محققان ایرانی نظریه اینشتین را درباره سیاهچاله‌ها ثابت کردند

به همراه دانشمندانی از آلمان و چک محققان ایرانی نظریه اینشتین را درباره سیاهچاله‌ها ثابت کردند گروهی از دانشمندان آلمانی و چک با همکاری محققان ایرانی نظریه اینشتین درباره سیاهچاله‌ها را بار دیگر ثابت کردند. به گزارش مهر به نقل از آمریکن ساینتیست، گروهی از محققان آلمانی و جمهوری چک با همکاری دانشمندان ایرانی بار […]

به همراه دانشمندانی از آلمان و چک

محققان ایرانی نظریه اینشتین را درباره سیاهچاله‌ها ثابت کردند

گروهی از دانشمندان آلمانی و چک با همکاری محققان ایرانی نظریه اینشتین درباره سیاهچاله‌ها را بار دیگر ثابت کردند.

به گزارش مهر به نقل از آمریکن ساینتیست، گروهی از محققان آلمانی و جمهوری چک با همکاری دانشمندان ایرانی بار دیگر نظریه آلبرت اینشتین درباره سیاه چاله‌ها را ثابت کردند.

در همین راستا آنها ۳ ستاره در خوشه‌ای نزدیک یک سیاه چاله بزرگ در مرکز کهکشان راه شیری مطالعه کردند. آنها با کمک اطلاعات به دست آمده از تلسکوپی بسیار بزرگ در شیلی حرکت ستارگان در اطراف سیاهچاله را ردیابی کردند.

محققان در مشاهدات متوجه شدند یکی از ستاره‌ها به نام S۲ کمی از مدارخود منحرف شده که این امر نشان‌دهنده تأثیرهای نسبیتی است.

در صورت تأیید مشاهدات، نظریه نسبیت انیشتین در حوزه‌های گرانشی به وسیله اشیای آسمانی مانند سیاهچاله‌های کهکشانی نیز تأیید می‌شود. حجم این سیاهچاله‌ها ۴ میلیون برابر خورشید است.

طبق نظریه نسبیت اشیای عظیم آسمانی فضای اطراف خود را خم می‌کنند و به همین دلیل سبب می‌شوند اشیای فضایی دیگر از مسیر مستقیم خود منحرف شوند.

آندریاس‌اکهارت یکی از استادان فیزیک تجربی در دانشگاه کلن آلمان می‌گوید: بیش‌تر آزمایش‌های نسبیت در حوزه خورشید و ستارگان کهکشان راه شیری انجام می‌شود. به همین دلیل حجم سیاهچاله‌ها یک برابر یا چند برابر خورشید است. در این اواخر آزمایشی روی سیاهچاله‌ای با ۱۰ برابر حجم خورشید انجام شد.

ستارگان مورد مطالعه در مشاهدات چنان نزدیک به سیاهچاله هستند که با یک یا دو درصد سرعت نور حرکت می‌کنند. نزدیک‌ترین فاصله این ستارگان تا سیاه چاله حدود۱۰۰ برابر فاصله خورشید تا زمین است. چنین فاصله‌ای در مقیاس کهکشانی بسیار نزدیک است.

در هر حال پیش از این حرکات عطارد نظریه اینشتین را اثبات کرده بود اما گرانش خورشید در مقایسه با یک ابرسیاهچاله بسیار ضعیف است. به همین دلیل اکهارت و همکارانش تصمیمی گرفتند نظریه اینشتین را در محیطی با شرایط پیچیده‌تر آزمایش کنند.

 مرضیه‌پارسا، دانشجوی دکتری دانشگاه کلن و محقق ارشد این پروژه گفت: مرکز کهکشان یکی از بهترین مکان‌ها برای مطالعه حرکت ستارگان در یک محیط نسبیتی است. ما در طول تحقیقات از این‌که توانستیم متدهای مختلف را با دقت بالا برای ستاره‌های سریع به‌کار بگیریم، شگفت‌زده شدیم.

این تحقیق می‌تواند راه را برای مطالعه دیگر سیاهچاله‌های کلان‌ هستی و همچنین مطالعه بیش‌تر در رابطه با فیزیک گرانش هموار کند.

 

 در این تحقیق علاوه بر پارسا، سیدالهه‌حسینی نیز شرکت کرده است.