم شده تا مشترکان برای استفاده از اطلاعات در بستر شبکه ملی اطلاعات نصف قیمت اینترنت را پرداخت کنند، خاطرنشان کرد: کاهش قیمت در اینترنت نتیجه سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی کشور و شبکه مخابراتی است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان این‌که شبکه ملی اطلاعات و سرویس‌های بومی این شبکه باعث ایجاد بیش از ۱۳۰ هزار شغل در این بخش شده است، ادامه داد: هفته گذشته نیز براساس توافق شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات ایران نرخ پهنای باند برای انتقال محتوای داخل کشور ۲۰ درصد کاهش یافت و ما همچنان مصمم به تداوم کاهش این نرخ هستیم.

وی تأکید کرد: ایجاد بازار مصرف محتوا در داخل کشور در گرو تولیدات داخلی است و برای توسعه این بازار نیازمند ارتقای کیفیت سرویس‌های قابل ارایه به مشترکان خواهیم بود.

تکلیف ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص به لایحه دولت

معاون وزیر ارتباطات از رفع انحصار دولتی در ترانزیت پهنای باند اینترنت در صورت موافقت نهایی مجلس و تأیید شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد.

محمدجوادآذری‌جهرمی در جمع خبرنگاران با اشاره به تکالیف بند (الف) ماده ۸۳ برنامه ششم توسعه و سیاست‌های سند چشم‌انداز برای افزایش ظرفیت ترانزیت ارتباطات گفت: بنا بر اساسنامه شرکت ارتباطات زیرساخت، ترانزیت بین‌الملل به صورت انحصاری در اختیار این شرکت بوده و براساس سیاست‌های چشم‌انداز توسعه کشور باید تا پایان برنامه ششم ایران به هاب ارتباطی منطقه تبدیل شود.

این مقام مسؤول افزود: این برنامه‌ریزی نیازمند چابک‌سازی در ساختار شرکت ارتباطات زیرساخت دارد تا به تکلیفی که در برنامه ۵ ساله به وزارت ارتباطات محول شده، تا ظرفیت ترانزیت بین‌الملل ارتباطات از ۵۶۰ گیگابیت فعلی به ۳۰ ترابیت افزایش یابد، دست یابیم.

وی ادامه داد: طبق این تکلیف افزایش ۶۰ برابری ترانزیت ارتباطات پهنای باند در دستور کار قرار گرفته، اما این برنامه با ابزارهای فعلی ممکن نیست و ما درخواست دادیم تا برای رسیدن به این هدف ابزارهای لازم را در اختیارمان قرار دهند. بر این اساس پیشنهاد ما اجازه مشارکت بخش خصوصی در حوزه ترانزیت پهنای باند و نیز چابکسازی چارچوب ساختاری شرکت ارتباطات زیرساخت بوده است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به نمونه‌های موفق دنیا در حوزه تجارت بین‌الملل برای پهنای باند که شرکت‌هایی را در ذیل خود ایجاد کرده‌اند، تصریح کرد: بر این اساس اجازه تأسیس شرکتی در ذیل شرکت ارتباطات زیرساخت برای تجارت توسعه پهنای باند بین‌الملل از مجلس خواسته‌ایم و برای آن باید شرکت ارتباطات زیرساخت تبدیل به یک هلدینگ شود.

جهرمی با بیان این‌که پیشنهاد تأسیس شرکت ملی ارتباطات ایران و دو شرکت در زیرمجموعه آن را به مجلس داده‌ایم، گفت: با ایجاد شرکتی برای تجارت پهنای باند بین‌الملل، شاهد مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری این بخش در حوزه ترانزیت ارتباطات خواهیم بود و از انحصار دولتی زیرساخت در این برنامه کاسته می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: افزایش ظرفیت ترانزیت ارتباطات می‌تواند ۵ هزار میلیارد تومان تا پایان برنامه ششم توسعه برای کشور ارزآوری داشته باشد. البته از سوی دیگر در حوزه داخلی شرکت ارتباطات زیرساخت به جز چابکسازی با تغییر دیگری مواجه نخواهیم شد.

وی افزود: ایرادات این مصوبه که از سوی شورای نگهبان بر آن وارده شده بود، برطرف شده و هم اکنون نیز ایرادات مربوط به آنچه که مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد آن داشته است، رفع شده است و نیز قرار بود در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع و ملاحظات مربوط به آن رسیدگی شود. با این وجود پیش‌بینی می‌کنیم در صورت نهایی شدن ظرف یک هفته آینده این مصوبه به سرانجام برسد.

شبکه IP ترانزیت ملی ایجاد می‌شود

جهرمی همچنین از راه‌اندازی شبکه IP ترانزیت ملی بنا بر الزامات سیاست‌های توسعه شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: بنابر مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای ایجاد شبکه تبادل اطلاعات ملی در داخل کشور، شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به راه‌اندازی مراکز IXP اقدام کرد تا ترافیک در داخل کشور با کیفیت بالا و هزینه کم‌تر تبادل شود، اما به دلیل محدودیت شبکه‌ای برخی از اپراتور‌‌‌ها و سازمان‌ها امکان اتصال به شبکه IXP را نداشته و اتصالشان همچنان از طریق اینترنت صورت می‌گیرد.

این مقام مسؤول ادامه داد: بنا بر ارزیابی‌های انجام شده، بالغ بر ۵ درصد ظرفیت اتصال اپراتور‌‌‌ها همچنان از طریق اینترنت انجام می‌شود و بر این اساس، مطابق با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ما ملزم به ایجاد شبکه IP ترانزیت ملی برای اتصال ارتباطاتی شده‌ایم که منشأ داخلی داشته باشند و به IXP زیرساخت متصل نشده‌اند.

وی گفت: پیش از این اگر مشترکی برای مثال می‌خواست به یک دانشگاهی که به مرکز تبادل اطلاعات شرکت زیرساخت متصل نبود، وصل شود باید از شبکه اینترنت استفاده می‌کرد و این اتصال برای آن شرکت و دانشگاه هزینه اینترنت داشت، اما هم اکنون با ایجاد یک لایه IP ترانزیت ملی بخشی از این ترافیک از طریق IXP تبادل می‌شود و بخشی که مربوط به سمت بین‌الملل بود، از طریق IP ترانزیت ملی تبادل خواهد شد که در نتیجه آن شاهد بهبود کیفیت ترافیک داخلی و کاهش هزینه اپراتور‌‌‌ها خواهیم بود.

 

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: این طرح کاهش ۵ درصدی درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت را به همراه دارد، اما برای تحقق الزامات شبکه ملی ارتباطات بنا داریم تا نیمه اول فروردین ماه آن را اجرایی کنیم.