ایجاد کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان برای موفقیت در مناقصات

معاون پژوهشی وزارت علوم اعلام کرد ایجاد کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان برای موفقیت در مناقصات معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: به دنبال اصلاح بودجه پارک‌های علم و فناوری برای سال ۹۷ هستیم. به گزارش مهر، وحیداحمدی در نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری در وزارت علوم گفت: بودجه پارک‌های علم و فناوری بسیار کم است و قرار […]

معاون پژوهشی وزارت علوم اعلام کرد

ایجاد کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان برای موفقیت در مناقصات

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: به دنبال اصلاح بودجه پارک‌های علم و فناوری برای سال ۹۷ هستیم.

به گزارش مهر، وحیداحمدی در نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری در وزارت علوم گفت: بودجه پارک‌های علم و فناوری بسیار کم است و قرار است در سال ۹۷ این بودجه اصلاح شود.

وی افزود: پارک‌های علم و فناوری به‌طور میانگین دهه دوم فعالیت خود را دنبال می‌کنند که باید بررسی دقیق و جدی در فعالیت آنها صورت گیرد تا این مراکز بتوانند در موضوع اقتصاد دانش‌بنیان نقش داشته باشند.

معاون پژوهشی وزارت علوم تأکیدکرد: زمانی که یک استاندار یا فرماندار به وزارت علوم می‌آید و درخواست می‌کند که یک مرکز رشدی در استان وی راه‌اندازی شود این به این معنی است که موضوع پارک‌های علم و فناوری در کشور در حال تقویت شدن است و لایه‌های میانی مدیریتی به این موضوع توجه می‌کنند.

احمدی اظهارداشت: علی‌رغم این‌که بیش از ۱۰ سال از عمر پارک‌های علم و فناوری کشور گذشته بود این پارک‌ها زمین نداشتند که طی ۳ سال گذشته مشکل آنها حل شد.

وی عنوان‌کرد: پارک‌های علم و فناوری ایران در مازندران با مشکل زمین مواجه بودند که مشکل آنها را حل کردیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم اظهارداشت: برنامه داریم در سال ۹۷ به‌طور کامل موضوع مسایل و زمین پارک‌های علم و فناوری برطرف شود.

احمدی تأکیدکرد: پارک‌های علم و فناوری ابزار قوی و اثرگذار در تحقق دانشگاه کارآفرین به شمار می‌روند و می‌توانند مشکلات و چالش‌های این موضوع را برطرف کنند.

وی اظهارداشت: باید مراقب باشیم که پارک‌های علم و فناوری از مأموریت‌های خود فاصله نگیرند و هر یک از پارک‌های علم و فناوری باید تعیین کنند که از حوزه اقتصاد مقاومتی چه قسمت‌هایی را می‌توانند عملیاتی کنند در واقع باید این مراکز نقش فعال و اثر‌گذار در این حوزه داشته باشند.

معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان‌کرد: باید کنسرسیوم‌هایی میان پارک‌های علم و فناوری ایجاد شود تا این مراکز بتوانند در مناقصه‌های بزرگ شرکت کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ایجاد کنسرسیوم‌هایی میان پارک‌ها را از جمله راهکارهای رسیدن به استاندارد محصولات نام برد و در این زمینه توضیح داد: قطعاً شرکت‌های دو تا ۵ نفره قادر به موفقیت در مناقصه‌ها نیستند، از این رو این کنسرسیوم‌‌ها می‌تواند صحنه مناسبی ایجاد کند.

احمدی خاطرنشان‌کرد: همچنین پارک‌های علم و فناوری باید مشاورهای خارجی برای خود داشته باشند. مانند وضعیتی که در پروژه‌های مشترک میان وزارت نفت با دانشگاه‌ها انجام شد و هر کدام از دانشگاه‌های فعال در این پروژه‌ها دارای مشاور بین‌المللی شدند.

وی عنوان‌کرد: باید R&D شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و شرکت‌های بزرگ داخلی در پارک‌های علم و فناوری ایجاد شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به این‌که در برنامه ششم توسعه به موضوع فناوری توجه ویژه‌ای شده است، گفت: پارک‌های علم و فناوری باید سهم خود را در اجرای برنامه ششم توسعه تعیین کنند.

احمدی با بیان این‌که سیاست اصلی دولت ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری است، تأکید کرد: معاونت پژوهشی وزارت علوم با همکاری پارک‌های علم و فناوری باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنند تا بتوانیم در حوزه اشتغال‌زایی نیز فعالیت کنیم بر این اساس هر یک از پارک‌های علم و فناوری باید اعلام کنند که چه نقشی در موضوع اشتغال‌زایی خواهند داشت.

معاون پژوهشی وزارت علوم اضافه‌کرد: در برخی از پارک‌های علم و فناوری صندوق پژوهش فناوری فعال شده اما برخی از پارک‌ها نیز این صندوق را ندارند که بر راه‌اندازی و تأسیس این صندوق در پارک‌ها و استان‌ها تأکید داریم.

وی به پروژه‌های اقتصاد مقاومتی که این وزارتخانه باید آنها را پیگیری کند، اشاره کرد و گفت: موضوع دانشگاه کارآفرین ارتباط با صنعت، مهارت‌افزایی و صلاحیت حرفه‌ای قرار گرفتن ۵ دانشگاه کشور در رتبه‌های برتر بین‌المللی و آمایش پژوهشی پروژه‌های وزارت علوم در اقتصاد مقاومتی است که وزارت علوم باید آن را دنبال کند.

 

احمدی در پایان گفت: پارک‌های علم و فناوری باید در حوزه آمایش پژوهش و فناوری نقش اساسی داشته باشند.