چشم آمریکا به بازار ۱۴۰ میلیون دلاری کنسول بازی و رایانه ایران

  با پایان تحریم‌های ظالمانه غرب، بازار رایانه و کنسول‌های بازی ایران بیش از گذشته مورد توجه شرکت‌های فن‌آوری خارجی قرار گرفته است. به گزارش فارس به نقل از ونچربیت، بررسی‌های مؤسسه Newzoo نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ ارزش بازار رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی در ایران از مرز ۱۴۰ میلیون دلار گذشته و […]

 

با پایان تحریم‌های ظالمانه غرب، بازار رایانه و کنسول‌های بازی ایران بیش از گذشته مورد توجه شرکت‌های فن‌آوری خارجی قرار گرفته است.

به گزارش فارس به نقل از ونچربیت، بررسی‌های مؤسسه Newzoo نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ ارزش بازار رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی در ایران از مرز ۱۴۰ میلیون دلار گذشته و انتظار می‌رود ارزش این بازار در سال ۲۰۱۶ از مرز ۱۶۷ میلیون دلار بگذرد.

اگرچه با توجه به نبود مجاری رسمی توزیع محصولات رایانه‌ای در بازار ایران و دهه‌ها تحریم وضعیت بازار فن‌آوری ایران شفاف نیست، اما تلاش‌ها برای شناسایی پتانسیل‌های این بازار دست نخورده آغاز شده است.

نتایج یک بررسی اینترنتی که با دریافت پاسخ‌های ۷۴۳ کاربر ایرانی در ماه ژانویه ۲۰۱۶ صورت گرفته نشان می‌دهد که استفاده از کنسول‌های بازی در ایران بسیار محبوب است، زیرا تمامی پاسخ دهندگان کاربر و مالک یکی از انواع کنسول‌های بازی بوده‌اند.

در میان کنسول‌های مختلف بازی، Xbox 360 با ۴۲ درصد مالکیت محبوب‌‌ترین کنسول بازی است و PS3 و PS4 سونی با ۳۳ و ۳۱ درصد مالکیت در رتبه‌های دوم و سوم هستند.

رتبه چهارم هم با سهم ۱۴ درصدی متعلق به Xbox One مایکروسافت است. کنسول Wii نینتندو هم دارای سهم ۸ درصدی از بازار مذکور است.

کارشناسان معتقدند، استقبال از دو کنسول نسبتاً قدیمی Xbox 360 و PS3 در بازار بازی‌های ویدیویی ایران تا چند سال آینده ادامه می‌یابد، زیرا این بازار مملو از کپی‌های ارزان قیمت بازی‌های مختلف قدیمی تر و محلی شده است.

قیمت نسخه اصلی این نوع بازی‌ها ۱۵ تا ۲۰ برابر بیش از مبلغی است که ایرانی‌ها برای خرید آن‌ها می‌پردازند.

در این گزارش به درجه‌بندی بازی‌های رایانه‌ای از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم اشاره شده و با توجه به اعمال این درجه‌بندی‌ها بر روی کپی‌های غیرقانونی بازی‌های خارجی از چنین کاری انتقاد شده است.

در گزارش مذکور روند تهیه و انتشار بازی‌های ویدیویی خارجی در ایران توصیف و ادعا شده شرکت‌های توزیع کننده بازی‌های یاد شده داستان، بخش‌های هنری و متون بازی‌ها را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که با خط‌مشی‌های اخلاقی در جمهوری اسلامی ایران مطابقت داشته باشند و سپس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بررسی بازی آن را درجه بندی کرده، اجازه توزیعش را صادر می‌کند و از این طریق کسب سود می‌کند.

البته با توجه به غیرقابل دست کاری بودن نسل هشتم کنسول‌های بازی و بازی‌های طراحی شده برای آن‌ها، علاقه‌مندان به این بازی‌ها مجبور به خریداری نسخه‌های اصل و گران قیمت آن‌ها خواهند بود.

با توجه به خرید قابل توجه کنسول بازی PS4 در ایران می‌توان نتیجه گرفت که ایرانیان به خرید بهترین‌ها صرف نظر از هزینه این کار علاقه دارند و می‌توان پیش‌بینی کرد خرید و فروش کپی‌های غیرقانونی بازی‌ها در ایران متوقف شده و راه برای فعالیت توزیع‌کنندگان قانونی بازی‌های ویدیویی هموار شود.

۶۲ درصد از علاقه مندان به بازی‌های ویدیویی کنسول‌ها و بازی‌های خود اعم از قانونی یا غیرقانونی را از فروشگاه‌های داخل ایران تهیه می‌کنند و بسیاری از فروشگاه‌های بازار فن‌آوری ایران فعالیت خود را مدیون غیبت توزیع‌کنندگان رسمی در ۳ دهه اخیر بوده‌اند. البته خرید آنلاین هم در ایران رو به افزایش است و ۲۷ درصد ایرانیان به خرید محصولات مختلف از سایت‌های تجارت الکترونیک روی آورده‌اند. این فروشگاه‌ها هم کپی‌های غیرقانونی بازی‌های ویدیویی را به فروش می‌رسانند.

از مجموع کاربران ایرانی بازی‌های ویدیویی ۴۹ درصد حداقل روزی یک بار و ۲۶ درصد چند بار در روز این بازی‌ها را اجرا می‌کنند.

۵۴ درصد روزی یک ساعت و ۲۲ درصد ۳ ساعت یا بیش‌تر از وقت خود را صرف بازی‌های ویدیویی می‌کنند. ۵ درصد هم بیش از ۵ ساعت در روز درگیر اجرای این بازی‌ها هستند.

در میان ژانرهای مختلف بازی‌های ویدیویی، بازی‌های اکشن و ماجراجویی توجه ۴۷ درصد کاربران را جلب کرده و در رتبه اول است و بازی‌های ورزشی با جلب نظر ۲۱ درصد کاربران در رتبه دوم است.

اجرای بازی‌های آنلاین در ایران هم علی‌رغم سرعت پایین اینترنت و قطع و وصل شبکه پررونق است.۵۸ درصد کاربران گفته‌اند در زمان بازی آنلاین چنین مشکلی داشته‌اند و یک سوم این افراد آن را تقریباً همیشگی دانسته و به شدت از این امر اظهار نارضایتی کرده‌اند.

۲۷ درصد کاربران روزی یک بار و ۱۵ درصد چند بار در روز بازی‌های ویدیویی آنلاین انجام می‌دهند.۳۰ درصد افراد هم از خدمات یا امکانات داخل بازی‌ها بهره می‌گیرند.

ارزش ۷۳ درصد این خرید‌ها در ماه کم‌تر از ۳۰ دلار است و ۲۱ درصد کاربران هم هر ماه بین ۳۰ تا ۸۵ دلار صرف خرید در محیط بازی‌های ویدیویی می‌کنند.

تنها ۴ درصد از کاربران بازی‌های آنلاین ماهانه بین ۸۵ تا ۱۴۲ دلار صرف خرید در این محیط می‌کنند و در مورد ۳ درصد هم این رقم حتی به بیش از ۲۸۵ دلار در ماه می‌رسد.

همچنین ۳۳ درصد افراد با رایانه‌های شخصی خود بازی می‌کنند که ۳۵ درصد این افراد این کار را حداقل یک بار در روز و ۲۱ درصد چندین بار در روز صورت می‌دهند.

شبکه اجتماعی بازی استیم هم در ایران طرفداران زیادی دارد و ۳۵ درصد از این طریق بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند و ۲۲ درصد این افراد روزی چند بار و ۱۹ درصد حداقل روزی یک بار بازی‌های یاد شده را اجرا می‌کنند.

 

با توجه به این آمار می‌توان پیش‌بینی کرد، بازار بازی‌های ویدیویی در ایران ظرف سال‌های آینده محبوب تر از قبل شود.