اعلام برنده مزایده اپراتور خصوصی پست

اعلام برنده مزایده اپراتور خصوصی پست نظارت بر فعالیت پیمانکاران «شرکت ملی پست» مدیرعامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به ۴ شاخص ارزیابی اتحادیه جهانی پست گفت: در سال ۲۰۱۶ ایران دوم منطقه شد. به گزارش تسنیم؛ حسین مهری، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران به مناسبت سالروز ملی شدن شرکت […]

اعلام برنده مزایده اپراتور خصوصی پست

نظارت بر فعالیت پیمانکاران «شرکت ملی پست»

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به ۴ شاخص ارزیابی اتحادیه جهانی پست گفت: در سال ۲۰۱۶ ایران دوم منطقه شد.

به گزارش تسنیم؛ حسین مهری، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران به مناسبت سالروز ملی شدن شرکت پست جمهوری اسلامی گفت: ابتدا با تشکر از خبرنگاران و تبریک به مناسب روز خبرنگار باید اظهار کنم که اگر حمایت خبرنگاران در جهت پوشش خبرهای این شرکت و انتقادات سازنده‌ای که مطرح کردند، نبود شرکت در جایگاه فعلی نبود.

وی در بخش ابتدایی صحبت‌های خود به تصویب اساس‌نامه شرکت ملی پست اشاره کرد و گفت: برای نخستین سال است که این مصوبه ابلاغ شده و اجرا می‌شود که این اساس‌نامه براساس قوانین جدید شکل گرفته است و مأموریت‌های جدیدی برای شرکت ملی پست تعریف کرده است.

مهری با بیان این‌که در گذشته فعالیت‌های شرکت پست محدود به کالاهای فیزیکی بود، گفت: با توجه به تغییرات تکنولوژی در اساس‌نامه جدید نیز مأموریت شرکت پست تغییر کرده و شامل ۳ بخش مالی، الکترونیکی و فیزیکی می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات با بیان این‌که با توجه به این تغییر رویکرد باید سرویسهای جدیدی نیز تعریف شود، گفت: به‌ویژه در تجارت الکترونیک باید مکانیزمهای نظارتی نیز به وجود آورد.

مهری با بیان این‌که شرکت ملی پست در حال تنظیم قرارداد با دو اپراتور جدید به جهت تهیه زیرساخت‌های لازم است، افزود: علاوه بر آن با هوشمندسازی و ایجاد زیرساخت‌ها مشکل چندانی برای برعهده گرفتن مأموریت جدید نداریم.

مدیرعامل شرکت پست گام بعدی شرکت پست را خدمت‌رسانی به ایرانیان با قیمت مناسب عنوان‌کرد و افزود: برای مناطق روستایی و غیربرخوردار که شرکت‌های خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری نیستند نیز شرکت پست قصد دارد با ارایه خدمات پستی آنها را نیز وارد شبکه خدمت‌رسانی کند.

وی با بیان این‌که با فعالیت‌های جدید سرآغاز جدیدی برای شرکت پست ایجاد شده است، گفت: تاکنون شرکت پست بلاتکلیف بین بخش خصوصی و دولتی بود، اما اکنون با ابلاغ اساس‌نامه جدید تکلیف روشن شده است.

مهری با بیان این‌که برای اولین بار اتحادیه جهانی پست با ۴ شاخصی که برای ارزیابی کشور‌ها قرار می‌دهد و از ۳ میلیارد مرسوله در ۱۷۰ کشور این ارزیابی صورت می‌گیرد، گفت: رتبه ایران در این ارزیابی پنجاهم است که این رتبه مناسبی است در کشورهای جهانی چرا که در این جدول کشور اسپانیا چهل و ششم، عربستان هفتاد و چهارم، امارات پنجاه‌ و یکم و ترکیه چهل و هشتم است که ما در منطقه با اختلاف ناچیز بعد از ترکیه دوم هستیم و بنا داریم که در سال ۲۰۱۷ با بهبود زیرساخت‌ها رتبه خود را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به برگزاری کنگره شرکت‌های پست منطقه آسیا و اقیانوسیه که در تیرماه سال گذشته برگزار شد، گفت: در این کنگره ۱۵۳ نفر شرکت کرده بودند که ایران به عنوان رییس کنگره و رییس شورای عالی به مدت ۴ سال انتخاب شد و معاون این شورا از ژاپن انتخاب شد.

معاون وزیر ارتباطات با بیان این‌که پروژه جدید پست در بخش اقتصاد مقاومتی استانداردسازی نشانی و تجارت الکترونیک است، گفت: با تجارت الکترونیک در بخش اشتغال تحولی ایجاد می‌شود چرا که هزینه‌های تولید بسیار کاهش پیدا می‌کند.

مهری با بیان این‌که در زمینه مقوله‌های پستی ۷ درصد رشد داشتیم، گفت: بیش‌ترین ترافیک در بسته و امانت است که حدود ۳۷ درصد رشد داشته اما پست‌ نامه با توجه به پیشرفت الکترونیک در حال کاهش است و ما با توجه به این تغییر رویکرد زیرساخت‌ها را نیز تغییر می‌دهیم.

وی در پاسخ به سؤالی مربوط به نظارت بر شرکت‌های پیمانکاری و بحث پرداخت حقوق آنها افزود: نظارت بر پرداخت حقوق برعهده ما نیست، اما نظارت کلی بر شرکت‌های پیمانکاری خود داریم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان این‌که قصد داریم از توان بخش خصوصی به‌طور کامل استفاده کنیم، گفت: برنامه دولت برای کاهش تصدیگری در این زمینه است و به همین جهت با توانمندسازی بخش‌های خصوصی همچون پیشخوان‌ها که بازوان توانمند شرکت پست هستند، این عمل را انجام می‌دهیم.

وی فعالیت دیگر شرکت پست را کسب و کار الکترونیکی دانست و افزود: جلسات مشترکی با سازمان توسعه تجارت وزارت صنایع داشتیم و توافقات خوبی در این زمینه داشتیم و امیدواریم در آینده آیین‌نامه‌ای مشخص به وجود بیاید که وظیفه هر کدام از بخش‌ها را از هم تبیین کند.

پهپاد پستی فعلاً مجوز تهران را ندارد

مدیرعامل شرکت ملی پست در واکنش به ورود اپلیکیشن‌های اینترنتی حمل و نقل به بحث جابه‌جایی کالا گفت: تمامی فعالان بخش خصوصی که در بازار حمل و نقل کالا فعالیت می‌کنند یا باید از اپراتور خصوصی یا از شرکت پست مجوز فعالیت داشته باشند.

حسین‌مهری درباره تعیین تکلیف فعالیت شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه پست از جمله اپلیکیشن‌های ارسال بسته و پیک‌های موتوری گفت: طبق مقررات تا یکسال پس از ملی شدن شرکت ملی پست، یک یا دو اپراتور پستی خصوصی باید وارد بازار شوند.

وی گفت: اخیراً شرکت پستی پیباکس مجوز فعالیت پستی گرفته که طبیعتاً رقابت در این حوزه بین ما و بخش خصوصی وجود خواهد داشت، اما به دنبال هم‌افزایی نیز هستیم.

(گفتنی است که از زمان برگزاری مزایده اعطای نخستین پروانه اپراتورهای خصوصی پست دو ماه می‌گذرد که بالاخره برنده آن اعلام شد.)

وی گفت: فعالان پستی در بخش خصوصی ظرف یکسال یا باید با یکی از اپراتورهای جدید پستی کار کنند یا از شرکت پست مجوز بگیرند که چون تا این لحظه هنوز اپراتورهای جدید پستی کاملاً وارد نشدند، فعلاً در این باره اعمال مقررات نمی‌شود، اما در نهایت، فعالان بخش خصوصی حتماً باید این فعالان یا باید زیر چتر یکی از اپراتورهای دارای مجوز باشند یا اجازه فعالیت نخواهند داشت.

مهری همچنین از نهایی شدن موضوع پهپاد پستی برای جابه‌جایی کالا خبر داد و گفت: تفاهمنامه پژوهشگاه فضایی با شرکت ملی پست دارای ۵ بند است که یکی از آنها ساخت پهپاد پستی است.

وی گفت: هم‌اکنون پهپاد پستی توسط پژوهشگاه فضایی ساخته شده که تا سقف ۵ کیلوگرم امکان جابه‌جایی کالا را دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری‌اسلامی‌ایران ادامه داد: به دلیل محدودیت‌های ویژه تهران، هنوز نتوانسته‌ایم مجوز پرواز این پهپاد در تهران را اخذ کنیم، از این رو، برنامه پرواز این پهپاد بین کیش و بندرعباس در حال پیگیری است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که پیش از این یک پهپاد پستی توسط دانشکده پست و مخابرات ساخته شده بود و مورد استفاده قرار نگرفت، گفت: پهپاد جدید ساخته شده توسط پژوهشگاه فضایی، کامل‌تر و به‌روزتر است و پژوهشگاه فضایی در این زمینه تخصص دارد.