تشکیل اتحادیه کشوری صنف کسب و کارهای مجازی رسماً کلید خورد

با نظارت اتاق اصناف ایران تشکیل اتحادیه کشوری صنف کسب و کارهای مجازی رسماً کلید خورد اعلام مخالفت سازمان نصر با تشکیل اتحادیه موازی ثبت‌نام از داوطلبان برای عضویت در هیأت مدیره و بازرسان اتحادیه کشوری صنف کسب و کارهای مجازی، از شانزدهم خرداد به مدت بیست روز آغاز شد. به گزارش فارس، دبیرخانه هیأت […]

با نظارت اتاق اصناف ایران

تشکیل اتحادیه کشوری صنف کسب و کارهای مجازی رسماً کلید خورد

اعلام مخالفت سازمان نصر با تشکیل اتحادیه موازی

ثبت‌نام از داوطلبان برای عضویت در هیأت مدیره و بازرسان اتحادیه کشوری صنف کسب و کارهای مجازی، از شانزدهم خرداد به مدت بیست روز آغاز شد.

به گزارش فارس، دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور فراخوان ثبت‌نام عضویت در هیأت مدیره و بازرسان اتحادیه کشوری صنف کسب و کارهای مجازی را اعلام کرد.

افراد دارای پروانه کسب در رسته‌های شغلی کسب و کارهای مجازی و بازاریابی شبکه‌ای واجد شرایط، برای ثبت‌نام در انتخابات اتحادیه صنف مذکور می‌توانند از طریق سامانه ایرانیان اصناف (در بخش ثبت‌نام داوطلبین انتخابات اتحادیه‌های صنفی) اقدام کنند.

در اجرای تبصره (۷) ماده (۲۱) قانون نظام صنفی و ماده (۹) آیین‌نامه اجرایی تبصره مذکور به منظور انتخاب پنج نفر اعضای هیأت مدیره و دو نفر بازرس (اصلی و علی‌البدل) اتحادیه کشوری صنف کسب و کارهای مجازی، از تاریخ ۱۶/۰۳/۱۳۹۶ به مدت ۲۰ روز نسبت به ثبت‌نام داوطلبان حایز شرایط اقدام می‌شود.

علاوه بر شرایط عمومی، عدم ممنوعیت تصرف در اموال، مانند حجر، ورشکستگی و افلاس، عدم اشتهار به فساد، داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم برای افراد با سابقه عضویت در هیأت‌مدیره، حداکثر سن در زمان ثبت‌نام هفتاد و پنج سال نیز به عنوان ملاک ثبت‌نام در نظر گرفته شده‌اند.

و داشتن پروانه کسب معتبر دایم از شرایط داوطلبان است.

اعلام مخالفت سازمان صنفی رایانه‌ای با تشکیل اتحادیه کسب و کارهای مجازی

نایب‌رییس هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به فراخوان اخیر اتاق اصناف ایران در خصوص تشکیل اتحادیه صنف کسب و کارهای مجازی در کشور، گفت: این اقدام موازی کاری با فعالیت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است.

باقر بحری، نایب‌رییس هیأت مدیره و مسؤول کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به فراخوان اخیر اتاق اصناف ایران در خصوص تشکیل اتحادیه صنف کسب و کارهای مجازی در کشور گفت: این اقدام موازی کاری با فرایند قانونی فعالیت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان بزرگ‌‌ترین تشکل مردم نهاد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و در صورت اجرا، به دلیل موازی کاری، صدمات جبران ناپذیری را به این فعالان وارد خواهد کرد.

بحری با تأکید بر این‌که فعالان حوزه فاوا جزو صنوف خاص هستند و مشمول قانون نظام صنفی کشور و تشکیل اتحادیه نمی‌شوند، ادامه داد: تبصره ماده ۸۷ قانون نظام صنفی رایانه‌ای، ناظر به فعالیت کسب و کارهایی است که مشمول قانون نظام صنفی کشور هستند یعنی کسب و کارهایی که در حالت عادی دارای محل عرضه هستند. اگر از فضای مجازی برای توسعه کسب و کار استفاده می‌کنند پس مشمول این آیین‌نامه نیستند. بر این اساس مطابق با قانون، ایجاد اتحادیه برای این کسب و کار‌‌ها قابل اجرا نیست و این کسب و کار‌‌ها باید از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مجوز بگیرند.

وی با تشریح مواد قانونی الزام آور برای دریافت مجوز تمام فعالان حوزه فاوا از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: علاوه بر مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی و هیأت وزیران، مطابق مصوبه شورای عالی انفورماتیک در مورخ ۳/۵/۸۶ عضویت تمام فعالان حوزه فاوا در تمامی بخش‌ها در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز الزامی است.

مسؤول کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با تأکید بر این‌که این سازمان حامی تمامی فعالان کسب و کارهای اینترنتی است، گفت: قطعا سازمان به عنوان خانه بزرگ صنف، مانند تمام شاخه‌های فاوا، حامی کسب و کار تمام فعالان حوزه فضای مجازی است و زیرساخت قانونی و سازوکارهای لازم برای پیگیری مطالبات این صنف را دارد.

 

بحری در این رابطه ادامه داد: تشکیل یک اتحادیه موازی برای کسب و کارهای اینترنتی نه تنها مشکلات این صنف را حل نمی‌کند بلکه باعث می‌شود این فعالان به دلیل تفرق، قدرت واحد خود را برای رویارویی و حل مشکلات از دست بدهند.