تبادل دانش و فناوری فضایی اپسکو با ایران

دبیرکل سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) درباره ارزیابی خود از دستاوردهای فضایی جمهوری‌اسلامی‌ایران گفت: به نظر من، دولت ایران برای برنامه توسعه فضایی آماده است. به گزارش ایرنا، «لی‌شین‌جون» که برای شرکت در یازدهمین نشست شورای سران سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه به تهران سفر کرده است، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: […]

دبیرکل سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) درباره ارزیابی خود از دستاوردهای فضایی جمهوری‌اسلامی‌ایران گفت: به نظر من، دولت ایران برای برنامه توسعه فضایی آماده است.

به گزارش ایرنا، «لی‌شین‌جون» که برای شرکت در یازدهمین نشست شورای سران سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه به تهران سفر کرده است، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ما در اپسکو بر پایه دستاوردهای دولت ایران، برای به اشتراک‌گذاری یافته‌های دیگر اعضا آمادگی داریم.

فعالیت‌های اپسکو که مقر آن در چین است، به‌طور رسمی از سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز شد و در زمینه آموزش و تربیت نیروی انسانی، انجام طرح‌های مشترک در فضا و ماورای جو و استفاده و بهره‌وری از ماهواره‌ها فعالیت می‌کند.

آقای‌لی ادامه‌داد: فکر می‌کنم فناوری فضایی می‌تواند همه روند‌ها را سرعت ببخشد و مردم کشورهای مختلف از آن بهره‌مند شوند.

استفاده از توانمندی‌های دنیا در صنعت فضایی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیست و دوم شهریورماه پس از دیدار با دبیرکل سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه از تعریف دو طرح تخصصی با اعضای این سازمان خبر داد.

محمدجوادآذری‌جهرمی هدف از این طرح‌ها را «استفاده از توانمندی‌های بین‌المللی» اعلام کرد و گفت: به محض جمع بندی این طرح‌ها، گزارش آن را منتشر می‌کنیم.

لی نیز درباره شیوه‌های بهره‌مندی متقابل جمهوری‌اسلامی‌ایران و اپسکو از دانش یکدیگر به ایرنا گفت: در اپسکو همه اعضا، برابرند. هر یک از کشورهای عضو هنگامی که می‌خواهند با یکدیگر همکاری کنند، فناوری خود را در سطح یکسان به اشتراک می‌گذارند.

۸ کشور جمهوری‌اسلامی‌ایران، چین، بنگلادش، پاکستان، مغولستان، پرو، تایلند و ترکیه در اپسکو عضو هستند.

دبیرکل اپسکو تصریح‌کرد: ما این همکاری‌ها را ادامه می‌دهیم و بر آن تأکید داریم.

وی ادامه‌داد: فکر می‌کنم ما (ایران و اپسکو) می‌توانیم دانش و فناوری فضایی را تبادل کنیم و آن را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

لی ابراز امیدواری کرد روزی برسد که همه اعضا بتوانند در سطحی یکسان و برابر با یکدیگر در قالب این سازمان بین‌المللی فضایی همکاری کنند.

آنگونه که آذری‌جهرمی اعلام کرد همکاری با اپسکو در دو بخش ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی تعریف شده است.

وی توضیح داد: کشورهای عضو این سازمان با اشتراک‌گذاری داده (دیتا) از ماهواره‌های سنجشی می‌توانند خدماتی به هم دهند و به جای فرستادن ۱۰ ماهواره و ساخت یک ایستگاه دریافت، ماهواره واحدی را با ۱۰ ایستگاه دریافت داشته باشند.

بهمن ماه گذشته در پی بارش‌های شدید در چند استان جنوبی مانند فارس، بوشهر، کرمان و هرمزگان سیل جاری شد که خسارت‌های جانی و مادی به همراه داشت.

آنگونه که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد در سیل چند ماه پیش استان‌های فارس و بوشهر از کشورهای عضو اپسکو برخی اطلاعات ماهواره‌ای دریافت شد و در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار گرفت.

از دیگر اهداف اپسکو می‌توان به توسعه مراکز آموزش، توسعه همکاری‌های صلح‌آمیز و تقویت توانایی‌های کشورهای عضو اشاره کرد.

یازدهمین نشست شورای سران سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) از بیست و یکم شهریورماه با حضور رؤسای سازمان‌های فضایی و نمایندگان رسمی ۸ کشور عضو، در تهران آغاز شد.

 

ایران در دو سال گذشته ریاست شورای سران اپسکو را برعهده داشت و در نشست تهران، این کرسی را به مغولستان تحویل داد.