لغو DACA و بسته شدن درهای آموزش عالی آمریکا به روی مهاجران!

لغو DACA و بسته شدن درهای آموزش عالی آمریکا به روی مهاجران! تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در هفته گذشته مبنی بر لغو برنامه حمایت از کودکان مهاجر بدون مدارک هویتی و مهاجرتی یا برنامه DACA بدون یک راه‌حل قانونی روشن، آنها را محروم از ثبت نام در کالج یا دانشگاه می‌کند و موجب برافروختگی […]

لغو DACA و بسته شدن درهای آموزش عالی آمریکا به روی مهاجران!

تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در هفته گذشته مبنی بر لغو برنامه حمایت از کودکان مهاجر بدون مدارک هویتی و مهاجرتی یا برنامه DACA بدون یک راه‌حل قانونی روشن، آنها را محروم از ثبت نام در کالج یا دانشگاه می‌کند و موجب برافروختگی شدید رهبران آموزش عالی آمریکا شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از یو.دبلیو نیوز، قانون‌گذاران فدرال به مدت ۱۶ سال در ارایه مسیری برای اخذ شهروندی مهاجرانی که به‌طور غیرقانونی و در سن جوانی با والدین خود وارد آمریکا شده بودند، ناموفق و ناتوان بوده‌اند. لایحه حمایتی از این کودکان که به رویا پردازان(DREAMERS) شهرت دارند، برای توسعه، امداد و آموزش و پرورش آنها تحت عنوان لایحه رویا(DREAM)، در سال ۲۰۰۱ به کنگره رفت. با وجود این‌که این لایحه چندین بار به کنگره تقدیم شده، اما هرگز به تصویب نرسیده است.

باراک اوباما، رییس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۲ دستور داکا(DACA) را صادر کرد که تا به امروز، حدود ۸۰۰ هزار جوان در این برنامه ثبت‌نام کرده‌اند. دستوری که صادر شد تا اجازه دهد رویاپردازانی که از دبیرستان‌های آمریکایی فارغ‌التحصیل شده‌اند، در صورتی که سوءسابقه نداشته باشند، به کالج‌‌ها و دانشگاه‌ها وارد شوند و به صورت قانونی بتوانند صاحب شغل باشند. این دستور، افراد تحت حمایت خود را برای دو سال از تبعید و دیپورت شدن محفاظت می‌کند.

اما دولت ترامپ با اعلان بیانیه‌ای پذیرش افراد در DACA را متوقف کرد.

اوباما در یک پست فیسبوک، این تصمیم را بر خلاف روح و عقل نامید و افزود: هدف قراردادن این جوانان غلط است، زیرا آنها هیچ کاری انجام نداده‌اند.

رهبران آموزش عالی آمریکا، تصمیم ترامپ را بی‌رحمانه، سنگدلانه و افول روحی وی توصیف کردند.

آنتونیو فلورس، رییس انجمن صنفی کالج‌‌ها و دانشگاه‌های اسپانیایی آمریکا گفت: تصمیم به بازی فوتبال سیاسی با زندگی ۸۰۰ هزار نفر بی‌رحمانه است.

استر بریمر، مدیر اجرایی انجمن بین‌المللی معلمان گفت: پشت کردن ما به این جوانان بی‌گناه، بی‌رحمانه و خلاف ارزش‌هایی است که کشور ما برآن پایه نهاده شده است.

ترامپ به دنبال این انتقادات شدید، اشاره کرد که مجوزهای موجود تا ۲۴ ماه آینده منقضی نخواهند شد.

وی در یک بیانیه گفت: این یک روند تدریجی است و نه یک فاجعه ناگهانی. در واقع، من قصد ندارم فقط DACA را متوقف کنم، بلکه فرصتی برای کنگره فراهم می‌کند تا در نهایت واکنش مناسبی نشان دهد.

او همچنین اوباما را متهم کرد که در سال ۲۰۱۲ بیش از حد مجاز از قدرت اجرایی خود استفاده کرده است.

رؤسای دانشگاه‌ها نیز مراتب اعتراض خود را نسبت به تصمیم دولت نشان دادند.

پاتریشیا مک‌گوایر، رییس دانشگاه ترینیتی واشنگتن؛ یک دانشگاه کوچک کاتولیک برای زنان، یکی از منتقدین جدی است. در هفته گذشته وی در وبلاگ خود خطاب به مهاجران به آنها اطمینان داد که ترینیتی از شما حمایت می‌کند و من در هر دفتر کنگره، در کاخ سفید و در رسانه‌ها، مدافع شما هستم.

 

جانت ناپولیتانو، رییس دانشگاه کالیفرنیا هم که در سال ۲۰۱۲ هنگامی که DACA اجرایی شد دبیر امنیت ملی دولت اوباما بود، در یک نامه سرگشاده گفت: سیستم دانشگاه کالیفرنیا همچنان خود را به ارایه طیف گسترده‌ای از خدمات پشتیبانی برای دانشجویان مهاجر، بدون ثبت‌نام، و کمک‌های مالی، مشاوره تحصیلی و خدمات حقوقی رایگان متعهد می‌داند.