ورود تلفن همراه به فهرست « مسیر سبز» گمرک

ورود تلفن همراه به فهرست « مسیر سبز» گمرک پیشنهادهایی مطرح است که پس از اجرای رجیستری گوشی موبایل، گمرک می‌تواند گوشی را جزو کالاهای مسیر سبز قرار دهد که این امر شرایط بسیار مناسبی را برای افزایش واردات قانونی این کالا فراهم خواهد کرد. به گزارش فارس، تأیید نمونه تجهیزات الکترونیکی برای ورود به […]

ورود تلفن همراه به فهرست « مسیر سبز» گمرک

پیشنهادهایی مطرح است که پس از اجرای رجیستری گوشی موبایل، گمرک می‌تواند گوشی را جزو کالاهای مسیر سبز قرار دهد که این امر شرایط بسیار مناسبی را برای افزایش واردات قانونی این کالا فراهم خواهد کرد.

به گزارش فارس، تأیید نمونه تجهیزات الکترونیکی برای ورود به کشور اغلب زمان‌بر است و واردکنندگان از این شرایط گلایه دارند.

در حوزه واردات گوشی تلفن همراه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسؤولیت تست گوشی‌های موبایل از نظر مطابقت با استاندارد‌ها را برعهده دارد.

تا چند وقت پیش رگولاتوری برای تست گوشی‌‌ها روی یک عدد از هر محموله وارداتی تست انجام می‌‌داد که گاهی محموله‌ها عیناً مشابه بودند و به دلیل مطابقت با محموله‌های قبلی تست شده، در عمل نیازی به این کار نبود.

چندی پیش برای تسهیل شرایط واردات قانونی تمهیداتی در نظر گرفته شد که براساس مقررات جدید مقرر شد پس از تست یک نمونه تا ۳ سال واردات آن نمونه از نظر قانونی بلامانع باشد.

در حال حاضر یک پروسه حداقل دو هفته‌ای شامل یک هفته تست فنی استاندارد و یک هفته ترخیص از گمرک پیش روی واردات گوشی تلفن همراه است و هر روز معطلی برای واردکننده مصداق خواب سرمایه و زیان تلقی می‌شود.

پس از اصلاح مقررات برای کاهش نسبی پیچیدگی‌ فرایندهای زمان‌بر تست‌ فنی، پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک با اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه مدت زمان ترخیص کالا از گمرک نیز کاهش یابد. زیرا وقتی در عمل گوشی‌های غیرقانونی در کشور سرویس نگیرند و بی استفاده باشند گمرک کم‌تر نیاز به سخت‌گیری و اعمال مراحل پیچیده برای اثبات اصالت کالا خواهد داشت و همین امر ورود و خروج کالای گوشی موبایل از گمرک را تسریع می‌کند.

تسهیل در ترخیص کالا به نفع واردکنندگان قانونی نیز خواهد بود.

در این باره حتی پیشنهادهایی مطرح است که پس از اجرای رجیستری گوشی موبایل گمرک جمهوری‌اسلامی‌ایران می‌تواند گوشی را جزو کالاهای مسیر سبز قرار دهد که این امر شرایط بسیار مناسبی را برای افزایش واردات قانونی این کالا فراهم خواهد کرد.

 

کالاهایی که در مسیر سبز قرار می‌گیرند بی‌نیاز به مجوز هستند و ریسک پایینی دارند که گمرک می‌تواند در حداقل زمان ممکن پیش‌بینی شده (یک ساعت یا حتی نیم‌ساعت) کالا را ترخیص کند.