بازار ICT؛ سرگردان میان بهره بانکی بالا، قوانین دست‌وپاگیر و انحصارگرایی

بازار ICT؛ سرگردان میان بهره بانکی بالا، قوانین دست‌وپاگیر و انحصارگرایی رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: اندازه بازار ICT در ایران باید ۴ برابر اندازه کنونی باشد که با گسترش این بازار می‌توان آمار اشتغال را افزایش داد. محمدرضا کریمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات […]

بازار ICT؛ سرگردان میان بهره بانکی بالا، قوانین دست‌وپاگیر و انحصارگرایی

رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: اندازه بازار ICT در ایران باید ۴ برابر اندازه کنونی باشد که با گسترش این بازار می‌توان آمار اشتغال را افزایش داد.

محمدرضا کریمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران گفت: با توجه به تعداد بالای فارغ‌التحصیلان در رشته‌های این حوزه و همچنین امکان گسترش این بازار در سطح منطقه می‌توان انتظار اشتغال‌زایی از این حوزه را داشت اما برای رسیدن به این هدف باید اندازه آن بزرگ‌تر شود تا افراد بیش‌تری بتوانند در این بازار سهیم باشند.

وی در همین رابطه افزود: در کشورهای مختلف صنعت IT و ICT نسبت به صنایع سنتی سودآوری بیش‌تری دارد. در بعضی کشورهای غربی سود این صنعت بین ۱۵ تا ۱۸ درصد است، در حالی که بهره بانکی بین ۳ تا ۵ درصد است.

رییس کمیسیون اینترنت نصر با انتقاد از بهره بالای بانکی در ایران ادامه داد: با توجه به بالا بودن نرخ سود بانکی و کنترل قیمت خدمات اینترنتی، سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این حوزه دچار تردید شده‌اند و با توجه به امکان تحصیل سود بیش‌تر در صنایع دیگر را ترجیح می‌دهند. در صورتی که باید با ایجاد شرایط برای دستیابی به سود مناسب، بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری بیش‌تر در حوزه ICT ترغیب کرد.

کریمی با اشاره به برجام و فرصت‌های پس از آن گفت: با توجه به پتانسیل به وجود آمده پس از برجام باید همکاری خود را با کشورهای دارای تکنولوژی گسترش دهیم و کشور را از مصرف مطلق دور کنیم تا بتوانیم با استفاده از ارایه خدمات فنی و پشتیبانی سهم خود در منطقه گسترش دهیم.

رییس کمیسیون اینترنت نصر با تأکید بر این‌که قوانین دست‌وپاگیر مربوط به این حوزه باید تصحیح شوند، ادامه داد: یکی از مشکلات بخش خصوصی، متغیر بودن و تعدد قوانین است که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در جهت مقررات‌زدایی گام‌های نخست را برداشته است و باید در جهت ایجاد ثبات در قوانین و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده اقدامات لازم صورت پذیرد. همچنین باید به سمت تصحیح بعضی قوانین پیش رود و بازار این حوزه را از انحصار دور کند.

وی با بیان این‌که قیمت‌گذاری در شرایط رقابتی باید توسط بازار انجام شود، گفت: قیمت‌گذاری باید به وسیله رقابت شرکت‌های مختلف و تمایل بازار و تنوع سرویس شکل بگیرد. در صورتی که اکنون قیمت‌گذاری توسط دولت انجام می‌شود. تنها کاری که دولت باید در این زمینه انجام دهد، دور کردن بازار از انحصار و جلوگیری از حذف شرکت‌ها و زیرفروشی است.

 

رییس کمیسیون اینترنت نصر در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود ظرفیت بالای این حوزه در کشور در میان فارغ‌التحصیلان این رشته آمار بیکاری همچنان بالاست، گفت: ظرفیت ICT در ایران می‌تواند ۴ برابر اندازه کنونی آن در کشور باشد و در صورت ایفای نقش در سطح منطقه می‌تواند تا ۸ برابر اندازه فعلی گسترش یابد و با افزایش اندازه این بازار، می‌توان آمار اشتغال را به‌صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش داد. به این منظور باید جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه را برای بخش خصوصی بالا برد تا فعالیت خود را گسترش دهد.