انعقاد قرارداد با اگریگیتور‌ها برای تفکیک ترافیک اینترنت ایران

انعقاد قرارداد با اگریگیتور‌ها برای تفکیک ترافیک اینترنت ایران تولید محتوای بومی به عنوان حلقه‌ مفقوده‌ شبکه ملی اطلاعات، نیازمند مشارکت بخش‌های خصوصی و تجمیع‌کنندگان محتواست و طرحی که شرکت مخابرات ایران برای افزایش تولید محتوا و کاهش تعرفه ترافیک در نظر گرفته، ارزان‌تر شدن قیمت ترافیک سایت‌های داخلی با میزبانی دیتاسنتر مخابرات ایران در […]

انعقاد قرارداد با اگریگیتور‌ها برای تفکیک ترافیک اینترنت ایران

تولید محتوای بومی به عنوان حلقه‌ مفقوده‌ شبکه ملی اطلاعات، نیازمند مشارکت بخش‌های خصوصی و تجمیع‌کنندگان محتواست و طرحی که شرکت مخابرات ایران برای افزایش تولید محتوا و کاهش تعرفه ترافیک در نظر گرفته، ارزان‌تر شدن قیمت ترافیک سایت‌های داخلی با میزبانی دیتاسنتر مخابرات ایران در مقایسه با اینترنت کشوری و بین‌الملل را شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا، با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، تعرفه دسترسی به پهنای باند به عنوان یک شاخص اصلی موجب تمایز تفکیک ترافیک داخلی از ترافیک بین‌المللی در شبکه ملی اطلاعات می‌شود و این کاهش در هزینه‌ها، دسترسی‌های ملی را برای مردم کم‌هزینه‌تر می‌کند و با راه‌اندازی این مراکز تعرفه سرویس‌های داخلی به میزان یک سوم سرویس‌های بین‌المللی محاسبه می‌شود.

همچنین یکی از تکه‌های اصل پازل شبکه‌ ملی اطلاعات، موضوع محتوای بومی است که مسؤولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز همواره به‌ ‌آن تأکید داشته‌ و با راه‌اندازی فازهای ۳گانه شبکه ملی اطلاعات و بحث‌های زیرساختی مربوط به آن، کمبود در زمینه محتوای بومی را حلقه‌ی مفقوده شبکه دانسته‌اند.

بدین ترتیب با توجه به رقابت برای تولید محتوای بومی و ارزان‌تر کردن تعرفه ترافیک از طریق ارایه‌دهندگان اینترنت، مخابرات طرح دیگری را برای تفکیک ترافیک اینترنت در کشور ارایه کرده است. بنابر اطلاعات نشریه ارتباطات، سمیع‌ا…صادقی، معاون تجاری شرکت مخابرات ایران از طرح جدید این شرکت برای تفکیک ۳‌گانه ترافیک اینترنت در کشور با هدف افزایش استفاده از محتوای داخلی در راستای شبکه ملی اطلاعات و اهداف اقتصاد مقاومتی سخن می‌گوید.

او درباره این طرح توضیح می‌دهد: برای تأمین محتوای داخلی، «ترافیک داخلیTCI » را تعریف کرده‌ایم تا امکان استفاده از بستر داخلی مخابرات برای کاربران و مشترکان این شرکت در کنار ترافیک کشوری و ترافیک اینترنت بین‌الملل فراهم شود. با اجرای این پروژه، قیمت ترافیک سایت‌های داخلی که در دیتاسنتر مخابرات ایران، میزبانی شوند، از اینترنت بین‌الملل و اینترنت کشوری ارزان‌تر محاسبه خواهد شد. با ۱۰ شرکت تجمیع‌کننده محتوا (اگریگیتور) نیز قرارداد منعقد کرده‌ایم تا محتوای داخلی را از طریق بستر مخابرات ایران به مردم ارایه دهند.

وی این اقدام را در راستای تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات عنوان کرده و می‌گوید: تولید محتوای داخلی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال را به همراه دارد و بستری برای کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌‌ها خواهد بود. استارت‌آپ‌‌ها می‌توانند محصولات خود را از طریق اگریگیتور‌ها در این سامانه عرضه کنند.

معاون تجاری شرکت مخابرات ایران با بیان این‌که این طرح کم‌تر از دو ماه است که به مرحله اجرایی رسیده، خاطرنشان می‌کند: ظرفیت خوبی برای دیتاسنتر مخابرات درنظر گرفته شده و بیش از ۲۰ گیگابیت ترافیک در این بازه زمانی از این طریق مبادله شده است. تفکیک ترافیک داخلی در بستر مخابرات باعث کاهش بیش از تعرفه ۵۰ درصدی ترافیک کشوری خواهد بود. در آینده نیز قصد داریم میزان مصرف مشترکان مخابرات را نامحدود کنیم به‌نحوی که ترافیک داخلی برای مشترکان مخابرات با پرداخت آبونمان ثابت نامحدود شود و مشترکان تنها برای اینترنت کشوری و بین‌المللی هزینه بپردازند. به این ترتیب اینترنت مشترکان مخابرات برای استفاده از شبکه داخلی هیچ‌گاه قطع نخواهد شد.

 

صادقی پیش از این هم درباره لزوم تولید محتوای داخلی در راستای شبکه ملی اطلاعات گفته بود: در حوزه تولید محتوا در راستای شبکه ملی اطلاعات، چرخه کسب و کاری را ایجاد کردیم پیشرفت خوبی داشته است. نمونه آن افرادی هستند که در زمینه تجمیع محتوا فعالیت و سرویس‌های آموزش، سلامت، فیلم، VOD و… را عرضه می‌کنند. مزیتی که این موضوع دارد، کاهش قیمت است. مخابرات ویدیویی که در شبکه مخابرات دارد را برای مشترکان خود ارزان‌تر از سایرین عرضه می‌کند تا کمکی به حوزه تولید محتوا باشد. بنابراین ما علاوه بر کاهش ۵۰ درصدی تعرفه داخل نسبت به بین‌الملل، یک پله فراتر رفته‌ایم.