گرفتاری پیمانکاران بخش خصوصی ICT با وجود قوانین بی‌ثبات و فشار مالیاتی

عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام کرد گرفتاری پیمانکاران بخش خصوصی ICT با وجود قوانین بی‌ثبات و فشار مالیاتی عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: قوانین زاید و بی‌ثبات، استاندارد نادرست گمرکات، سیستم بانکی نامناسب و نبود پول در سطح کارفرما منجر به ادامه رکود در بازار ICT شده که جبران کاهش قیمت نفت در […]

عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام کرد

گرفتاری پیمانکاران بخش خصوصی ICT با وجود قوانین بی‌ثبات و فشار مالیاتی

عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: قوانین زاید و بی‌ثبات، استاندارد نادرست گمرکات، سیستم بانکی نامناسب و نبود پول در سطح کارفرما منجر به ادامه رکود در بازار ICT شده که جبران کاهش قیمت نفت در سال ۹۶ با مالیات‌ بخش خصوصی رکود را دو چندان می‌کند.

آزاد معروفی عضو کمیسیون ساماندهی و نظم‌بخشی بازار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در گفت‌وگو با فارس، درباره ارزیابی عملکرد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۹۵ و پیش‌بینی آینده این بازار در سال ۹۶، اظهار داشت: به دلیل رکود و سیاست‌های انقباضی مشکلات عدیده‌ای برای اغلب بازار‌‌ها از جمله ICT ایجاد شده است.

وی گفت: قوانین نادرست، مقررات زاید و بی‌ثبات، استفاده نکردن از تجربیات بخش خصوصی در گمرکات و استانداردهای نادرست، افزودن بر رکود و تورم مشکلات بزرگی را برای بازارهای اقتصادی در سال ۹۵ رقم زد.

عضو کمیسیون ساماندهی و نظم‌بخشی بازار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای افزود: برجام در برخی‌ حوزه‌ها خوب بوده اما در برخی حوزه‌ها پیشرفت کندی داشته و در نتیجه تحریم‌ها همچنان تأثیرگذار هستند.

معروفی با پیش‌بینی وضعیت بازار ICT در سال ۹۶، تصریح کرد: در سال آینده کشور با انتخابات ریاست جمهوری روبه‌رو است؛ پس از انتخابات بسته به این‌که چه کسی رییس‌جمهور می‌شود سیاست‌ها متفاوتی خواهد بود اما فارغ از نتیجه انتخابات در نیمه‌نخست سال ۹۶ تا تشکیل دولت امیدی به تغییر وضعیت وجود ندارد و بن‌بست‌‌‌ها وجود خواهد داشت؛ در نیمه‌دوم سال نیز و پس از شکل‌گیری دولت زمان زیادی برای تغییرات اساسی نیست.

وی با اشاره به تأثیر روندهای جهانی فناوری بر بازار داخلی ICT گفت: تغییرات فناوری به سمت بیگ‌دیتا‌‌ها (داده‌های عظیم) و هوشمندسازی، بازار کار ICT را تحت تأثیر قرار می‌دهد که در نتیجه این امر امکان رخداد اتفاقات خوب وجود دارد.

عضو کمیسیون ساماندهی و نظم‌بخشی بازار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ادامه داد: اما سیستم حاکمیتی روی روندهای جدید به کندی پیش می‌رود و عدم هماهنگی بین دستگاه‌های حاکمیتی در موضوع روندهای جدید باعث می‌شود تا یک یا دو سال آینده اتفاق خیلی سریعی در این حوزه ایجاد نشود.

وی با اشاره به مشکلات عمده فعالان بخش ICT در سال ۹۵، گفت: در بخش سخت‌افزار عمده تجهیزات وارداتی است که کمبود تجهیزات و آزمایشگاه، رکود و مقررات دست‌وپاگیر و غیرشفاف باعث معطلی کالا در گمرکات می‌شود.

وی ادامه داد: خواب پول ناشی از معطلی ۵۰ روز کاری تجهیزات در گمرکات، نبود سیستم پولی بانکی مناسب در کشور برای تأمین مالی و نبود پول در سطح کارفرما (دولت و حاکمیت) برای تزریق به سیستم پیمانکاری، باعث ادامه رکود شده و به ایجاد زیست‌بوم مرگ‌ منجر شده است.

معروفی گفت: در شرایطی که کارفرما قادر به پرداخت مطالبات پیمانکاران بخش خصوصی نیست و بخش خصوصی در فشار مالیاتی و قوانین بی‌ثبات است هر روز بر رکود افزوده می‌شود.

وی با استفاده از عبارت تحریم در تحریم توضیح داد: از زمانی که فشار تحریم‌ها افزایش یافت منابعی در داخل با ایجاد مقررات دست‌وپاگیر فشار تحریم‌ها را بیش‌تر کردند تا با اضافه شدن تحریم‌ داخلی به تحریم خارجی و ایجاد شرایط تحریم در تحریم فعالیت برای بخش خصوصی سخت‌تر شود.

 

معروفی با تأکید بر این‌که در سال آینده درنتیجه انتخابات ریاست جمهوری رکود در کشور ادامه خواهد داشت، تغییر چندانی در وضع تحریم‌ها رخ نمی‌دهد و قیمت کاهشی برای نفت پیش‌بینی شده به نظر می‌رسد، گفت: در نتیجه در سال آینده نیز برای تأمین کمبودهای بودجه دولت، فشار کاهش قیمت نفت بر گردن مالیات‌های بخش خصوصی وارد می‌شود که این امر رکود را دو چندان می‌کند.