مرحله نخست اتصال فیبرنوری به منازل افتتاح شد

با حضور معاون اول رییس‌جمهور و وزیر ارتباطات مرحله نخست اتصال فیبرنوری به منازل افتتاح شد «تانوما»؛ حلقه مفقوده شبکه ملی اطلاعات با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، مرحله نخست اتصال فیبر نوری به در منازل افتتاح شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از مرکز روابط […]

با حضور معاون اول رییس‌جمهور و وزیر ارتباطات

مرحله نخست اتصال فیبرنوری به منازل افتتاح شد

«تانوما»؛ حلقه مفقوده شبکه ملی اطلاعات

با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، مرحله نخست اتصال فیبر نوری به در منازل افتتاح شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه فاز اول اتصال فیبر نوری به منازل با عنوان «تانوما» (تارهای نوری مخابرات ایران) که افزایش سرعت ارتباطات اینترنتی را همراه دارد توسط شرکت مخابرات ایران افتتاح شد.

دراین مراسم که با حضور اسحاق‌جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، محمودواعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسؤولان کشوری برگزار شد، قبل از آیین بهره‌برداری از تانوما از پروژه‌های جانبی شرکت مخابرات ایران بازدید و بهره‌برداری شد.

 طرح اتصال فیبر نوری به منازل مشترکین (FTTH) از سال گذشته به صورت جدی جزو کارهای استان‌ها قرار گرفت و فاز اول آن از نظر زیرساخت و تحویل فیبر به تعدادی از مشترکین به پایان رسیده است. در حال حاضر نیز مخابرات طرح فیبر تا منازل را در دستور کار قرارداده است.

با اجرای پروژه «فیبر نوری به منازل»، به جای کابل مسی، فیبر نوری به‌کاربران خانگی، ادارات و مؤسسات ارایه می‌شود.

تانوما تحول اساسی در دسترسی و شبکه ملی اطلاعات به وجود می‌آورد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آیین بهره‌برداری از افتتاح فاز اول اتصال فیبر نوری به منازل گفت: حلقه مفقوده شبکه ملی اطلاعات با بهره‌برداری از این طرح پایان یافت؛ بنابراین تانوما می‌تواند تحول اساسی در دسترسی و شبکه ملی اطلاعات به وجود آورد.

محمود واعظی در آیین بهره‌برداری از افتتاح فاز اول اتصال فیبر نوری به منازل گفت: امروز دیگر نگاه تشریفاتی و فانتزی به فناوری‌های ارتباطی وجود ندارد و کارایی‌های این تکنولوزی‌های ارتباطی در دنیا، گسترش یافته است.

وی با تأکید بر این که سیاست دولت رویکرد توسعه است، ادامه داد: با تمام محدودیت‌ها تلاش کرده‌ایم اعتماد بخش خصوصی را جلب کنیم.

این مقام مسؤول با تأکید بر این‌که نباید با بخش خصوصی رقابت کنیم، افزود: دولت به عنوان حمایتگر و ناظر بخش خصوصی است.

عضو کابینه ی دولت یازدهم با اشاره به این‌که ما باید نه فقط در حوزه ICT بلکه در نگاه کل کشور نگرش دانش‌بنیان داشته باشیم، افزود: آنچه در این دولت، مدنظر بوده است، نگاه تحولگرا است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دسترسی آزاد به اطلاعات را مهم ارزیابی کرد و گفت: این دولت حقوق شهروندی را حق همه مردم می‌داند و بر اساس این حقوق برخورداری از شبکه‌های اجتماعی به جز موارد غیراخلاقی و آنچه علیه امنیت کشور و اسلام است جزو حقوق مردم است.

واعظی در آیین افتتاح فاز اول اتصال فیبر نوری به منازل ادامه داد: برخی که سرمایه‌گذاری زیادی برای خرید کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی کرده‌اند، امروز زمزمه بستن این شبکه‌ها را مطرح می‌کنند، اما مردم بدانند دولت تدبیر و امید دسترسی به اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی را جزو حقوق شهروندی میداند و اکنون برخلاف همه فشار‌‌ها فعالیت شبکه‌های اجتماعی تداوم یافته است

به گفته واعظی یکی از سیاست‌های این وزارت خانه کاهش دیجیتالی در کشور است که همواره توجه دولت یازدهم به مناطق محروم بوده است.

وی ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در حوزه‌ای ICT را حایز اهمیت بر شمرد و افزود: لازم است دولت و مرکز ملی مجازی موانع کسب و کارهای نو را رفع کنند.

واعظی با تأکید بر این‌که در بخش آب و خاک در حوزه کشاورزی و در بخش منابع در حوزه صنعت و معدن با کمبود منابع روبه‌رو هستیم؛ ادامه داد؛ برای توسعه اشتغال در بخش خدمات هیچ محدودیتی نداریم و بستر زیرساختی لازم برای توسعه اشتغال، وجود دارد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: برای گسترش شبکه ملی اطلاعات حلقه گمشده در شبکه ملی اطلاعات داشته‌ایم که همان فیبر نوری بود و امروزه با افتتاح مرحله نخست اتصال فیبر نوری این مانع بر طرف شد تا بتوانیم از طریق فیبر به تمام منازل، دانشگاه‌ها بنگاه‌های تجاری خدمات ارایه دهیم.

واعظی اظهار کرد: از همه همکاران در شرکت مخابرات ایران که مدت‌‌ها است این فعالیت را آغاز کرده‌اند، تشکر می‌کنم و امیدوارم با این بهره‌برداری تحول اساسی در بخش دسترسی و شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود.

وی درباره شبکه ملی اطلاعات گفت: این شبکه بعد از ١٤ سال تصویب و گنجانده شدن در اسناد بالادستی در دولت یازدهم اجرایی شد که همواره مورد نظر مقام‌معظم‌رهبری بود. اما برخی افراد به دنبال تخریب دولت هستند و می‌خواهند دستاوردهای آن را نادیده بگیرند. کسی که خودش وزیر ارتباطات بوده و مسؤولیت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را داشته است؛ حالا می‌گوید کاری که صورت گرفته، بزرگ نیست و این تنها ١٠ درصد کار بوده است که انجام شده؛ اما من خوشحالم که اعلام کنم کار بزرگی صورت گرفته است.

واعظی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم نسبت به آنچه که از ابتدای ورود مخابرات و آی‌تی به کشور طی ۳ سال و نیم گذشته رخ داده است. مقایسه‌ای صورت گیرد باید بگوییم شبکه انتقال کشور در این مدت ١١ برابر شده، شبکه پهن باند نیز افزایش ١٥ برابری یافته است و ۲۷ هزار روستا به اینترنت تجهیز شده‌اند.

در مراسم افتتاح شبکه فیبر نوری منازل ۵ تفاهمنامه همکاری با دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر، تبریز، اصفهان و فنی و حرفه‌ای با حضور معاون اول رییس‌جمهور و وزیر ارتباطات مسؤولان مخابرات ایران و رؤسای دانشگاه‌های اعلام شده به امضا رسید.

 

این تفاهمنامه‌ها با هدف تربیت نیروی انسانی در دانشگاه‌ها و بومی‌سازی دانش شبکه دسترسی فیبر نوری منعقد شد؛ همچنین تفاهمنامه‌ای با سازمان نظام مهندسی کشور برای استانداردسازی این تکنولوژی و نیز تفاهمنامه همکاری با سندیکای صنعت مخابرات برای تولید تجهیزات مرتبط با این شبکه امضا شد