بهره‌برداری از شبکه علمی کشور از اردیبهشت ۹۶

بهره‌برداری از شبکه علمی کشور از اردیبهشت ۹۶ رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گزارشی در خصوص راه‌اندازی شبکه علمی کشور ارایه کرد. به گزارش ایسنا، فتح‌ا…مضطرزاده با اشاره به تصویب قانون شبکه علمی کشور در برنامه پنجم توسعه گفت: شبکه علمی کشور در سال ۷۷ برای اولین بار با حدود ۲۵۰ نقطه مشترک […]

بهره‌برداری از شبکه علمی کشور از اردیبهشت ۹۶

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گزارشی در خصوص راه‌اندازی شبکه علمی کشور ارایه کرد.

به گزارش ایسنا، فتح‌ا…مضطرزاده با اشاره به تصویب قانون شبکه علمی کشور در برنامه پنجم توسعه گفت: شبکه علمی کشور در سال ۷۷ برای اولین بار با حدود ۲۵۰ نقطه مشترک دانشگاهی عمدتاً در شهر تهران به وجود آمد و با توجه به نیاز روزافزون دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی به شبکه علمی مستقل، با دستور دکتر فرهادی از سال ۹۴ سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی کشور دست‌اندرکار ایجاد این شبکه با قابلیت اتصال به سایر شبکه‌های معتبر علمی شد.

وی افزود: شبکه علمی کشور، شبکه مستقل و مبتنی بر فیبر تاریک با هدف اتصال تمام دانشگاه‌ها و با امکان اتصال به سایر شبکه‌های معتبر علمی از جمله شبکه علمی اروپا است که قرار است اولین اتصال به شبکه علمی اروپا در ۶ ماهه اول امسال صورت پذیرد.

مضطرزاده با ارایه شمایی کلی از اقدامات زیربنایی انجام شده، گفت: اقدامات انجام گرفته شامل تمدید پروانه و اصلاحات آن، انعقاد توافقنامه یا قرارداد با شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تأمین محتوای سرویس، تأمین پهنای باند اینترنت، موضوع زیرساخت‌های درون استانی با کمک شرکت مخابرات و موضوع انتقال بین استانی است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری کلان در انجام این امر گفت: برای راه‌اندازی شبکه علمی کشور هم با یک سرمایه‌گذار خارجی و هم در داخل کشور با بخش خصوصی قراردادهایی منعقد شده که این شرکت‌ها و سازمان‌ها برای گسترش و ایجاد زیرساخت‌های شبکه علمی کشور با ما همکاری می‌کنند.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران افزود: توافقنامه‌ای دو جانبه برای فراهم‌سازی بستر قانونی مشارکت بخش خصوصی منعقد شده تا این بخش بتواند به راحتی سرویس‌‌ها و خدمات لازم را جهت شبکه علمی کشور ارایه کند که در این مسیر هم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم شرکت مخابرات و بخش خصوصی با ما همکاری دارند.

 

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، وی وظیفه اپراتور را شامل ۵ فاز دانست و گفت: فاز اول شامل شهر تهران و در اردیبهشت ۹۶ و فاز دوم شامل شهرهای اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، کرج، اهواز و قم در آبان ۹۶ و فاز سوم شامل سایر مراکز استان در آبان ۹۷ و فاز ۴ شامل سایر شهرهای ایران در آبان ۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید و فاز ۵ شامل اتصال شبکه علمی ایران به شبکه بین‌المللی است که قرارداد آن در خرداد ماه ۹۶ توسط وزیر علوم در یکی از کشورهای اروپایی منعقد می‌شود.