شرایط جدید اعطای پروانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت

با تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اعلام شد شرایط جدید اعطای پروانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مقررات صدور و واگذاری پروانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی را تصویب کرد. به گزارش مهر، اصول حاکم بر صدور پروانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی، در جلسه شماره […]

با تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اعلام شد

شرایط جدید اعطای پروانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مقررات صدور و واگذاری پروانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی را تصویب کرد.

به گزارش مهر، اصول حاکم بر صدور پروانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی، در جلسه شماره ۲۶۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و به استناد تبصره ۲ ماده ۲۶ قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و نیز بند (پ) ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور، به تصویب رسید.

در این راستا شرایط تأسیس، راه‌اندازی و بهره‌برداری از دفتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی در ۱۰ ماده و ۲ تبصره تصویب شد که از تاریخ ابلاغ، لازم‌الاجرا خواهد بود.

مدت اعتبار این مجوز ۵ سال در نظر گرفته شده که با درخواست دارنده پروانه و در چارچوب مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برای دوره‌های ۵ ساله قابل تمدید است.

خدمات موضوع این پروانه، خدمات قابل ارایه در خارج از محیط اداری و قابل واگذاری یا برون‏سپاری دستگاه‌های خدمات‏ دهنده با تشخیص و اعلام سازمان اداری و استخدامی کشور تعیین شده است.

در همین حال ارایه خدمات مربوط به دارندگان پروانه فعالیت از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات (اپراتورهای مخابراتی، فناوری اطلاعات و پستی) و اشخاص خارج از موضوع بند پ ماده ۱ در چارچوب توافق طرفین و با موافقت رگولاتوری بلامانع اعلام شده است.

طبق ماده ۶ این مصوبه، رگولاتوری ملزم شده که آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مربوط به صدور مجوز را در کمیته‌ای متشکل از نمایندگان اعضای کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و واحدهای ذی‌ربط درون سازمانی و با دعوت از نمایندگان و فعالان این بخش بررسی و تأیید کند که پس از امضای ریاست رگولاتوری، ابلاغ شود.

این دستورالعمل شامل شرایط متقاضیان حقیقی و حقوقی دریافت پروانه ارایه این خدمات، وظایف و تعهدات آنها، ضوابط اخذ پروانه، تمدید، انتقال، تعلیق، لغو پروانه و تغییر مکان دفتر، شرایط و ضوابط اعمال مقررات و رسیدگی به تخلفات دفاتر و نیز نظارت و ارزیابی عملکرد و ضوابط رتبه‌بندی دفاتر می‌شود.

از سوی دیگر، نحوه بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در انجمن‌های کارفرمایی استانی (موضوع ماده ۱۳۱ قانون کار جمهوری‌اسلامی‌ایران) در امور اجرایی و نظارتی مرتبط با دفاتر پیشخوان خدمات دولت، در این آیین‌نامه مشخص می‌شود.

طبق ماده ۴ این مصوبه، جداول تعرفه خدمات دفاتر پیشخوان باید به پیشنهاد رگولاتوری یا دستگاه خدمات‌دهنده مرتبط، به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برسد و تعرفه خدمات دستگاه‌های خدمات دهنده توسط مراجع ذی‌ربط، تعیین و جهت اجرا به رگولاتوری اعلام می‌شود.

 

از سوی دیگر دارنده پروانه ایجاد دفاتر خدمات پیشخوان دولت باید با رعایت مقتضیات دفاع ملی و امنیت عمومی و اعمال اختیارات دستگاه‌های قضایی، وزارت اطلاعات و سایر مراجع قانونی، تمامی تدابیر لازم را اتخاذ و تسهیلات لازم را ایجاد کند. به این منظور تمامی موارد نیاز مراجع مذکور که به دارنده پروانه ابلاغ می‌شود، بدون هیچ ادعایی توسط دارنده پروانه لازم‌الاجرا است.