حضور پست ایران در مجمع عمومی شورای راهبری اتحادیه پستی جهانی ۲۰۱۷

حضور پست ایران در مجمع عمومی شورای راهبری اتحادیه پستی جهانی ۲۰۱۷ نخستین مجمع عمومی شورای راهبری اتحادیه پستی جهانی در سال ۲۰۱۷ در برن سوئیس آغاز به‌کار کرد. به گزارش ایسنا، کرمی، مدیرکل دفتر امور پست بین‌الملل که به عنوان نماینده کشورمان در این مجمع حضور یافته است با بیان این که موضوعات مختلفی […]

حضور پست ایران در مجمع عمومی شورای راهبری اتحادیه پستی جهانی ۲۰۱۷

نخستین مجمع عمومی شورای راهبری اتحادیه پستی جهانی در سال ۲۰۱۷ در برن سوئیس آغاز به‌کار کرد.

به گزارش ایسنا، کرمی، مدیرکل دفتر امور پست بین‌الملل که به عنوان نماینده کشورمان در این مجمع حضور یافته است با بیان این که موضوعات مختلفی در این نشست پستی مطرح شده است، افزود: تعیین موضوعاتی که در کنگره فوق‌العاده سال ۲۰۱۸ بررسی خواهند شد، نظیر تغییر میزان حق‌السهم پرداختی کشورها، رفرم اتحادیه، طرح محصول یکپارچه اسناد و کالا و تدوین پیش‌نویس کنگره ۲۰۲۰.

مدیرکل دفتر امور پست بین‌الملل با اشاره به این که اتحادیه پستی جهانی قصد دارد برخی فضاهای خالی موجود در ساختمان اتحادیه را به‌صورت اجاره به برخی سازمان‌های بین‌المللی واگذار کند، اظهار کرد: این موضوع در اجلاس مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

کرمی ادامه داد: اتحادیه در نظر دارد از ابتدای سال ۲۰۱۸ در خلال نشست‌های سالانه شوراهای خود یک اجلاس نیم روزه در خصوص تجارت الکترونیک برگزار کند.

وی با یادآوری این که اتحادیه پستی جهانی در راستای توافق سران کشورهای جهان مبنی بر پیمان بین‌المللی مقابله با چالش تغیرات آب و هوایی، با حمایت پست فرانسه و وزارت ارتباطات ژاپن اقدام به معرفی نرم‌افزار جدیدی تحت عنوان «اسکار» نمود، بیان کرد: شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز در سال گذشته از طریق این نرم‌افزار داده‌های مربوط به خود را به اتحادیه اعلام کرد.

کرمی اضافه کرد: در زمینه تجارت الکترونیک و تسهیل فرایند توسعه در کشورهای درحال توسعه، آنکتاد فعالیت‌های مختلفی را انجام داده که یکی از آنها توجه به موضوع کارایی تجاری است.

مدیر کل دفتر امور پست بین‌الملل در همین ارتباط گفت: آنکتاد برنامه‌ای را تحت عنوان تجارت الکترونیک برای همه (E-Trade for All) تدوین کرده تا کشورهای درحال توسعه و کم‌تر توسعه یافته بتوانند با استفاده از خدمات و زیر ساخت‌های ICT، راهکارهای متنوع پرداخت (از جمله پست مالی)، خدمات لجستیک برای تجارت (خدمات فیزیکی پستی) و چارچوب‌های قانونی و سیاست‌گذاری چالش‌ها و موانع پیش رو در توسعه اقتصادی خود را مرتفع کنند.

وی با اشاره به این که در زمینه کمک‌های فنی برای دسترسی به خدمات مالی پستی، برنامه‌ای جهت این منظور تدوین شده که هدف آن ارایه خدمات مالی به اقشار محروم از خدمات بانکی از طریق دفاتر پستی است، خاطرنشان کرد: ادارات پست می‌توانند به‌طور مستقل و یا با مشارکت مؤسسات مالی به این امر مبادرت ورزند که این خدمات شامل دریافت و پرداخت، پس‌انداز، اعطای وام و خدمات بیمه است.

کرمی با بیان این که درحال حاضر ۹۱ درصد از ادارات پست خدمات مالی ارایه می‌کنند و یک میلیارد نفر دارای یک حساب در دفاتر پستی هستند، عنوان کرد: بانک جهانی معتقد است ادارات پست بهتر از شبکه‌های بانکی توانسته‌اند به افرادی که از خدمات مالی محرومند خدمت رسانی کنند که این افراد اغلب فقیر، بیکار و یا خارج از بازار کار هستند.

وی تعداد دفاتر پستی در دنیا را ۶۶۱ هزار دفتر و شعب بانکی را ۹۲۸ هزار شعبه برشمرد و افزود: نزدیک به ۲۸ درصد از درآمد ادارات پست از محل خدمات مالی پستی است که اگر خدمات بیمه پستی ژاپن را هم درنظر بگیریم این رقم به ۴۰ درصد می‌رسد.

 

کرمی با اشاره به این که در خلال این اجلاس ملاقات‌هایی با مقامات اتحادیه پستی جهانی نیز صورت گرفت از حضور بشار حسین، دبیرکل اتحادیه، در کنگره تهران خبر داد.