اختصاص ۱۵۷ ردیف بودجه با محوریت تحقیقات و فناوری

رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه اختصاص ۱۵۷ ردیف بودجه با محوریت تحقیقات و فناوری رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه گفت: در حال حاضر در بودجه کل کشور ۱۵۷ ردیف بودجه‌ای در خصوص امور تحقیقات و فناوری وجود دارد. به گزارش مهر، بهزادقره‌یاضی گفت: امور تحقیقات و فناوری […]

رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه

اختصاص ۱۵۷ ردیف بودجه با محوریت تحقیقات و فناوری

رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه گفت: در حال حاضر در بودجه کل کشور ۱۵۷ ردیف بودجه‌ای در خصوص امور تحقیقات و فناوری وجود دارد.

به گزارش مهر، بهزادقره‌یاضی گفت: امور تحقیقات و فناوری ۱۵۷ ردیف بودجه‌ای در کشور دارد که فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان، ستادهای زیر مجموعه معاونت علمی و فناوری، فرهنگستان‌ها، جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری زیر مجموعه این ردیف‌های بودجه‌ای قرار می‌گیرند.

وی افزود: پارک‌های علم و فناوری نباید گرفتار افزایش نیرو شوند.

رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه گفت: اعتبارات هزینه‌ای پارک‌های علم و فناوری ۲۵ درصد طی سال‌های گذشته افزایش یافته است و اعتبارات هزینه‌ای در امور فناوری کشور نیز ۱۸٫۷درصد طی سال‌های گذشته رشد داشته است.

قره‌یاضی اظهار داشت: همچنین بودجه تعمیر و تجهیز پارک‌های علم و فناوری ۲۶٫۲ درصد رشد داشته است.

وی عنوان‌کرد: طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ بودجه تعمیر و تجهیز پارک‌های علم و فناوری به صورت صددرصدی اختصاص داده شد.

رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه افزود: پارک‌های علم و فناوری از منابع عمومی دیگری نیز بودجه‌های خود را تأمین می‌کنند مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت پژوهشی وزارت علوم.

وی با بیان این‌که در دولت یازدهم بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد پایه‌گذاری شد، تأکیدکرد: در سال ۹۷، چهل درصد ردیف‌های بودجه‌ای مبتنی بر عملکرد صورت می‌گیرد بنابراین دستگاه‌ها باید برنامه‌های خود را اصلاح کنند که پارک‌های علم و فناوری نیز در این راستا قرار می‌گیرند.

قره‌یاضی اضافه کرد: اصلاحات برنامه‌های پارک‌های علم و فناوری باید در حوزه‌های برنامه تجاری‌سازی یافته‌ها، ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان، حمایت از شرکت‌های نوپا، کمک به رسوخ یافته‌های پژوهشی در تولید و زندگی روزمره مردم و خوداتکایی باشد.

وی تأکید کرد: پارک‌ها نباید شرکت‌های نوپا را تبدیل به افراد بیکار و بدهکار کنند و نباید به شرکت‌های مستقر خود به چشم درآمدزایی نگاه کنند و پول‌های کلان بدون ارایه خدمات دریافت کنند.

وی اضافه‌کرد: برخی از پارک‌های علم و فناوری به جوانان به چشم درآمدزایی نگاه می‌کردند و از آنها پول‌های کلان دریافت می‌کردند و بعد آنها را بیرون می‌انداختند.

رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه عنوان‌کرد: یکی از اشتباهات اساسی پارک‌های علم و فناوری این است که برای معافیت‌های مالیاتی از شرکت‌هایی که بیرون از پارک‌ها ایجاد شده‌اند درخواست می‌کردند تا در پارک‌ها مستقر شوند تا از این طریق بتوانند درآمدزایی داشته باشند.

قره‌یاضی تأکیدکرد: یکی از دلایل پیشرفت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مقایسه با وزارت علوم این است که یک مسؤول این معاونت تنها وظیفه اداره این معاونت را بر عهده دارد.

 

وی گفت: اما برخی از مدیران در وزارت علوم باید کارهای آموزشی، علمی و پژوهشی خود را در دانشگاه انجام دهند و در ضمن مدیرکل فلان قسمت در وزارت علوم نیز باشند که این امر به فعالیت وزارت علوم ضربه می‌زند.