شکایت به رگولاتوری برای ابهامات مزایده دو اپراتور خصوصی پست

رییس کانون دفاتر پیشخوان مطرح کرد شکایت به رگولاتوری برای ابهامات مزایده دو اپراتور خصوصی پست رییس کانون دفاتر پیشخوان دولت گفت: با توجه به ابهامات برگزاری مزایده انتخاب دو اپراتور پستی خصوصی در نامه‌ای به رگولاتوری موارد مورد اعتراض را اعلام کرده‌ایم که تاکنون پاسخی ارایه نشده است. علی‌فلاح‌حقیقی در گفت‌وگو با فارس، درباره […]

رییس کانون دفاتر پیشخوان مطرح کرد

شکایت به رگولاتوری برای ابهامات مزایده دو اپراتور خصوصی پست

رییس کانون دفاتر پیشخوان دولت گفت: با توجه به ابهامات برگزاری مزایده انتخاب دو اپراتور پستی خصوصی در نامه‌ای به رگولاتوری موارد مورد اعتراض را اعلام کرده‌ایم که تاکنون پاسخی ارایه نشده است.

علی‌فلاح‌حقیقی در گفت‌وگو با فارس، درباره برندگان مزایده انتخاب دو اپراتور خصوصی پستی که دفاتر پیشخوان دولت از مدعیان دریافت این پروانه بودند اما موفق به دریافت پروانه نشدند، گفت: دفاتر پیشخوان دولت در قالب کنسرسیومی متشکل از یک شرکت هواپیمایی و یک شرکت دیگر در مزایده انتخاب دو اپراتور پست خصوصی شرکت کردند.

رییس کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی ادامه داد: پس از بررسی مدارک ۵ متقاضی دریافت پروانه پست خصوصی، اعلام شد که بیزینس‌پلن یا طرح تجاری کنسرسیوم دفاتر پیشخوان دولت امتیاز نیاورده است و دو شرکت به عنوان برنده این مزایده اعلام شد.

وی با اعتراض به نتیجه مزایده، گفت: با توجه به ابهامات متعدد این مزایده نامه‌ای به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌عنوان برگزارکننده مزایده نوشته‌ایم و موارد مورد اعتراض را اعلام کرده‌ایم که هنوز پاسخی ارایه نشده است.

فلاح حقیقی گفت: همچنین با توجه به این‌که دفاتر پیشخوان دولت درگیر متولیان متعدد هستند که گره‌ای از مشکلات دفاتر باز نمی‌کنند از وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات برای صحبت درباره کلیات برنامه‌های دفاتر تقاضای وقت کردیم.

شرایط برگزاری مزایده

در پی ملی شدن شرکت پست، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بندهایی از ضوابط پروانه اپراتورهای پستی غیردولتی را تغییر داد، برای فعالان فعلی پستی در اپراتورهای جدید سهم نگاه‌ داشته شده و اپراتورهای جدید دوره حفاظت دارند.

در پی تصویب اساسنامه شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بندهایی از مصوبه «ضوابط حاکم بر پروانه فعالیت اپراتورهای پستی غیردولتی» برای تعیین دوره حفاظت و سهم برای فعالان فعلی پستی تغییر داد.

تغییرات به شرح زیر بود:

روش انتخاب

روش انتخاب شرکت ارایه‌کننده خدمات پستی، از طریق مزایده و براساس ضوابط مندرج در پیوست یک و سایر شرایط عمومی مزایده که توسط سازمان اعلام می‌شود، خواهد بود. در این مزایده حداکثر دو شرکت به عنوان برنده(گان) مزایده انتخاب خواهد شد. در صورت انتخاب یک برنده در مزایده، مزایده بعدی به‌منظور برنده دوم برگزار خواهد شد.

دوره حفاظت

برای حمایت از دارندگان پروانه سراسری، سومین پروانه مشابه برای ایجاد، بهره‌برداری و ارایه خدمات پستی تا دو سال از تاریخ لازم‌الاجراشدن اولین پروانه از دو پروانه اپراتور پستی غیردولتی، صادر نخواهد شد.

مشارکت دادن فعالان پستی

حداقل ۳۰ درصد سهام شخص حقوقی یا کنسرسیوم شرکت‌کننده در مزایده باید متعلق به حداقل ۳ شرکت فعال در حوزه خدمات پستی که مدارک خود را براساس مصوبات کمیسیون به سازمان ارسال داشته‌اند و تأییدیه فعالیت از سازمان دریافت کرده‌اند، باشد، به نحوی که سهم هر یک کم‌تر از ۵ درصد نباشد.

بعد از تکلیف وزارت ارتباطات به واگذاری حداقل دو پروانه اپراتور پست خصوصی، مبلغ تضمین شرکت در مزایده این موضوع ۲۰ میلیارد ریال تعیین شد.

با اصلاح اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، وزارت ارتباطات مکلف به صدور پروانه‌های پست خصوصی شد تا رقابت در بازار این حوزه شکل گیرد.

لذا در این راستا، فراخوانی برای واگذاری پروانه‌های این حوزه در بخش ایجاد و بهره‌برداری از شبکه ارایه خدمات پستی صورت گرفت تا کلیه علاقه‌مندان به ورود در بازار این حوزه به صورت رسمی درخواست خود را اعلام کنند.

این فراخوان در قالب مزایده و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی متولی آن بود.

 

همان‌طور که پیش از این هم گفته شد، این فراخوان مزایده در راستای اجرای مصوبه شماره ۴ جلسه شماره ۲۳۹ مورخ ۰۳/۰۵/۱۳۹۵ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، در نظر داشت «پروانه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه ارایه خدمات پستی» را به شرکت‌های غیردولتی که وفق قوانین و مقررات در ایران به ثبت رسیده باشند واگذار کند.