پروژه‌های کلان ICT برای خواص؛ پروژه‌های خرد برای دانشگاه!

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با انتقاد از واردات غیرقانونی مطرح کرد پروژه‌های کلان ICT برای خواص؛ پروژه‌های خرد برای دانشگاه! یک عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با انتقاد از واردات غیرقانونی محصولات مخابراتی و مرتبط با حوزه‌ IT از طریق مجاری غیررسمی به کشور، این شرایط را عامل عدم رشد شرکت‌های دانش بنیان و […]

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با انتقاد از واردات غیرقانونی مطرح کرد

پروژه‌های کلان ICT برای خواص؛ پروژه‌های خرد برای دانشگاه!

یک عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با انتقاد از واردات غیرقانونی محصولات مخابراتی و مرتبط با حوزه‌ IT از طریق مجاری غیررسمی به کشور، این شرایط را عامل عدم رشد شرکت‌های دانش بنیان و مانعی برای رشد تولیدات در این حوزه‌ها دانست.

سیامک محمدی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که یافتن شغل امروزه در بیش‌تر حوزه‌ها خصوصاً در حوزه معماری کامپیوتر و سخت‌افزار سخت شده است، افزود: البته در حوزه رشته‌های مرتبط با بخش نرم‌افزار به خاطر وجود کارهای بانکی و یا ساخت اپلیکیشن‌های جدید برای شرکت‌های خصوصی و یا سرورهای آنها، امکان اشتغال برای فارغ‌التحصیلان حوزه فناوری اطلاعات بیش‌تر شده و در حال توسعه است.

این استاد دانشگاه با اشاره به حوزه‌های متنوع شغلی ‌IT از جمله راه‌اندازی «دیتاسنتر»‌ها و همچنین راه‌اندازی «سرور»های ادارات اظهارکرد: حوزه فناوری اطلاعات زمینه‌های مختلف و متنوعی برای پوشش شغلی دارد اما این‌که چرا در ‌این حوزه بیکاری وجود دارد، احتمالاً به خاطر آشفتگی اقتصادی فعلی و همچنین تحریم‌های این حوزه باشد. هنوز در خیلی از حوزه‌ها تحریم‌ها برداشته نشده است خصوصاً در زمینه سخت‌افزار‌ها می‌توانند بستر شغلی قابل توجهی را در بازار ایجاد کنند.

وی با اشاره به تحریم‌های موجود در حوزه مخابرات و بخشی از حوزه فناوری اطلاعات ادامه‌داد: بسیاری از تجهیزات مخابراتی که در حال حاضر تحریم هستند از طریق کانال‌های غیررسمی از طریق چین وارد کشور می‌شوند و ما در این حوزه صرفاً مصرف‌کننده هستیم، در حالی که در چنین شرایطی ما باید به شرکت‌های دانش‌بنیان بهای بیش‌تری بدهیم اما این اتفاق نمی‌افتد که بسیار جای سؤال دارد. همچنین در خصوص «سرور»‌ها نیز این شرایط وجود دارد که در این حوزه نیز واردات غیرقانونی مانع از رشد تولیدات این حوزه در داخل کشور شده است.

این کارشناس با اشاره به عملکرد دولت‌های نهم و دهم در حوزه مخابرات و IT  عملکرد این دولت‌‌ها را عاملی برای عقب افتادگی این عرصه‌ها و عدم رشد شرکت‌های دانش‌بنیان ارزیابی کرد.

محمدی در ادامه با تأکید بر ضرورت انجام خصوصی‌سازی واقعی در کشور و در حوزه‌های مخابراتی و فناوری اطلاعاتی بیان‌کرد: در حالی که همه کشور‌ها در دنیا به سمت خصوصی‌سازی حرکت می‌کنند اما در کشور ما این مهم به شکل درستی انجام نشده است و شرکت‌های نیمه‌خصوصی_دولتی مانع از سرمایه‌گذاری و درآمدزایی مستقل بخش خصوصی واقعی می‌شوند.

وی همچنین با بیان این‌که ارتباط و همکاری حوزه صنعت و دانشگاه یک ضرورت جدی در کشور است، گفت: در همه کشور‌ها بخش صنعتی حداقل ۵ تا ۱۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های خود را در دانشگاه‌ها انجام می‌دهد. این سرمایه‌گذاری از سویی باعث ایجاد اشتغال دانشجویان در تخصص‌های مرتبط با رشته خود و از سویی موجب ارتقای سطح تکنولوژی در صنعت کشور می‌شود.

وی اضافه‌کرد: اما در شرایط فعلی این ارتباط در کشور ما بسیار کم است و معدود کارهایی هم که در حوزه برق قدرت و نیرو انجام می‌شود، بعضاً به دلیل عدم پرداخت پول اوضاع خوبی ندارند، هرچند در قیاس با حوزه کارهای کامپیوتری و فناوری اطلاعات اوضاع بهتری دارد.

 

محمدی در پایان با انتقاد از عدم دخالت دادن دانشگاه‌ها به عنوان یک نهاد تولید علم در کشور در اجرای پروژه‌های جدی مخابراتی گفت: به دلیل عدم مدیریت کنترل صحیح پروژه‌ها مخابرات پروژه‌های بسیار کلان را تعریف و با شرکت‌های خاصی قرارداد می‌بندد، در حالی که پروژه‌های بسیار خرد را به دانشگاه‌ها واگذار می‌کند.