چگونگی ارایه خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی در قالب سامانه کارپوشه ملی ایرانیان

چگونگی ارایه خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی در قالب سامانه کارپوشه ملی ایرانیان با سامانه کارپوشه ملی ایرانیان، شهروندان صاحب یک صفحه مجازی و یک رمز کاربری اختصاصی می‌شوند که می‌توانند از آن طریق به ارسال درخواست‌های اداری خود به صورت آنلاین بپردازند و انجام امور اداری خود را از همین طریق پیگیری کنند. به گزارش […]

چگونگی ارایه خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی در قالب سامانه کارپوشه ملی ایرانیان

با سامانه کارپوشه ملی ایرانیان، شهروندان صاحب یک صفحه مجازی و یک رمز کاربری اختصاصی می‌شوند که می‌توانند از آن طریق به ارسال درخواست‌های اداری خود به صورت آنلاین بپردازند و انجام امور اداری خود را از همین طریق پیگیری کنند.

به گزارش ایسنا، سامانه کارپوشه ملی ایرانیان در راستای دسترسی آزاد به اطلاعات ایجاد شد به این صورت که برای هر شخص ایرانی طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، کارپوشه‌ای ایجاد شده که مردم در آن ثبت‌نام کرده و سپس به‌کارپوشه خود دسترسی پیدا می‌کنند. مصوبه اجرای کارپوشه در جلسه شورای اجرایی سازمان فناوری اطلاعات تصویب شده است.

بنا بر اعلام، این مصوبه فراهم‌کننده زمینه تحقق ایجاد یک بستر امن، منحصربه‌فرد و قابل اعتماد برای مبادلات کاغذی اسناد میان مردم و دولت اعلام شده و به گفته مسؤولان، در این طرح، بستری فراهم می‌شود تا در فاز اول، دستگاه‌های اجرایی بتوانند در کارپوشه هر فرد ایرانی، بازخوردهای دولت از اطلاعات، اسناد، مدارک و همچنین خروجی فعالیت‌ها را ارسال کنند. همچنین مردم می‌توانند از کارپوشه خود، نتیجه خدماتی را که می‌خواهند از دستگاه‌ها بگیرند شامل مجوزها، اسناد، مدارک و پیگیری آنها را انجام دهند.

اما سامانه کارپوشه ملی ایرانیان با همکاری مشترک سازمان فناوری اطلاعات ایران، شرکت پست جمهوری‌اسلامی‌ایران و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی طراحی در مردادماه سال‌جاری (۱۳۹۶) با حضور محمود واعظی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز تجزیه و مبادلات شرکت پست پیاده‌سازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بنا بر اعلام سازمان فناوری اطلاعات، در این سامانه هر یک از مردم و کسب و کار‌ها دارای کار پوشه‌ای الکترونیکی تحت عنوان ایران پوشه بوده و همه اقلام تحویل گرفتنی الکترونیکی خود شامل اعلان‌ها و ابلاغیه‌های دولتی و مکاتبات از تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی را به صورت یکپارچه و اختصاصی دریافت کرده و از هر جایی بدان دسترسی خواهند داشت.

از ویژگی‌های برجسته این بستر می‌توان به کاهش مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی، تسریع در پاسخگویی به ارباب رجوع و تجمیع تمام اعلانات و مکاتبات دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی به اشخاص در سامانه‌ای واحد اشاره کرد. همینطور این بستر صرفه‌جویی زیادی را از طریق حذف هزینه‌های سربار دستگاه‌ها جهت ارسال اعلان و ابلاغیه‌ها موجب می‌شود. همچنین کاهش ترافیک تبادل و گردش اطلاعات مورد نیاز از شبکه داخلی دستگاه‌ها و نهادهای عمومی و کاهش هزینه‌های کلی جامعه از دیگر مزایای بلندمدت اجرای این طرح خواهد بود.

محمود واعظی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاحیه کارپوشه ملی ایرانیان با بیان این که این روز‌ها شاهد تحولات خوبی درباره شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک بوده‌ایم، گفته بود: مردم به وزارت ارتباطات اعتماد کرده‌اند و موضوعاتی که در گذشته درباره شبکه ملی اطلاعات وجود داشت را باور نکردند. اکنون آنچه در برنامه چهارم و پنجم توسعه و فرمایش مقام‌معظم‌رهبری به شورای عالی فضای مجازی تأکید شده بود، با همکاری همه بخش‌ها و مسؤولیت سازمان فناوری اطلاعات در ۳ فاز عملی شده است.

در همین حوزه رضاباقری‌اصل، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات کارپوشه ملی ایرانیان را در راستای دسترسی آزاد به اطلاعات توصیف کرده و گفته بود: برای هر شخص ایرانی طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات کارپوشه ایجاد کردیم و پایلوت‌هایش را با چند دستگاه اجرا می‌کنیم. پس از تکمیل فرایندها، اعلام عمومی خواهیم کرد. مردم نیز ثبت‌نام کرده و سپس به‌کارپوشه خود دسترسی پیدا می‌کنند. مصوبه‌ کارپوشه در جلسه شورای اجرایی سازمان فناوری اطلاعات تصویب شده است.

پیش‌تر نیز نصرا…جهانگرد، رییس سازمان فناوری اطلاعات در جلسه شورای اجرایی سازمان فناوری اطلاعات درباره تصویب دستورالعمل کارپوشه ایرانیان گفته بود: این مصوبه فراهم‌کننده زمینه تحقق ایجاد یک بستر امن و یکتا و قابل اعتماد برای مبادلات کاغذی اسناد میان مردم و دولت است.

به گفته جهانگرد، در این طرح که بر مبنای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و آیین‌نامه‌های اجرایی آن ایجاد شده است، بستری فراهم می‌شود تا در فاز اول، دستگاه‌های اجرایی بتوانند در کارپوشه هر فرد ایرانی، بازخوردهای دولت از اطلاعات، اسناد و مدارک و همچنین خروجی فعالیت‌ها را ارسال کنند. همچنین مردم می‌توانند از کارپوشه خود، نتیجه خدماتی را که می‌خواهند از دستگاه‌ها بگیرند، شامل مجوزها، اسناد، مدارک و پیگیری آنها را انجام دهند.

او گفته اعضای کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اقدامات مربوط به پیگیری این درخواست را انجام می‌دهند و از دستگاه می‌خواهند اطلاعات را وارد کند. بدین‌ترتیب یا در کارپوشه اطلاعات به شما داده می‌شود و یا به صورت فیزیکی پاسخ خود را دریافت می‌کنید.

سامانه کارپوشه ملی ایرانیان سامانه‌ای است که در آن هر فرد ایرانی اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی پس از احراز هویت، کارپوشه‌ای اختصاصی، منحصر به خود، ایمن و قابل استناد به نام «ایران پوشه» را جهت دریافت بی‌واسطه خروجی خدمات الکترونیکی مورد تقاضای خود از دولت و نهادهای عمومی در قالب اعلان‌‌ها و ابلاغیه‌ها دریافت می‌کند.

این سامانه به ارایه خدمات به مخاطبان خود در انواع شهروندان، کسب‌وکار‌ها و دیگر دستگاه‌های دولتی اعم از حقیقی یا حقوقی و در سطوح ملی، منطقه‌ای، استانی، شهری و روستایی می‌پردازد. این سامانه به ارایه خدمات در رویدادهای مرتبط با تولد یا وفات، آموزش، سلامت، مالیات، کسب‌وکار، تأمین اجتماعی، ثبت مالکیت، تأسیسات شهری، بیمه، ازدواج، بازنشستگی، مدارک و گواهینامه‌ها می‌پردازد.

 

اساسی‌‌ترین خدمت این فناوری اطلاعاتی جدید این است که از مراجعه حضوری شهروندان به ادارات جلوگیری می‌کند به‌طوریکه مردم تنها برای احراز هویت خود یا اصالت مدارکشان به سازمان‌ها مراجعه می‌کنند. کارپوشه ملی ایرانیان در راستای دولت الکترونیک تعریف شده که در بلندمدت موجب کاهش هزینه‌های اداری و یا پرسنلی کشور خواهد شد.